سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 273988

مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: با وجود اینکه در شرایط حاضر کیفیت هوای تهران با شاخص میانگین ۶۹ در شرایط سالم قرار دارد اما در ساعات ۱۴ تا ۱۸ غلظت آلاینده ازن افزایش می‌یابد.

افزایش غلظت برخی آلاینده‌ها در هوای تهران

سلامت نیوز:مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: با وجود اینکه در شرایط حاضر کیفیت هوای تهران با شاخص میانگین ۶۹ در شرایط سالم قرار دارد اما در ساعات ۱۴ تا ۱۸ غلظت آلاینده ازن افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز، حسین شهبازی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوا نشان‌دهنده کاهش میزان ناپایداری جوی در ساعات اولیه امروز (۴ تیر) است که باعث می‌شود طی برخی ساعات افزایش موقتی در غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه ذرات معلق مشاهده شود.

وی ادامه داد: امروز (۴ تیر) به‌تدریج همراه با افزایش تابش نور خورشید و فراهم بودن سایر عوامل لازم برای انجام واکنش‌های فتوشیمیایی بر غلظت آلاینده ازن افزوده می‌شود و در طول روز بین ساعات ۱۴ الی ۱۸  افزایش نسبی در غلظت این آلاینده مشاهده خواهد شد.

مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: با افزایش میزان ناپایداری جوی برای برخی ساعات وزش باد انتظار می‌رود که به‌طور کلی در بهبود وضعیت کیفیت هوا موثر خواهد بود. طبق نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، با وجود افزایش موقتی غلظت آلاینده‌ها از جمله ذرات معلق و آلاینده ازن در برخی ساعات روز سه‌شنبه، وضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق شهر تهران در شرایط سالم قرار خواهد داشت.

به گفته شهبازی، رفته رفته تا صبحگاه روز چهارشنبه (۵ تیرماه) از میزان ناپایداری جوی کاسته می‌شود که این شرایط همراه با ازدیاد حجم تردد خودروها در سطح شهر منجر به افزایش موقتی غلظت آلاینده‌ها طی برخی ساعات خواهد شد.
فردا هوای تهران بر اثر افزایش ازن برای گروه‌های حساس ناسالم می‌شود

این کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه گفت: انتظار می‌رود فردا (۵ تیرماه) افزایش نسبی در غلظت آلاینده ازن و ذرات معلق مشاهده شود و وضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق پایتخت طی برخی ساعات در آستانه شرایط نامطلوب به ویژه برای گروه‌های حساس قرار گیرد.

هرچند این شرایط موقتی است و همراه با ناپایداری‌های جوی در بعدازظهر روز چهارشنبه وضعیت کیفیت هوای پایتخت در شرایط بهتری قرار خواهد گرفت.وی در پایان گفت: دمای تهران تا روز آینده روند کاهشی خواهد داشت.

 آلاینده ازن حدود دو سال است که در ماه‌های گرم سال در شهر تهران هوا را آلوده می‌کند البته ازن پیش از این نیز در هوای تهران وجود داشت اما طی چند سال اخیر به دلیل دقیق‌تر شدن سیستم‌های سنجش کیفیت هوا و بهبود کیفیت هوا در تهران، از غلظت ذرات معلق کاسته شده است و در نتیجه آلاینده‌ای در هوا وجود ندارد که با ازن واکنش نشان دهد و آن را از بین ببرد.

گفتنی است که خودروها به‌طور مستقیم آلاینده ازن تولید نمی‌کنند اما آلاینده «ناکس» که از طریق احتراق خودروهای دیزل و موتورسیکلت‌ها متصاعد می‌شود، در مجاورت نور شدید خورشید افزایش غلظت ازن در هوا را در پی دارد.

آلاینده ازن برای دستگاه تنفسی خطرناک است و کسانی که مشکلات تنفسی دارند، کودکان و زنان باردار بهتر است هنگام افزایش این آلاینده در هوا تردد خود در سطح شهر را کاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha