چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 27402

وجود علامت یا نشان استاندارد بر روی لامپ، وجود جدول برچسب انرژی بر روی جعبه لامپ و همچنین اشاره به برچسب انرژی A، عدم امکان جدانمودن بخش تیوب از بخش بالاست و کلاهک لامپ به هر طریق ممکن، درج شارنوری مناسب بر روی جعبه لامپ از جمله این ویژگی‌ها است.

سلامت نیوز : سازمان بهره‌وری انرژی ایران نسبت به وجود لامپ‌های کم‎‌مصرف غیراستاندارد در بازار هشدار داد و اعلام کرد که مردم در خرید لامپ‌های کم‌مصرف به این مقوله توجه کنند.

به گزارش مهر، سازمان بهره‌وری انرژی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در حالی که با اجرای طرح بزرگ هدفمند کردن یارانه ها، موضوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های مربوطه مورد توجه ویژه همگان قرار گرفته است، استفاده از وسایل و محصولات با بهره‌وری انرژی بالا، ضمن حفظ نیازها و خواسته‌های مصرف‌کنندگان به تحقق این مسئله کمک شایانی خواهد کرد.

در این راستا اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در بخش روشنایی کشور در خصوص ضرورت استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف به جای لامپ‌های رشته‌ای انجام و بر این مسئله نیز تاکید شده است که در صورت استفاده از لامپ های کم مصرف استاندارد به جای لامپ های رشته  ای، حداقل 80 درصد در مصرف انرژی و 75 درصد در هزینه های برق مصرفی مربوط به روشنایی صرفه‌جویی خواهد شد.

نکته قابل توجه، چگونگی تشخیص یک لامپ کم‌مصرف استاندارد از لامپ کم‌مصرف غیر استاندارد در هنگام خرید از سوی مصرف‌کنندگان است؛ بنابراین به موازات اقدامات گسترده و بسیار جدی که سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با همکاری سایر ارگان‌های ذیربط نظیر گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در زمینه جلوگیری از ورود، توزیع و فروش لامپ‌های کم‌مصرف غیر استاندارد در دستور کار خود قرار داده‌اند، مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند با توجه به برخی نکات در هنگام خرید لامپ کم‌مصرف، از حداقل کیفیت لامپ اطمینان یافته و همکاری و مشارکت خود را در خصوص حذف لامپ غیراستاندارد از سطح بازار کشور به انجام رسانند.

در این اطلاعیه آمده است که وجود علامت یا نشان استاندارد بر روی لامپ، وجود جدول برچسب انرژی بر روی جعبه لامپ و همچنین اشاره به برچسب انرژی A، عدم امکان جدانمودن بخش تیوب از بخش بالاست و کلاهک لامپ به هر طریق ممکن، درج شارنوری مناسب بر روی جعبه لامپ از جمله این ویژگی‌ها است.

در این راستا مصرف‌کنندگان می‌توانند با ضرب عدد 60 در توان درج شده بر روی لامپ، حداقل شارنوری لامپ را به دست آورده و با مقایسه این عدد با شارنوری درج شده بر روی لامپ (بر حسب لومن)، از نور مناسب لامپ کسب اطمینان کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha