چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 27403

دانشمندان راهی را برای بدل کردن چربی بدن به نوع بهتری از چربی یافته اند که به جای ذخیره کردن کالری آن را می سوزاند و باعث کاهش وزن می شود.

سلامت نیوز : دانشمندان راهی را برای بدل کردن چربی بدن به نوع بهتری از چربی یافته اند که به جای ذخیره کردن کالری آن را می سوزاند و باعث کاهش وزن می شود.
 
به گزارش  بی بی سی ، پژوهشگران دانشگاه " جان هاپکینز " موفق شدند در موش های آزمایشگاهی این کار را انجام دهند اما معتقدند همین کار را می توان در انسان انجام دادکه راهی تازه برای درمان چاقی مفرط را نوید می دهد.
اصلاح پروتئینی که به اشتها مربوط است نه تنها مصرف کالری حیوانات و وزن آنها را کاهش داد، بلکه همچنین ترکیب چربی بدن آنها را دگرگون کرد.

نشریه "متابولیسم سلولی" گزارش داد که در این تجربه چربی سفید "بد" به چربی قهوه ای "خوب" تبدیل شد.
چربی قهوه ای در بدن نوزادان فراوان است که از آن به عنوان یک منبع نیرو برای تولید حرارت بدن و مصرف کالری استفاده می شود.
اما با افزایش سن، چربی قهوه ای بدن عمدتا ناپدید می شود و جای خود را به چربی سفید "بد" می دهد که معمولا مثل "لاستیک یدکی" دور کمر حلقه می بندد.

کارشناسان استدلال کرده اند که تحریک بدن برای ساختن چربی بیشتر قهوه ای به جای سفید می تواند راهی مفید برای کنترل وزن و جلوگیری از چاقی مفرط و مشکلات سلامتی مرتبط با آن مانند دیابت نوع 2 باشد.

تیم های مختلفی از دانشمندان مشغول جستجوی راهی برای انجام این کار بوده اند و دکتر شنگ بی و همکارانش در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز معتقدند که ممکن است آن را یافته باشند.

آنها آزمایشی را طراحی کردند تا ببینند آیا سرکوب یک پروتئین به نام "ان پی وای" که باعث تقویت اشتها می شود به کاهش وزن موش ها کمک خواهد کرد یا نه.
زمانی که آنها "ان پی وای" را در مغز جوندگان به اصطلاح "خاموش" کردند متوجه شدند که اشتها و مصرف غذای آنها کاهش یافت.

حتی زمانی که موش ها با رژیمی پرملاط و پرچربی تغذیه شدند، وزنشان کمتر از موش هایی ماند که "ان پی وای" آنها کاملا فعال بود.
دانشمندان سپس ترکیب چربی موش ها را آزمایش کردند و متوجه وقوع تغییری جالب شدند.

در موش هایی که پروتئین "ان پی وای" آنها خاموش شده بود، بخشی از چربی سفید جای خود را به چربی خوب قهوه ای داده بود.

محققان اظهار امیدواری می کنند که شاید بتوانند با تزریق سلول های پایه چربی قهوه ای به زیر پوست انسان به همین نتیجه دست یابند؛ به طوری که چربی سفید بسوزد و بدن به کاهش وزن تشویق شود.

دکتر بی گفت: "اگر بتوانیم کاری کنیم که بدن انسان چربی بد را به چربی خوب که کالری را به جای ذخیره کردن می سوازند بدل کند، در آن صورت به ابزار جدی تازه ای برای مقابله با مشکل اپیدمی چاقی دست یافته ایم. تنها تحقیقات آتی به ما خواهد گفت که چنین چیزی ممکن خواهد بود یا نه."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha