معاون جذب و اهداكنندگان سازمان انتقال خون تهران از فیلتردارشدن تمام كیسه‌های خون در سال جدید خبر داد و گفت: تلاش ما این است كه صددرصد نیاز بیماران تالاسمی را با كیسه‌های فیلتردار پاسخ دهیم.

سلامت نیوز :معاون جذب و اهداكنندگان سازمان انتقال خون تهران از فیلتردارشدن تمام كیسه‌های خون در سال جدید خبر داد و گفت: تلاش ما این است كه صددرصد نیاز بیماران تالاسمی را با كیسه‌های فیلتردار پاسخ دهیم.

دكتر مجید مسلمی ، استقبال مردم از  اهدای پلاكت خون به روش آفرزیس را امیدوار كننده عنوان و در ادامه اظهار كرد: هر واحد پلاكتی كه از این روش به دست می‌آید معادل 5 تا 6 واحد پلاكتی است كه از یك كیسه خون معمولی به دست می‌آید ضمن آن كه از كیفیت بالاتری نیز برخوردار است.

وی ادامه داد: پلاكت، جزئی زنده از خون است كه در انعقاد آن نقش اساسی ایفا می‌كند و جلوی خونریزی‌ها را می‌گیرد به عنوان مثال پزشكان برای درمان برخی از بیماران سرطانی و بعضی كودكان كه به بیماری‌های خاص مبتلا می‌شوند، پلاكت درخواست می‌كنند.

دكتر مسلمی درباره شرایط لازم برای اهدای پلاكت توضیح داد: شرایط اهدای پلاكت از نظر سلامتی و ویژگی‌های شخصی فردی شبیه به شرایط اهدای خون معمولی است با این تفاوت كه پرسش‌های دیگری نظیر مصرف آسپرین‌ها و داروهایی از این دست از اهدا كننده به عمل می‌آید.

وی ادامه داد: از دو سال پیش تاكنون كه این كار را شروع كرده‌ایم، توسط اهداكنندگان شناخته شده و معمولا پزشكان‌ ما در جریان این امر قرار می‌گیرند. این روش اهدا كمی وقت‌گیرتر از اهدای خون معمولی است.

معاون جذب و اهداكنندگان پایگاه انتقال خون تهران خاطرنشان كرد: تفاوت كیسه‌های فیلتردار با كیسه‌های معمولی در این است كه توسط فیلتر در این كیسه‌ها، گلبول‌های سفید خون را در فرآورده كاهش می‌دهیم چرا كه گلبول‌های سفید می‌توانند مشكلاتی را برای سلامتی برخی بیماران كه به طور مكرر خون دریافت می‌كنند به خصوص تالاسمی‌ها ایجاد كنند. در اجرای این طرح توجه ویژه‌ای به این دسته از بیماران داریم كه سلامتشان به طور كامل حفظ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha