سلامت نیوز :  رئیس كل سازمان نظام پرستاری گفت: دولت 230 میلیارد تومان برای اجرای قانون ارتقای بهره‌وری خدمات پرسنل بالینی اختصاص داده است و هر ماه تأخیر در اجرای این قانون ممكن است جذب ماهانه 19 میلیارد تومان را با مشكل مواجه كند.

غضنفر میرزابیگی در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود: دولت سال گذشته 230 میلیارد تومان اعتبار را برای استخدام 23 هزار پرستار و اجرای قانون ارتقای بهره وری خدمات پرسنل بالینی نظام سلامت كه به قانون كاهش ساعت كاری پرستاران معروف شد اختصاص داد.

وی گفت: این اعتبار اكنون از سوی دولت اختصاص یافته و مسئولان وزارت بهداشت باید بتوانند با جذب به موقع آن و تسریع در بكارگیری نیروهایی كه از طریق آزمون استخدامی بكارگیری می‌شوند و پرداخت مابه التفاوت اضافه كار به پرستاران شاغل فعلی در بخش دولتی از این اعتبار استفاده بهینه كنند.

وی ادامه داد: اعتبار 230 میلیارد تومانی برای اجرای این قانون طی یكسال نشان می‌دهد كه برای هر ماه اجرای این قانون حدود 19 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است كه اگر وزارت بهداشت با جذب سریعتر پرستاران استخدامی و پرداخت مابه التفاوت اضافه كار به پرستاران به موقع اقدام كند نه تنها می‌تواند مابه‌التفاوت اضافه كار پرستاران را از دی 89 مطابق قانون جدید پرداخت كند بلكه می‌تواند وعده رئیس جمهوری در روز پرستار سال 89 را كه مبنی بر پرداخت این اضافه كار از اول سال 89 بود عملی كند زیرا اعتبار آن اكنون موجود است.

رئیس كل سازمان نظام پرستاری اضافه كرد: توصیه من به مسئولان اجرایی این است كه هر چه سریعتر با جذب این اعتبار مابه التفاوت اضافه كار پرستاران را پرداخت كنند و استخدام پرستاران را نیز در اسرع وقت عملیاتی كنند زیرا پرستاران نسبت به اجرای این قانون تا حدی ناامید شده‌اند و اعتماد خود را نسبت به عملی شدن كامل این قانون تا حدی از دست داده‌اند.

میرزابیگی گفت: حال كه مجلس و دولت با تصویب، ابلاغ و اختصاص بودجه مورد نیاز قانون ارتقای بهره وری زمینه اجرای این قانون را فراهم كرده‌اند،‌ و دستور صریح رئیس جمهوری برای پرداخت مابه التفاوت اضافه كار به پرستاران وجود دارد دیگر تأخیر در اجرای این قانون به صلاح نیست و باید به نحوی عمل شود تا پرستاران و افراد مشمول این قانون طعم شیرین اجرای این قانون را بچشند.

رئیس كل سازمان نظام پرستاری افزود: اگر اعتبار ماهانه 19 میلیارد تومان اختصاص یابد نه تنها می‌توان هر چه سریعتر نیروهای استخدامی را وارد عرصه كار كرد بلكه می‌توان برای بیش از 50 هزار پرستار مشمول این قانون در بخش دولتی ماهانه به ازای ساعت كاری كه بیش از حد قانونی انجام می‌دهند اضافه كار پرداخت كرد و حتی مابه التفاوت آن را از ابتدای سال 89 به این افراد پرداخت كرد كه قطعاً موجب ایجاد انگیره كاری در پرستاران می‌شود.

وی همچنین گفت: برای اجرای این قانون البته در برخی دانشگاه‌های علوم پزشكی مشكلاتی به وجود آمده است و در برخی موارد سلیقه‌ای عمل شده است (از جمله تصمیماتی كه در مورد ساعت خواب شبانه پرستاران اتخاذ شده) به همین علت دیروز در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی مطرح شد كه برای جلوگیری از اقدام سلیقه‌ای كمیته مشتركی بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری برای یكسان سازی نحوه اجرای این قانون و رفع ابهامات تشكیل شود.

وی افزود: با توجه به گلایه برخی شركت كنندگان آزمون استخدامی مبنی بر تأخیر در اعلام اسامی پذیرفته شدگان این آزمون در برخی دانشگاه‌ها وجود داشت وزیر بهداشت به دانشگاه‌ها اعلام كرد كه تمام دانشگاه‌های علوم پزشكی باید تا آخر این هفته اسامی را اعلام كنند و روند گزینش پرستاران نیز تسریع شود و در حداقل زمان ممكن اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha