سلامت نیوز : متخصصان كانادایی در یك مطالعه جدید دریافته‌اند كه از داروی پرمصرف ایدز می‌توانند برای كمك به پیشگیری از سرطان دهانه رحم استفاده كنند.

این متخصصان متوجه شده‌اند كه داروی فوق قادر است ویروس پاپیلومای انسانی را كه عامل بروز سرطان دهانه رحم است، نابود سازد.

گروهی از پزشكان دانشگاه منچستر با همكاری دستیاران خود در كانادا دریافته‌اند كه چطور داروی ضد ویروسی «لوپیناویر» به ویروس پاپیلومای انسانی حمله‌ می‌كند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این دارو در واقع با فعال ‌سازی یك سیستم طبیعی دفاع ویروسی در سلولهای عفونی شده به ویروس پاپیلوما حمله‌ور می‌شود.


دكتر یان هامپسون متخصص دانشكده سرطان و علوم كاربردی منچستر در این‌ باره گفت: ما اكنون متوجه شده‌ایم كه داروی لوپیناویر به طور انتخابی، سلولهای آلوده به پاپیلوما را نابود كرده و روی سلولهای سالم تاثیر می‌گذارند. این نحوه اثرگذاری بسیار حائز اهمیت است چرا كه سلولهای آلوده به پاپیلوما هر چند سلول سرطانی نیستند اما می‌توانند به عنوان سلولهای پیش‌ فاكتور سرطان در دهانه رحم عمل ‌كنند.


به گزارش ایسنا، سرطان دهانه رحم نوعی بیماری است که در آن رشد بافت سرطانی بدخیم از ناحیه گردن رحم ناشی می‌شود و به طور نامنظم و فزاینده‌ای تکثیر می‌شود. سرطان دهانه رحم یكی از شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه تناسلی زنانه است که در نتیجه رشد غیرقابل کنترل سلولهای دهانه رحم ایجاد می‌شود. این سرطان به راحتی در مراحل اولیه قابل تشخیص و درمان كامل است اما در صورتی كه تشخیص آن به تاخیر بیفتد، درمان آن مشكل و گاهی ناموفق خواهد بود.

به گفته متخصصان زنان و مامایی، برخلاف سایر سرطان‌ها، سرطان دهانه رحم در اثر نوعی از ویروس‌ها از خانواده ویروس‌های پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. این ویروس از طریق تماس جنسی به رحم راه پیدا می‌کند.

به توصیه پزشكان، شناسایی راههای پیشگیری ابتلا به سرطان دهانه رحم و آموزشهای لازم به بیماران می‌تواند موفقیت بزرگی را در كاهش میزان ابتلا به سرطان دهانه رحم ایجاد نماید.

بهترین راه شناسایی سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه كه اغلب بدون علامت نیز می‌باشد، انجام تست «پاپ اسمیر» است. پزشكان تاكید دارند كه این تست بایستی در كلیه زنان از زمانی كه از نظر جنسی فعال شده‌اند هر سال یك بار انجام گیرد. بعد از سن سی سالگی در صورت وجود سه تست متوالی سالانه طبیعی و عدم مواجهه با عوامل خطرزا می‌توان فواصل تست مزبور را به دو یا سه سال افزایش داد.

شرح این مطالعات در مجله «درمان ضد ویروسی» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha