دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2741

سرگیجه به مفهوم احساس ثبات نداشتن و یا به عبارت دیگر گیجی است.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از پایگاه خبری گاید لاین؛ واژه سرگیجه در دو مورد و برای تشریح دو حالت مختلف بكار برده می‌شود، یكی احساس ضعف و افتادن قریب‌الوقوع كه هیچ احساس چرخشی وجود ندارد و دیگری كه كمتر رخ می‌دهد سرگیجه واقعیست كه طی آن شخص مبتلا حس می‌كند اطاق بطور مداوم بدور سرش دوران می‌كند.
بنابراین گزارش، سرگیجه ممكن است در اثر عوامل مختلفی بوجود آید كه از همه مهمتر این است كه اجسام با حالتی زاویه‌دار دیده می‌شوند، این امر در اشخاص كاملا سالم هم دیده می‌شوند. شخص ناگهان از روی تخت یا صندلی بلند می‌شود 6 تا 7 ثانیه بعد احساس ضعف شدید می‌كند و از حال می‌رود.
همچنین گیجی اغلب به علت حركت ناگهانی كه عاملی برای ایجاد تعادل نداشتن در رگهای در حال استراحت است تولید می‌شود، خون برای چند ثانیه بطور ناگهانی از مغز خارج شده و مغز را در مضیقه اكسیژن می‌گذارد، تمام بیماریهایی كه در آنها احساس ضعف شدید به انسان دست می‌دهد می‌توانند به عنوان عاملی برای ایجاد گیجی تلقی شوند.
بطور كلی هرگونه اختلالی كه بر رگهای خونی مربوط به مغز وارد شود باعث گیجی می‌شود.
بنابراین گزارش، سرگیجه كه از گیجی نادرتر است اغلب در اثر وجود اختلالی در مكانیسم حفظ تعادل جمجمه رخ می‌دهد. این حالت ممكن است با احساس صدای شدید در گوش و حالت تهوع همراه باشد.
از مهمترین عوامل بوجود آورنده سرگیجه بیماریهای مخچه، ضایعات اعصابی از مغز كه با گوش داخلی ارتباط دارند و در حفظ تعامل دخالت می كنند استروم شدید لابیرنت نیز از دیگر عوامل سرگیجه است، بطور كلی هرگونه آسیب و اختلال كه بر اعصاب مرتبط كننده گوش و مغز وارد شود می‌تواند باعث سرگیجه شود.
یادآور می‌شود، تمام بیماریهایی كه در آنها احساس ضعف شدید به انسان دست می‌دهد می‌توانند بعنوان عاملی برای ایجاد گیجی تلقی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha