کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: حذف لبنیات از وعده غذایی باعث بروز مشکلات و بیماری‌های استخوانی و ناتوانی در افراد میانسال و سالمند در طی چند سال آینده خواهد شد که این امر هزینه سنگینی به نظام سلامت تحمیل می‌کند.

هزینه‌های کاهش مصرف لبنیات بر دوش نظام سلامت

سلامت نیوز:کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: حذف لبنیات از وعده غذایی باعث بروز مشکلات و بیماری‌های استخوانی و ناتوانی در افراد میانسال و سالمند در طی چند سال آینده خواهد شد که این امر هزینه سنگینی به نظام سلامت تحمیل می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،سپیده دولتی کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در خصوص ضرورت مصرف لبنیات در جامعه توضیح داد: لبنیات یکی از ۶ گروه اصلی هرم غذایی است که بر اساس آن توصیه شده هر فرد سالم باید روزانه ۲ تا ۳ واحد لبنیات مصرف کند.

وی با بیان اینکه مواد غذایی مانند دوغ، پنیر، شیر و کشک در گروه لبنیات قرار دارند، گفت: این مواد غذایی منبع غنی از کلسیم محسوب می شوندکه می‌توانند نیاز بدن را به کلسیم برطرف کنند و  همچنین دارای مواد مغذی دیگری همچون پروتئین ،ویتامین‌های گروه  B از جمله B۲ ،A ، فسفر، پتاسیم و روی هستند.

دولتی با بیان اینکه بدن برای حفظ سلامت دندان و استحکام استخوان‌ها به کلسیم نیاز دارد، توضیح داد: وجود کلسیم برای عملکرد بهتر قلب و عروق و عضلات بدن ضروری است.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: تحقیقات مختلف نشان داده است که کلسیم موجود در مواد لبنی می‌تواند باعث کاهش ابتلا به برخی از سرطانها همچون کولورکتال و تخمدان  و کنترل فشار خون شود همچنین این ماده غذایی می‌تواند از بروز اضافه وزن و چاقی  نیز جلوگیری کند.

دولتی با بیان اینکه میزان دریافت کلسیم در گروه‌های سنی مختلف متفاوت است، توضیح داد: کودکان ۱ تا ۳ سال به ۷۰۰ میلی‌گرم، کودکان ۴ تا ۸ سال به ۱۰۰۰ میلی‌گرم، افراد ۹ تا ۱۸ سال به ۱۳۰۰ میلی‌گرم ، افراد ۱۹ تا ۷۰ سال به ۱۰۰۰ میلی‌گرم و افراد بالای ۷۱ سال به ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مقدار کلسیم در یک لیوان شیر یا ماست حدود ۳۰۰ میلی‌گرم است البته به غیر از منابع لبنی می‌توان از سبزیجات برگ سبز همچون برگ شلغم، اسفناج، بادام درختی ، دانه کنجد ، ماهی‌های دریایی مانند ساردین و سالمون کلسیم را دریافت کرد.

وی با اشاره به حذف یارانه لبنیات طی سال‌های گذشته توضیح داد: با بروز این اتفاق به مرور مصرف لبنیات در جامعه کاهش یافت و در حال حاضر ما شاهد خانواده‌هایی هستیم که به خاطر اختصاص دادن در آمد های خود به مایحتاج‌های ضروری‌تر به طور کلی سهم خرید شیر، ماست و دوغ از سبد غذایی روزانه آنها حذف شده است و به صورت هفتگی از این گروه غذایی ارزشمند ، مفید و ضروری مصرف می‌کنند.

وی در اظهار داشت :آمارها نشان می‌دهد سرانه مصرف شیر در سال ۲۰۱۶ در ایران ۲۷ لیتر بوده است در حالی که در کشور ایرلند این رقم به ۱۲۵ لیتر و پس از آن در کشور به فنلاند به ۱۲۰ لیتر رسیده است.

دولتی ادامه داد: از آنجایی که مصرف لبنیات برای گروه‌های سنی کودکان، سالمندان و زنان باردار  به خاطر شرایط فیزیولوژیکی بدن ضروری است گفت: حذف لبنیات از وعده غذایی این افراد منجر به افزایش بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی و عروقی می شود.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: برای جبران کاهش مصرف لبنیات دولت باید یارانه به لبنیات تخصیص دهد تا با کاهش قیمت لبنیات خرید این گروه غذایی برای همه اقشار امکان‌پذیر شود در غیر این صورت با افزایش بروز مشکلات و بیماریهای استخوانی و ناتوانی در افراد میانسال و سالمند در طی چند سال آینده  این امر می تواند هزینه سنگینی به نظام سلامت برای درمان این تبعات تحمیل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha