یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 27413
سلامت نیوز : ویتامین ب 12 از جمله ویتامین‌های مهم است که در ماهی، گوشت و لبنیات یافت می‌شود و در حفظ سلامت اهمیت بالایی دارد.

به گزارش  ایسنا، این ویتامین که «کوبالامین» نیز نامیده می‌شود از خانواده ویتامین‌های محلول در آب است.

پزشكان در بخشی از مطالعات جدید خود دریافته‌اند که کمبود این ویتامین عامل بروز سرفه‌های مزمن است. در این بررسی‌ها که از سوی متخصصان علوم پزشكی دانشگاه تورین و بیمارستان مائوریزیانو در ایتالیا انجام گرفت، معلوم شد که ارتباط مهمی بین کمبود این ویتامین و سرفه‌های مزمن بی‌دلیل وجود دارد.

به گفته متخصصان، کمبود این ویتامین بیشتر در افراد مسن بروز می‌کند و عوارضی مانند کم خونی، کاهش حافظه و آسیب سلول‌های عصبی را در پی دارد. نرخ کمبود این ویتامین شایع‌تر از آن است که تاکنون تصور می‌شد به طوری كه پزشكان در مطالعات آماری اخیر دریافته‌اند 17 درصد افراد با مشكل پایین بودن سطح این ویتامین در خون مواجه هستند.

به گزارش سایت مركز تخصصی مایوكلینیك، ویتامین ب 12 از عوامل سازنده گلبول‌های قرمز و مولکول وراثتی دی ان آ است و در کار سیستم عصبی نقش بسیار مهمی دارد. گیاه‌خواران و افرادی که از رژیم‌های غذایی کم گوشت و لبنیات استفاده می‌کنند و همچنین افراد مسن‌تر در معرض خطرات ناشی از کمبود این ویتامین هستند. این افراد یا از منابع گوشتی و لبنیاتی این ویتامین را دریافت نمی‌کنند و یا بدن آن‌ها در جذب این ویتامین با مشکل روبرو است.

به علاوه کمبود این ویتامین ممکن است بر اثر نوعی بیماری عفونی بروز كند. این بیماری در واقع سلول‌هایی از سیستم گوارش را که وظیفه دریافت این ویتامین را دارند از بین می‌برد. یکی دیگر از عوامل مشکل در جذب این ویتامین استفاده از دارو‌های درمان رفلاکس یا ضد اسید‌های معده است. در عین حال اعمال‌ جراحی که روی بخش‌هایی از روده انجام می‌شوند نیز می‌توانند سیستم گوارش را از جذب این ویتامین باز دارند.

پزشكان تاكید دارند كه اگر با کمبود این ویتامین مواجه هستید به پزشک مراجعه کرده و از مصرف مکمل‌های غذایی خودداری کنید چرا که این مکمل‌ها نمی‌توانند میزان کمبود ویتامین ب 12 را جبران کنند.

بنابراین گزارش، ویتامین ب 12 در غذاهای حاوی پروتئین حیوانی یافت می‌شود. غنی‌ترین منبع این ویتامین کبد و کلیه است. دیگر منابع غنی حاوی این ویتامین شامل شیر، تخم مرغ، ماهی و پنیر هستند. این ویتامین در منابع غذائی حیوانی مثل گوشت، نرم تنان صدف دار، شیر، پنیر و تخم مرغ یافت می‌شود. اغلب افرادی که می‌توانند گوشت را بعنوان یکی از عناصر غذائی خود داشته باشند، کمتر در معرض خطر کمبود این ویتامین قرار دارند مگر این که بدن آنان توانایی جذب این ویتامین را نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha