سلامت نیوز : وزیر بهداشت، ‌درمان وآموزش پزشكی ایران را سومین كشور دنیا از نظر سرعت كاهش میزان مرگ و میر مادران عنوان كرد.

 دكتر مرضیه وحید دستجردی در مراسم روز جهانی ماما، اظهار داشت: میزان مرگ و میر مادران نسبت به سال های گذشته كاهش داشته و طبق آخرین اطلاعات این میزان  5/22 در صد هزار گزارش شده است.

وی افزود: بر اساس برنامه پنجم هدف گذاری كردیم تا در پایان این برنامه میزان مرگ ومیر مادران را به 15 در صد هزار برسانیم كه این هدف با كمك ماماها محقق خواهد شد.

دكتر دستجردی با اشاره به این كه مسئله زایمان و سلامت مادران مهمترین عامل و محور سلامت كشور است،‌گفت: ماماها در سلامت مادران نقش بسیار مهمی را ایفا می كنند و اگر نوزادان و مادران سالم باشند كل جمعیت سالم خواهد بود.

وزیر بهداشت و درمان با بیان اینكه در حل حاضر 65 هزار ماما در نظام سلامت مشغول به كار هستند،‌ گفت: علم مامایی، علم بسیار بزرگ و پیشرفته ای است اما علی رغم این پیشرفت ها دغدغه و سختی های فراوانی نیز دارد.

وی در ادامه با اشاره به میزان بالای سطح علمی و دانش ماماها گفت: باید از وجود ماماها در نظام سلامت بیشتر استفاده شود زیرا ماماها بهترین مشاوره برای مادران، در طول دوران بارداری و پس از زایمان هستند.

دكتر دستجردی درباره وضعیت اشتغال ماماها اظهار داشت: با توجه به قانون ارتقا بهره‌وری نیروهای بالینی نظام سلامت و همچنین استخدام حدود 23 هزار نیرو، تعداد زیادی از گروه های مامایی در آزمون های مربوط شركت كردند كه بعد از پایان مراحل گزینش در این حوزه مشغول به كار می شوند.

وی حضور خانم های ماما را در برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع ضروری دانست و گفت: در نظر داریم در تیم 10 نفری پزشك خانواده از وجود 2 ماما نیز استفاده كنیم.

وزیر بهداشت و درمان ارتقا تحصیلات تكمیلی خانم های ماما را یكی دیگر از اولویت های بخش آموزش در وزارت بهداشت دانست و افزود: ماماها باید امكان ارتقا و ورود به رشته های كارشناسی ارشد را نیز داشته باشند تا بتوانیم سطح علمی این افراد را بالاتر برده و در بخش های مدیریتی نیز از انان استفاده كنیم.

دكتر دستجردی با اشاره به این كه 46 هزار تخت بیمارستانی در حال ساخت داریم،‌ گفت:‌ با ساخت این تعداد تخت و با توجه به طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع به زودی بحث بیكاری ماماها نیز حل خواهد شد.

وی درباره وضعیت زایمان ها در كشور بیان كرد: حدود 98 درصد زایمان ها در كشور توسط افراد متخصص انجام می شود و در حال حاضر در 20 درصد بیمارستان های دولتی و 40 درصد بخش خصوصی سزارین انجام می شود كه امیدواریم با فرهنگ سازی مناسب و آگاهی دادن ماماها به مادران باردار این میزان در آینده به نصف برسد.

وزیر بهداشت و درمان در پایان سخنان خود درباره سطح بندی خدمات گفت:‌ باید خدمات سلامتی نوزادان و مادران سطح بندی شود و با رعایت این سطح بندی می توان به میزان 50 درصد از مرگ و میر نوزادان را كاهش داد و ماماها برای رسیدن به این هدف نقش بسیار مهمی را ایفا می كنند.

گفتنی است: در مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما از 98 مامای برگزیده كشور تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha