سلامت نیوز : فریدون عزیزی گفت: اگر بیمه ها زیرنظر وزارت بهداشت بودند ،این همه مشکلات در خصوص بیمه ها در کشور وجود نداشت ،بنابراین با ادغام دو وزارتخانه رفاه و بهداشت این مشکل حل خواهد شد.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در مورد ادغام بهداشت و رفاه افزود:چند سال پیش بیمه ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در ارتباط با وزارت بهداشت بودند که جدایی بیمه ها از وزارت بهداشت باعث ایجاد یک سری مشکلات شد.

وی با بیان اینکه در قانون پنجم توسعه تشکیل یک سازمان بیمه همگانی سلامت در کشور مطرح شده است، ادامه داد:یکپارچه شدن بیمه با حمایت های دولت یکی از اهدافی است که در برگیرنده این قانون است و باید عملی شود بنابراین یکی شدن این دو وزارتخانه باعث حل مشکلات بیمه، تسریع و ارتقاء خدمات بهداشتی و درمانی می شود.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی در مورد نقش فرهنگستان علوم پزشکی در منشور حقوق بیماران اظهارداشت:سه گروه یک گروه اخلاق پزشکی است که مبانی نظری علوم پزشکی را مودر بحث  قرارمی دهد و با گروه هایی مثل بالینی به صورت عملی اخلاق پزشکی را در بیمارستان ها مودر بررسی قرار می دهند.

وی با اشاره به اینکه گروه دوم آموزش پزشکی است، گفت:این گروه ابعاد بسیار مهمی را در بر می گیرد که یکی از مسائل مهم آن دنبال کردن حقوق بیماران است در واقع آموزش پزشکی از لحاظ ارتباط و نحوه برقراری پزشک و پرسنل با بیماران حائز اهمیت است.

عزیزی افزود:گروه سوم که به تازگی در فرهنگستان شروع به کار کرده بهداشت معنوی است امروزه سلامت دربرگیرنده ابعاد اجتماعی، روحی، جسمی، معنوی می باشد که توجه به بعد معنوی بسیار مهم است و در واقع هدف این است که چگونگی پزشکی را تربیت کنیم که بتواند علاوه بر جسم بیمار به بعد معنوی بیمار نیز توجه خاص داشته باشد.

*زیرمیزی بیشتر در متخصصان جراحی وجود دارد

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی درباره بحث زیرمیزی ها در بخش سلامت ادامه داد:اگر بحث سلامت مطابق با برنامه پنجم توسعه اجرا می شود مسائلی همچون زیرمیزی به طور کامل متوقف خواهدشد.

وی اظهارداشت:اگر اساتید و نخبگان پزشکی در کشور شناخته شوند و در موسسات و بیمارستانهای دولتی به بهترین وجه از هر لحاظ تأمین شوند و به صورت تمام وقت فعالیت کنند این نوع مسائل،به طور حتم دیده نخواهد شد در واقع این نوع مسائل بیشتر در بیمارستانهای خصوص انجام می شود و این مسئله بهتر در متخصصان جراح دیده می شود.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی گفت:با داشتن یک برنامه منظم وقوی در دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستانهای دانشگاهی این امر کمتر خواهد شد در کل اگر مردم در بیمارستانهای دولتی به خوبی پذیرفته و تحت درمان قرار گیرند و ناچار نشوند که به علت امکانات و خدمات بهتر به بیمارستان های خصوصی مراجعه کنند این مسئله از بین خواهد رود.

*زالو درمانی هیچ مبانی علمی ندارد

عزیزی در مورد اینکه امکان فارسی نویسی برگه آزمایشات در کشور وجود دارد و یا نه، افزود: تا به حال ما خبری در خصوص ابلاغ اینكه باید آزمایشات فارسی نوشته شوند دریافت نکردیم
در برخی از موادر می توان علامت اختصار یک شاخص در آزمایش را مثل قند خون، کلسترول، تعداد گلبول های سفید یا قرمز را فارسی نوشت اما برخی از شاخص ها حتی اگر به صورت فارسی نوشته شوند چون تخصصی هستند باید پزشک نظر بدهد و چرا که در علم و دانش عمومی افراد نیست.

وی با بیان اینکه ما باید آگاهی و اطلاعات پزشکی مردم را بالا ببریم ادامه داد: گرچه هم اکنون یک سری اقدامات شبیه پزشکی مثل زالو درمانی، بادکش یا حجامت در کشور به خصوص تهران رواج پیدا کرده است باید بپذیریم که ما در قرن 21 زندگی می کنیم و تمام علم ما دچار تغییر و تحول شده اند و نمی توانیم اطلاعات و عملکردهای پزشکی صدسال پیش را با وجود امکانات و دانش زیاد امروز پیاده کنیم.

عزیزی با اشاره به اینکه این اعمال هیچ نوع پشتوانه علمی پذیرفته شده ای ندارند خاطرنشان کرد:خیلی از افراد حتی با وجود تحصیلات زیاد فریب این نوع تبلیغات را می خورند و دچار بیماری های دیگری نیز می شوند، باید توجه داشت که ما از طرف دیگر طب سنتی خود را ارج می نهیم چرا که برخی از آنها با علم امروز نیز به اثبات رسیده اند اما برخی ازموارد باعلم امروز منطبق نیستند و افرادی که این نوع اعمال را انجام می دهند جز به سود و منفعت خود فکر می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha