صابری با تاکید براینکه خودمراقبتی با خوددرمانی تفاوت دارد، گفت: خودمراقبتی در رفع و کاهش چالش‌های حوزه سلامت موثر است.

تفاوت خودمراقبتی با خوددرمانی

سلامت نیوز:صابری با تاکید براینکه خودمراقبتی با خوددرمانی تفاوت دارد، گفت: خودمراقبتی در رفع و کاهش چالش‌های حوزه سلامت موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مریم صابری دبیر اجرایی هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خودمراقبتی اظهار کرد: خود مراقبتی با خود درمانی متفاوت است و در واقع خود درمانی، تصمیمی خودسرانه و بدون اطلاعات کافی (مانند استفاده نابجا از دارو) جهت درمان است؛ بنابراین نباید خود مراقبتی را خود درمانی تلقی کرد.

صابری ادامه داد: خود مراقبتی دارای سه سطح مشارکت فردی، گروهی و جمعی است، در خودمراقبتی فردی، شخص می‌کوشد با بهره گیری از دانش، تونایی و مهارت، نسبت به مراقبت از خود هنگام بیماری و یا پیش از بیماری اقدام کند، به طور مثال فرد با افزایش دانش و آگاهی خود از ابتلا به بیماری‌های شایع همچون دیابت، فشار خون و ... پیشگیری می‌کند و یا در صورت بروز بیماری با اقدام درست و اصلاح سبک زندگی، روند پیشرفت بیماری را کنترل پذیر می‌کند.

وی بیان کرد: در خود مراقبتی گروهی، افراد از طریق تشکیل گروه‌های همسان و مشارکت در خودمراقبتی (مانند آموزش در فضای مجازی) از مزایای خود مراقبتی بهره مند می‌شوند، در خود مراقبتی جمعی افراد به صورت گروه‌های بزرگتر در یک اداره، سازمان دولتی یا غیر دولتی و شورا‌های حامی سلامت به مقوله خودمراقبتی می‌پردازند.


آموزش در حوزه خودمراقبتی

دبیر اجرایی هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خود مراقبتی مطرح کرد: امروزه با استفاده از برنامه ها و فضا‌های مجازی می‌توان نسبت به آموزش در حوزه خودمراقبتی اقدام کرد؛ بر همین اساس یکی از انواع آثاری که افراد می‌توانند در این جشنواره ارائه دهند آثار دیجیتالی است، در زمینه آموزش و اهمیت فضای مجازی نیز از صاحب‌نظران این حوزه دعوت شده و سخنرانی‌هایی در این زمینه در سمپوزیوم و جشنواره خواهیم داشت.

صابری با اشاره به اهمیت نقش سازمان‌های مردم نهاد در حوزه خودمراقبتی گفت: سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت به عنوان ظرفیت پنهان ارتقای سلامت جامعه شناخته می‌شوند و نقش بالقوه بسیار موثری در پیشگیری از بیماری‌ها، آموزش به بیمار و خود مراقبتی دارند.

دبیر اجرایی هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خود مراقبتی مطرح کرد: امروزه ظرفیت سازی برای اجرای خود مراقبتی اقدامی موثر در حل چالش‌های نظام سلامت است، چالش‌هایی مانند: چهره‌های جدید اعتیاد، تغییر الگوی ایدز، مشکلات زیست‌محیطی، همه گیری بیماری‌های سرطان، دیابت و فشارخون، شهرنشینی بی‌ضابطه، سوانح و حوادث و بیماری‌های نوپدید و بازپدید از جمله مسائلی است که از طریق توجه به حوزه خود مراقبتی می‌توان در جهت رفع و یا پیشگیری از آن‌ها اقدام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha