شورایاری‌ها نقش بسزایی در مدیریت شهری دارد، چراکه این نهاد رابطه میان مردم، شهرداری و شورای شهراست. در سایه فعالیت شورایاری‌ها می‌توان انتظار داشت که میزان مشارکت مردم نیز به‌اندازه قابل توجهی افزایش یابد که این خود می‌تواند در افزایش خدمات شهری و همچنین بالارفتن کیفیت زندگی مردم نیز بسیار تاثیرگذار باشد.

کاهش مشکلات شهری در سایه فعالیت شورایاری‌ها

سلامت نیوز: شورایاری‌ها نقش بسزایی در مدیریت شهری دارد، چراکه این نهاد رابطه میان مردم، شهرداری و شورای شهراست. در سایه فعالیت شورایاری‌ها می‌توان انتظار داشت که میزان مشارکت مردم نیز به‌اندازه قابل توجهی افزایش یابد که این خود می‌تواند در افزایش خدمات شهری و همچنین بالارفتن کیفیت زندگی مردم نیز بسیار تاثیرگذار باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،به عبارت ساده‌تر شورایاری‌ها مردمی‌ترین نهادی هستند که توانسته‌اند موضوع مشارکت اجتماعی را به‌طرز معناداری و در پایین‌ترین سطح اجتماعی به مرحله اجرا در بیاورند. آنچه مسلم است امروزه با توجه به افزایش روزافزون جمعیت شهر‌ها دیگر نمی‌توان شهر را با صدور بخشنامه و یا دستور اداره کرد. بنابراین در این شرایط وجود شورایاری‌ها و نهادهایی که بتوانند بازوی مدیریت شهری باشند یک اصل انکارناپذیر تلقی می‌شود.

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که ناهمگونی در تصمیمات کلانشهری خود می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای شهر و شهروندان ایجاد کند اما این در حالی است که با نگاهی گذرا به تجارب کشورهای موفق دنیا می‌توان به این مهم دست یافت که اعطای اختیارات کامل و فراگیر به شورای شهر و یا شورایاری‌ها به‌عنوان دولت‌های محلی و یا محدودکردن و واگذاری حداقل اختیارات برای این مجموعه کمک بسزایی برای اداره شهر باشد، هرچند در این مجال باید یادآور شد که باید برای دستیابی به نتیجه مطلوب میان زیرمجموعه‌های موجود اتحادی در رابطه با عملکرد و یا نظرات وجود داشته باشد.

به عبارت ساده‌تر وجود تعامل دوسویه و متناسب میان شهرداری، شورای شهر و شورایاری خود می‌تواند تاثیر بسزایی در حل مشکلات شهری و افزایش کیفیت زندگی افراد داشته باشد چراکه هرگاه مردم خود را در تصمیم گیری‌های شهری به خیر بدانند به‌یقین در اجرای طرح‌ها نیز مشارکت بیشتری خواهند داشت.


به‌طور کلی باید در نظر داشت که شورایاران در واقع‌‌ همان معتمدان محلی قدیم هستند که در گذشته به‌صورت غیررسمی و در قالب ریش‌سفیدی به حل‌وفصل برخی مشکلات اهالی محله می‌پرداختند اما امروزه در شکل مدرن و سازمان‌یافته توسط ساکنان منطقه به‌صورت رسمی انتخاب می‌شوند تا بتوانند وظایف گسترده‌تر و بیشتری را متناسب با نیار‌ها و ضرورت‌های موجود دنبال و حل‌وفصل کنند. به عبارت بهتر امروزه در سایه رشد سابقه شهرنشینی شورایاری‌ها نیز شکلی قانونمند به خود گرفته است تا شاید از این طریق بتوانند کمک‌های بیشتری به حل مشکلات محله‌ها کنند.


همان‌گونه که می‌دانیم محله‌های شهر، پایین‌ترین سطح مدیریت شهری به‌شمار می‌روند، از این رو برای توسعه و پیشرفت محله‌ها باید سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی مناسب و نظام‌یافته‌ای انجام شود که البته در این مجال باید متذکر شد که شورایاری‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که نباید از نقش آن به‌راحتی عبور کرد بلکه در مقابل انتظار می‌رود همکاری مناسب و معناداری نیز در میان دستگاه‌های ذی‌ربط خود داشته باشد تا شاید از این طریق شورایاری‌ها نیز بتوانند به اهداف از پیش تعیین‌شده خود دست یابد و مشکلات موجود در محلات نیز تا حد زیادی مرتفع شود که این مهم خود می‌تواند عاملی برای توسعه و پیشرفت محله‌های شهرها شود.

آنچه مسلم است برای افزایش کارایی شورایاری‌ها انتظار می‌رود که افراد اصلح و توانمندی از سوی مردم برای شورایاری‌ها انتخاب شوند، چراکه بنا به گفته زهرا صدراعظم نوری در دوره‌های گذشته متاسفانه شاهد حضور برخی از افراد در شورایاری‌ها بودیم که به هیچ‌وجه صلاحیت نداشتند. از این رو توصیه می‌شود افرادی از سوی مردم انتخاب شوند که گره‌ای از مشکلات مردم بازکنند و هدف آنها خدمت باشد.

نبود ملاک مشخص برای دیده‌‌شدن در انتخابات شورایاری‌ها را نیز می‌توان یکی دیگر از معایب پیش‌روی فعالیت این نهاد مردمی عنوان کرد، چراکه امروزه متاسفانه ملاک‌های مشخص و قابل تاملی برای کاندیدشدن در شورایاری‌ها وجود ندارد که این خود می‌تواند معضلی پیش‌روی این نهاد مردمی باشد.

داشتن دیدگاه رسمی و سازمانی به شورایاری‌ها نیز می‌تواند یکی دیگر از معایب پیش‌روی این نهاد مردمی باشد، به عبارت بهتر باید به خاطر داشت شورایاری‌ها یک نهاد مردمی هستند که باید از رسمی‌شدن و برخورداری از سلسله مراتب اداری و به عبارت ساده‌تر بوروکراسی اداری در آنها پرهیز شود، چراکه در این صورت دیگر نمی‌توانم وظایف از پیش تعیین‌شده خود را به‌طور کامل و به‌درستی انجام دهند.


 کشف پتانسیل محله‌ها توسط شورایاری‌ها
پرواضح است که یکی از مهم‌ترین وظایف شورایاری‌ها را می‌توان کشف استعدادها و پتانسیل‌های موجود در محله‌ها عنوان کرد، چراکه این نهاد به‌واسطه ارتباط نزدیکی که با مردم مناطق دارد به‌راحتی می‌توانند در کشف استعدادها و پتانسیل‌های موجود موفق عمل کند اما این در حالی است که متاسفانه طی سال‌های گذشته این اتفاق کمتر از سوی شورایاری‌ها افتاده است که این خود جای بسی تأمل دارد، چراکه انتظار می‌رود در سایه تحقق این مهم اداره شهرها نیز به‌راحتی و اصولی‌تر انجام شود.


 کاهش آسیب‌های اجتماعی
بدیهی است که یکی دیگر از مهمترین وظایف شورایاری‌ها را می‌توان کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد، چراکه انتظار می‌رود در سایه فعالیت مناسب و به دور از حاشیه شورایاری‌ها آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی به‌درستی و به‌طور کامل شناسایی شود و راهکارهایی را نیز برای مقابله جدی با آن در نظر گرفته شود تا شاید از این طریق آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی در مناطق به‌طرز معناداری کاهش یابد که این خود می‌تواند باعث افزایش سلامت روحی و روانی مردم آن منطقه نیز باشد.

در پایان باید خاطرنشان کرد که افزایش میزان مشارکت اجتماعی را می‌توان یکی از مهم‌ترین وظایف شورایاری‌ها عنوان کرد تا از این طریق بتوان مشکلات شهری را برطرف کرد و هم اینکه مانع از افزایش آسیب‌های اجتماعی و مشکلات شهری در محلات نیز شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha