سلامت نیوز :  پلیس راه تصمیم گرفته است که با اعمال جریمه های جدید تا حدی جلوی تصادفات و آمار بالای کشته شدگان جاده ای را در کشور بگیرد
 مقایسه تعداد شهدای 11 سال جنگ باآمار تلفات جاده ای ده سال اخیر نشان می دهد عملا خودمان بیشتر از دشمن، خسارت انسانی در جاده ها را به کشور تحمل کرده ایم., و متاسفانه اکثر فوتی ها مربوط به جوانان زیر 30 سال است."

حالا پلیس راه تصمیم گرفته است که با اعمال جریمه های جدید تا حدی جلوی تصادفات و آمار بالای کشته شدگان جاده ای را در کشور بگیرد  آماری که می گوید بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور در دهه هشتاد، مربوط به سال 1384 بوده است که رقمی برابر با 27 هزارو 759 کشته است . پس از آن سال های 1385 با تعداد 27 هزار و 567 کشته و 1383 با عدد 26 هزار و 89 کشته به ترتیب بیشترین تعداد کشته های حوادث رانندگی را در داشته اند.

بیشترین کشته های ناشی از حوادث رانندگی در فاصله سال های 1385 تا 1389، در گروه سنی 18 تا 29 سال قرار دارند که 31 درصد کل تلفات حوادث رانندگی را در بر می گیرند. همچنین گروه سنی 30 تا 39 سال با 16.1 درصد رتبه بعدی بیشترین گروه سنی کشته های ناشی از حوادث رانندگی را به خود اختصاص می دهد.

فرمانده پلیس‌راه کشور از اجرای قاطعانه قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی از روز یکشنبه در تمام جاده‌ها خبر داد و گفت: بر این اساس خودرو رانندگانی که مرتکب 2 تخلف حادثه‌ساز به صورت همزمان شوند 72 ساعت توقیف می‌شود.

بر اساس قانون جدید با رانندگانی که نسبت به استفاده از مواد مخدر، روانگردان‌ها و مشروبات الکلی اقدام می‌کنند به شدت برخورد شده و این افراد ضمن جریمه 200 هزار تومانی، گواهینامه‌شان به مدت شش ماه ضبط و برای طی مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

سرهنگ محمد رضا مهماندار با اشاره به این که هفته اول آغاز اجرای قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی در راستای فرهنگسازی و آموزش، بیشتر به تذکر خصوصا در زمینه کمربند عقب سپری شد افزود: بر این اساس از دهم اردیبهشت ماه تاکنون حدود 270 هزار خودرو در جاده‌های کشور در خصوص استفاده از کمربند ایمنی سرنشین عقب تذکر دریافت کردند.

وی افزود: همچنین در این مدت بیش از 406 هزار تخلف رانندگان توسط ماموران پلیس‌راه کشور مورد برخورد قرار گرفت.

فرمانده پلیس‌راه کشور از آماده‌باش ماموران پلیس راه‌کشور از روز یکشنبه در تمامی جاده‌های کشور همانند نوروز امسال برای اجرای قاطعانه قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی خبر داد و گفت: بر این اساس سرنشینان خودروهایی که دارای کمربند ایمنی عقب هستند ملزمند نسبت به بستن کمربند خود اقدام کنند چرا که در غیر اینصورت برابر قانون با آنها برخورد می‌شود و خودروهایی که در صندلی عقب کمربند ندارند تا اول آبان مهلت دارند نسبت به نصب کمربند ایمنی اقدام کنند پس از این مهلت پلیس برای آنها نیز اعمال قانون خواهد کرد. از سوی دیگر تمامی موتورسواران و ترک نشینان آنها نیز مکلف به استفاده از کلاه ایمنی در جاده‌های برونشهری هستند.

وی با اشاره به این که امتیازات منفی تخلفات حادثه‌ساز نیز در سوابق رانندگان درج می‌شود افزود: بر این اساس برای خودروهای شخصی تجاوز از سرعت مجاز (بیش از 50 کیلومتر بر ساعت) و رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان‌گردان هر کدام 10 نمره، انجام هرگونه حرکات نمایشی مانند دورزدن درجا و یا حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ و عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک هر کدام 8 نمره، سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه، عبور از چراغ قرمز، حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، تجاوز درسرعت غیرمجاز (بیش از 30 تا 50 کیلومتر بر ساعت)، تجاوز به چپ از محور راه ، عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو و عدم رعایت مقررات حمل بار هر کدام 5 نمره، عبور از محل ممنوع و عدم رعایت حق تقدم هر کدام 4 نمره و حرکت به صورت مارپیچ، دورزدن در محل ممنوع، استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی درسرعت بالای 60 کیلومتر بر ساعت، نقص فنی موثر یا نقص در سیستم روشنایی در شب، عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه اعم از استفاده از عینک، سمعک یا تجهیزات خاص و عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور محصلین یا پلیس مدرسه هر کدام 3 نمره منفی برای رانندگان به همراه خواهد داشت.

 

فرمانده پلیس‌راه کشور در عین حال از امتیازات منفی بالا برای رانندگان وسایط نقلیه عمومی و سنگین خبر داد و گفت: بر این اساس رانندگان وسائط نقلیه عمومی برای رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روانگردان 20 امتیاز، تجاوز از سرعت غیرمجاز (بیش از 50 کیلومتر برساعت) 15 امتیاز، هرگونه حرکات نمایشی مانند دورزدن درجا، سبقت غیرمجاز در راههای دو طرفه، عبور از چراغ قرمز و تجاوز از سرعت غیرمجاز (بیش از 30 تا 50 کیلومتر بر ساعت) 10 امتیاز، تجاوز به چپ از محور راه 9 امتیاز، عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل مواد جاده‌ای خطرناک و عدم رعایت مقررات حمل بار 8 امتیاز، حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، عبور وسایل نقله در پیاده‌رو، رانندگی با وسایط رانندگی بیش از زمان نیاز و عدم رعایت شرایط مندرج درگواهینامه از قبیل عینک، سمعک یا تجهیزات خاص هر کدام 7 امتیاز، عبور از محل ممنوع، عدم رعایت حق تقدم عبور و نقص فنی موثر یا نقص در سیستم روشنایی در شب هر کدام 6 امتیاز و حرکت به طور مارپیچ، دورزدن درمحل ممنوع، استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی در سرعت بالای 60 کیلومتر بر ساعت و عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور محصلین و پلیس مدرسه هر کدام 5 امتیاز منفی به همراه دارد.

وی تاکید کرد: براساس قانون جدید جرایم رانندگی چنانچه رانندگان 30 نمره منفی بگیرند در مرحله اول گواهینامه‌شان به مدت سه ماه ضبط شده، در مرحله دوم اگر 25 نمره منفی بگیرند گواهینامه‌شان به مدت شش ماه ضبط شده و در مرحله سوم اگر 20 نمره منفی بگیرند گواهینامه آنها ابطال می‌شود.

فرمانده پلیس‌راه کشور خاطرنشان کرد: بر اساس قانون جدید اگر راننده‌ای دو تخلف حادثه ساز را به صورت همزمان انجام دهد خودرو وی برای 72 ساعت توقیف خواهد شد.

وی همچنین از تجهیز تیم‌های پلیس‌راه کشور به کیت‌های تست اعتیاد خبر گفت: در عین حال تیم‌های تست سلامت نیز از روز یکشنبه در جاده‌های کشور مستقر شده و از رانندگان پرخطر ناوگان عمومی و شخصی تست اعتیاد و مواد مخدر می‌گیرند.

فرمانده پلیس‌راه کشور تصریح کرد: بر اساس قانون جدید با رانندگانی که نسبت به استفاده از مواد مخدر، روانگردان‌ها و مشروبات الکلی اقدام می‌کنند به شدت برخورد شده و این افراد ضمن جریمه 200 هزار تومانی، گواهینامه‌شان به مدت شش ماه ضبط و برای طی مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی ارمغان قانون جدید را ایمنی و سلامت سفر عنوان و اظهارامیدواری کرد که با همکاری خوب مردم از روز یکشنبه قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی در جاده‌های کشور هرچه بهتر  اجرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha