یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 27426
سلامت نیوز : روبات دستیار جراح قلب در یک پروژه همکاری بین پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه آلبرتای کانادا در کشور ساخته می شود.
 
رییس گروه رباتیک پژوهشکده فناوری‌های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر روز یکشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار علمی ایرنا گفت: این پروژه یک طرح مشترک در قالب طرح "ICRP" مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم (ایسمو) است که در آن دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور و یا دانشمندان خارجی که تمایل به همکاری‌های مشترک دارند، می‌توانند از حمایت مرکز بهره مند شوند.
به گفته "حیدر علی طالبی" پروژه "جراحی قلب تپنده" با همکاری دکتر" مهدی توکلی" عضو هیات علمی دانشگاه آلبرتا در کانادا در حال انجام است.
دکتر طالبی در این مورد گفت : همگام با محققان سایر کشورهای جهان در تلاش برای ساخت روباتی هستیم که بتواند هم زمان با ضربان قلب حرکت کند و علاوه بر آن که بتواند به جراح در انجام دقیق جراحی کمک کند تا خطر بروز سکته در حین عمل و پس از آن از بین برود.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد : محققان این دانشگاه در آستانه اتمام ساخت دو بازوی این روبات هستند که به محض رسیدن موتورهای آن از خارج از کشور، انجام تست های بالینی تا 6 ماه دیگر آغاز و بخش دیگر این پروژه نیز توسط محققان دانشگاه آلبرتا انجام می شود.
دکتر توکلی سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه آلبرتا و همکار پروژه دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این مورد گفت: برای جراحی های ترمیمی قلب باید خون را از قلب تخلیه و به دستگاه دیگری که کار قلب را انجام می دهد، منتقل کرد.
به گفته وی چنین اقدامی خطر بروز سکته قلبی را افزایش می دهد از این رو در تلاش هستیم روباتی را طراحی کنیم که همزمان با ضربان قلب حرکت کند.
توکلی اظهار داشت: روبات دستیار مورد نظر می تواند تمام حرکات قلب را تقلید کند و با قلب جلو و عقب شود.
وی خاطرنشان کرد : جراح می تواند از راه دور و با استفاده از جوی استیک(دسته) روبات را هدایت کند تا بتواند جراحی دقیق و ظریفی را انجام دهد.
به گفته توکلی محققان دانشگاه آلبرتا به سرپرستی او و همکاری پروفسور "هارولد بکر "هم اکنون در حال تصویربرداری از بافت های قلب برای تکمیل اطلاعات مورد نیاز این روبات هستند.
وی افزود : چند آزمایشگاه دیگر در سطح جهان از جمله دانشگاه هاروارد که وی نیز به مدت 20 ماه در آنجا دوره پسا دکتری گذرانده است در حال تحقیق بر روی پروژه جراحی قلب تپنده هستند.
توکلی استفاده از روبات های جراح را در سراسر جهان متداول دانست و گفت : در کانادا 10 مرکز و آمریکا صدها روبات به یاری جراحان آمده اند.
توکلی که برای ارایه یک کارگاه آموزشی در همین رابطه به ایران سفر کرده است ، گفت : روبات ها به دو دسته جراح و کمک جراح تقسیم می شوند که روبات های جراح با برنامه ریزی قبلی، کاملا خودمختار هستند و جانشین جراح می شوند.
به گفته وی اما روبات های کمک جراح یا دستیار جراح از اقبال بیشتری برخوردارند و به جراح در انجام ظریف و دقیق جراحی ها کمک می کنند.
دکتر "مهدی توکلی " کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را به ترتیب در رشته برق گرایش الکترونیک در دانشگاه فردوسی مشهد و کنترل در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گذرانده است. سپس برای دریافت درجه دکتری عازم دانشگاه وسترن آنتریو کانادا شده و پس از اتمام تحصیلاتش به مدت 20 ماه، دوره پسا دکتری را در دانشگاه هاروارد گذرانده است.
وی از سپتامبر سال 2008 میلادی تا کنون عضو هیات علمی دانشگاه آلبرتا کانادا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha