سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2743

از طریق روشهای سازنده تربیتی می توان از بیماریهای شخصیتی، افسردگی و تعارضات خانوادگی در كودكان و نوجوانان جلوگیری كرد.

دكتر شوشتری فوق تخصص رمان پزشكی كودك و نوجوان در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران افزود: والدین از طریق روش های تربیتی خود می توانند باعث ارتقا رشد كودك شوند آنان باید از انواع روش های تربیتی سازنده و عوامل مرتبط با آنها آگاه باشند.
وی گفت: روش های سازنده ای در تربیت وجود دارند كه می توانند در تربیت سالم فرزندان مفید باشند، پاسخ دهی حساس یا پاسخ دهی سریع به نیازها، نارحتی ها و رفتارهای كودكان در كمك به كودك برای حل تعارضات بین فردی به ویژه در سال اول زندگی یكی از اركان اصلی فرزند پروری حساس است كه پاسخ دهی باید بر اساس مراحل رشدی كودك و هماهنگ با آن باشد.
وی تصریح كرد: روش دیگر كیفیت دلبستگی كودك به مادر است كه طی یك فرایند در یك سال اول زندگی شكل می گیرد و نقش مهمی در رشد هیجانی و اجتماعی كودك بازی می كند.
وی ادامه داد: دلبستگی كودك به مادر یك جزء انتقال بین نسلی دارد كه در تفسیر مادر از رفتارهای كودك و روش پاسخ دهی وی نقش مهمی را ایفا می كند.
همچنین دكتر شهشهانی متخصص كودكان در ادامه افزود: وابستگی می تواند در بروز استعداد ژنتیكی كودك و یا در پیشگیری از بروز این استعداد نقش به سزایی داشته باشد مشكلات محیطی به ویژه مشكلات اقتصادی در ایجاد روش های خشن و بی ثبات تربیتی، دادن پیام های تحقیر آمیز و استفاده كم از تشویق نقش دارند.
وی گفت: كودك به محرك های محیطی، حمایت عاطفی و پاسخ دهی حساس برای رشد شناختی سالم نیازمند است و بر اساس پژوهش های مختلف وجود بیماری روانی در والدین با مشكلات رفتاری در كودكان ارتباط قوی دارد.
وی تصریح كرد: بیماریهای شخصیتی، افسردگی و تعارضات خانوادگی بیشترین اثر را در مشكلات روانی كودك دارند و مواجهه با رفتارهای خشن والدین در هر سنی می تواند آثار منفی بر كودكان بگذارد.
وی گفت: وجود مشكلات در فرایند و محتوی فكر كودكان بزرگتر و خلق پایین والدین در رشد شناختی، هیجانی و اجتماعی كودكان شناخت و درمان زود رس این اختلالات در والدین می تواند فرایند رشد سالم را در كودك تسهیل كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha