سلامت نیوز : رییس جامعه جراحان با اشاره به حادثه رهاسازی دو بیمار در خیابان‌های اطراف تهران با بیان اینكه دستگیری راننده آمبولانس حامل دو بیمار رهاشده مشكلی را حل نمی‌كند، تاكید كرد: ریشه بروز چنین مشكلی باید بررسی و رفع شود.

به گزارش ایسنا، دكتر ایرج فاضل در مراسم سی و پنجمین كنگره جامعه جراحان كه در سالن‌ همایش‌های رازی برگزار شد، در این باره به موضوع خودگرانی بیمارستان‌ها اشاره كرد كه براساس آن بیمارستان‌های آموزشی، ‌هزینه‌های خود را خودشان تامین می‌كنند و خودگردان می‌شوند و گفت:‌ این در حالی است كه فراهم كردن این شرایط موجب شده است كه صدها و هزاران بیمار نتوانند به این بیمارستان‌ها مراجعه كنند، چرا كه اینگونه بیماران پولی برای پرداخت به بیمارستان ندارند و تحت پوشش بیمه نیستند.

وی ادامه داد: مشكلاتی مانند انتقال مریضی كه توان پرداخت هزینه‌های بیمارستان را ندارد باید حل شود، بنابراین دستگیری راننده آمبولانس حامل دو بیمار رها شده در بیابان مشكلی را حل نمی‌كند.

 سهم پزشكی از كل بودجه كشور شایسته این بخش نیست

 تعرفه‌های پزشكی در حال حاضر نه منطقی و نه قابل قبول است

رییس جامعه جراحان در ادامه سخنان خود با بیان اینكه ارزان‌ترین جراحی‌های دنیا در ایران و با بهترین كیفیت انجام می‌شود، افزود: با نگاهی به تعرفه‌های پزشكی درمی‌یابیم كه در پزشكی با مشكلات متعددی روبرو هستیم و هیچ‌كس به جز جامعه پزشكان نمی‌تواند این مشكلات را حل كند.

وی افزود: سهم پزشكی از كل بودجه كشور شایسته این بخش نیست و بخش پزشكی در زمینه بودجه همواره با كسری مواجه بوده است.

فاضل در ادامه اظهار كرد: دولت‌ها باید به وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش توجه كافی كنند؛ این در حالیست كه این دو وزارتخانه از جمله فقیرترین وزارتخانه‌های كشور هستند و از نظر اقتصاد و بودجه توجه لازم به آنان نشده است به گونه‌ای كه هم معلمان و هم پزشكان دچار مشكلات معیشتی هستند.

وی در ادامه گفت: تعرفه‌های پزشكی در حال حاضر نه منطقی و نه قابل قبول برای جامعه پزشكی است و این تعرفه‌ها را شورای عالی بیمه تعیین می‌كند كه همه آنها مصرف‌كنندگان خدمات پزشكی هستند، این در حالیست كه نیمی از آنان باید از تولیدكنندگان خدمات پزشكی باشند و ارقامی كه شورای عالی بیمه به عنوان تعرفه پزشكی تصویب می‌كند به هیچ عنوان برای جامعه پزشكی قابل قبول نیست.

فاضل افزود: تعرفه‌های پزشكی در كشورهای فقیر آسیا همانند عراق،‌ بنگلادش و پاكستان حداقل 3 تا 8 برابر تعرفه‌ها در ایران است.

 تعرفه‌های پزشكی نامعقول مهمترین عامل رواج پدیده زیرمیزی است

وی با بیان اینكه تعرفه‌های پزشكی نامعقول مهمترین عامل برای رواج پدیده زیر میزی است، تاكید كرد: اگر تعرفه‌های پزشكی معقول بود پدیده زیرمیزی به وجود نمی‌آمد و همین تعرفه‌های موجود را نیز بیمه‌های ناتوان و بیمار كشور شش ماه تا یك سال بعد به جامعه پزشكی پرداخت می‌كنند.

رییس جامعه جراحان افزود: مسائل اقتصادی بیماران و پزشكان در جوامع پیشرفته از سوی سازمان‌های بیمه‌گر حل شده است و ما نیز امیدواریم بیمه‌های ما به شرایطی دست یابند كه برعكس بیمه‌های فعلی هم بیماران از آنان راضی باشند و هم پزشكان.

به گزارش ایسنا، فاضل با اشاره به موضوع اخلاق پزشكی اظهار كرد: با توجه به آنكه حرفه پزشكی حرفه‌ مقدسی است هر كدام از پزشكان باید از بروز انحراف در این رشته جلوگیری كنند چون همانگونه كه الماس را ماده‌ای جز الماس نمی‌تواند تراش دهد وضعیت پزشكی را به جز پزشكان نمی‌توانند سامان دهند.

وی خاطرنشان كرد: بیشتر پزشكان در حال حاضر در شرایطی دشوار و با تعرفه‌های بسیار ناعادلانه خدمات پزشكی را با كیفیت بالا ارائه می‌دهند و آنان با امكانات كم و با مسوولیت بی‌نهایت سنگین این كار را انجام می‌دهند.

به گزارش ایسنا،‌ در این مراسم از دكتر انوشیروان هدایت و دكتر ولی‌الله محرابی تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha