یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 27443

سلامت نیوز: مدیر واحد سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت: اصفهان بدون هیچ گونه مداخله پزشكی توانسته است شاخص مرگ مادران باردار را به حد كشورهای توسعه یافته برساند.

سلامت نیوز: مدیر واحد سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت: اصفهان بدون هیچ گونه مداخله پزشكی توانسته است شاخص مرگ مادران باردار را به حد كشورهای توسعه یافته برساند.

پژمان عقدك در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز در اصفهان اظهار داشت:‌ شاخص مرگ و میر  مادران باردار طی ده سال گذشته در اصفهان بین  18 تا 25 درصد هزار ثبت شده است  كه در كشورهای توسعه یافته  این شاخص زیر 20 در صد هزار است.

وی با اشاره به اینكه در نقشه جامع سلامت استان اصفهان در 14 سال آینده،‌مرگ مادران بادار حداكثر به 10 درصد هزار خواهد رسید، بیان داشت: رسیدن به این شاخص انقلابی بزرگ برای اصفهان محسوب می‌شود.

مسئول واحد سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشكی اصفهان تصریح كرد: هم‌اكنون شاخص مرگ و میر مادران باردار در كشور به 30 در صد هزار می‌رسد كه در برخی مناطق مثل سیستان وبلوچستان به 80 در صد هزار می‌رسد.

وی ادامه داد: شاخص مرگ و میر مادران باردار در كشوره‌های در حال توسعه به 2 تا 200 در صد هزار می‌رسد.

عقدك با بیان اینكه شاخص مرگ و میر نوزادان و كودكان زیر پنج سال در كشور خیلی خوب نیست و به پنج تا هفت درصد می‌رسد،‌ افزود:‌ این شاخص در اصفهان نسبت به كشور از وضعیت بهتری برخوردار است.

وی تاكید كرد:‌ در سند جامع سلامت استان و كشور سطح سلامتی مردم بر اساس شاخص‌های خلاصه شده سلامت مثل بار بیماری‌ها،‌عمرهای از دست رفته،‌ افراد ناتوان و امید به سلامت سنجیده می‌شود كه گرچه اصفهان از نظر مرگ و میر مادران باردار و ‌نوزادان و تولد نوزادان كم وزن وضعیت عالی دارد اما چون تنها شاخص برای سنجش سلامتی مردم نیست نتوانستیم به این مرحله برسیم.

مسئول واحد سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشكی اصفهان با اشاره به اینكه شاخص تولد كودكان كم وزن در كشورهای توسعه یافته بین پنج تا هفت درصد ثبت شده است، ادامه داد: ‌تولد نوزادان كم وزن كمتر از 2 هزار و 500 كیلو حدود هفت درصد است كه طبق سند جامع سلامت استان كاهش درصد تولد این نوزادان را به میزان حداكثر 5 درصد تا پایان برنامه اعلام كرده‌اند.

وی مشاركت مردم وهمكاری بین بخشی را دو عال موثر در اجرایی كردن نقشه جامع سلامت استان معرفی كرد و یادآور شد: دانشگاه علوم پزشكی اصفهان منتظر نماند تا نقشه جامع سلامت كشور تنظیم شود بلكه به صورت مستقل اقدام كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha