یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 27448
سلامت نیوز : طبق برنامه پنجم توسعه، باید آمار مرگ و میر مادران باردار به 15 نفر در هر 100 هزار نفر برسد كه تاكنون این آمار حدود 5/22 درصد است كه برای رسیدن به آمار برنامه پنجم، ماماها نقش بسزایی دارند.

مرضیه وحید دستجردی 15 اردیبهشت در مراسم روز جهانی ماماها كه در تالار امام جواد (ع) وزارتخانه برگزار شده بود افزود:ماماها در طول سال های گذشته تلاش های خوبی انجام داده اند كه آمارهای كاهش میزان مرگ و میر مادران باردار نشان دهنده این موضوع است.

وی با بیان اینكه 30 سال پیش میزان مرگ و میر مادران باردار 240 در هر 100 هزار نفر بوده است،گفت:این آمار امروز به 5/22 در هر 100 هزار نفر رسیده است.هم اكنون ایران جزو سومین كشور جهان است كه توانسته میزان مرگ و میر مادران باردار را به طور چشمگیری كاهش دهد.

وی اظهار داشت:طبق برنامه پنجم توسعه باید میزان آمار مرگ و میر مادران باردار باید به 15 مورد در هر 100 هزار نفر برسد.تحقق این امر جز با دقت و تلاش های ماماهای كشور امكان پذیر نیست.هم اكنون حدود 65 هزار ماما در كشور وجود دارند و باید توجه داشت كه وظیفه این افراد بسیار سنگین است.

دستجردی،با اشاره به این كه تلاش،انگیزه،ایمان و اعتقاد ماماها دراین موضوع دخیل است تصریح كرد:مامایی علم بزرگ و پیشرفته در دنیا است.اما با وجود تجهیزات و امكانات در این عرصه مشكلات زیادی در این حوزه وجود دارد.وزارت بهداشت در این میان وظایف مهمی دارد كه یكی از این وظایف ارتقای سطح شغلی ماماها است.

*قراردادن تسهیلات برای كاردان های مامایی

دستجردی در ادامه گفت:باید از ماماها به عنوان مشاور برای زنان،نوزادان و كودكان در كلینیك ها استفاده شود و باید از حضور ماماها در بخش زنان و زایمان،اتاق های زایمان و ایستگاههای سلامت استفاده كنیم.

وی با بیان اینكه وزارت بهداشت در قانون ارتقای بهره وری استخدام 23 هزار نفر را عنوان كرده جایگاه مشخصی را برای ماماها قرار داده است،اظهار داشت:فعالیت ماماها به بیمارستان ها محدود نمی شود و ما باید از علم و اطلاعات آنها در بخش های دیگر نیز استفاده كنیم.در طرح پزشك خانواده كه یك گروه 17 نفره درمانی را شامل می شود، 2 نفر ماما باید حضور داشته باشند.

وی درخصوص برنامه های آموزشی برای ماماها عنوان كرد:وزارت بهداشت با استفاده از كارگاهها و كلاس های آموزشی در نظر دارد كه سطح علمی ماماهای كشور را بالا ببرد.طبق برنامه های طرح ریزی شده،برای كاردان های مامایی سهمیه قرار دادیم تا بتوانند به ادامه تحصیل در سطح های بالاتر بپردازند.همچنین تسهیلاتی را برای كسانی كه قصد ادامه تحصیل در رشته های كارشناسی ارشد و phd دارند،درنظر گرفته ایم.

* ماماها نقش بسزایی در ترویج تغذیه با شیر مادر دارند

وی دربخش دیگری از سخنان خود،به تربیت بیش از نیاز ماما در كشور تصریح كرد:در دوره ای برخی از دانشگاه های غیر انتفاعی،بیش از مورد نیاز كشور اقدام به گرفتن دانشجو در رشته مامایی كرده اند و همین موضوع باعث بیكاری خیلی از افراد تحصیلكرده در این رشته شده است.
دستجردی گفت:بهره برداری از 46 هزار تخت،در دستور كار قرار دارد كه با بهره برداری از این تخت ها ،افراد مامای بیشتری مشغول به كار می‌شوند.

وزیر بهداشت با بیان این كه ماماها نقش مهمی در بهداشت مادر و كودك دارند،افزود:ماماها در ترویج تغذیه با شیر مادر می‌توانند نقش مهمی در این خصوص داشته باشند.در واقع این افراد در دوران های قبل،حین و بعد از بارداری نقش مهمی ایفا می‌كنند؛چراكه با سطح بندی سلامت مادر و نوزاد،می‌توان 5 تا 10 درصد میزان مرگ و میر مادران باردار و نوزادان را كاهش داد.

*مراقبت های دوران بارداری مستلزم حضور فعال ماماها

امامی رضوی،معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه گفت:اگر در تقسیم بندی ارائه خدمات حوزه سلامت دقت كنیم،حمایت از سلامت مادران باردار یكی از قدیمی ترین نیازهای جامعه بشری بوده است كه تمركز همكاران مامایی دراین حوزه را به همراه دارد.

وی با بیان این كه مراقبت های دوران بارداری یكی از اهمیت خاصی برخودار است،اظهار داشت:در واقع دراین دوران زندگی 2 انسان نیاز به مراقبت ویژه همكاران ماما دارد كه خوشبختانه با برنامه ریزی ویژه در سطوح ارائه خدمات،جایگاه این افراد در نظام سلامت تعریف شده است و وزارت بهداشت با برنامه ریزی و قرار دادن امكانات برای این افرد در جامعه در تلاش برای ارتقای سطح علمی و شغلی این افراد است.

امامی رضوی تصریح كرد:طبق برنامه ریزی انجام شده،باید ظرف مدت یك سال تمام الزامات فراهم شود و تمام امكانات تحصیلی،شغلی،غرفه گذاری و پذیرش بیمه ها به نتیجه برسد.

*ایران در تربیت ماماها بسیار موفق عمل كرده است

مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحدد گفت:ماماها نقش اساسی در دستیابی به آرمان 5 الف از آرمان های توسعه هزاره كه كاهش مرگ و میر مادران است،ایفا می‌كند.آرمان پنجم از آرمانهای توسعه هزاره،كلید دستیابی به آرمانهای اول تا ششم است كه تعریف آن یك مادر سالم ،زنی است برخودار از درآمد و قادر است خود و فرزندانش را از فقر نجات بخشد.وی با بیان این كه زنان سالم،خانواده ها و جوامع سالم را می‌سازنند گفت:بهبود سلامت زنان تنها یك ملاحظه پزشكی نیست؛بلكه از نظر اقتصادی نیز دارای معنی است.با وجود مشاركت اساسی ماماها در سلامت مادران،این گروه از وضعیت نامناسب شغلی و درآمد كم و كمبود حمایت از سوی ساختارهای عمومی بهداشت در كشورها رنج می‌برند.

هودكی اوز عنوان كرد:حدود 90 درصد از مرگ و میر زنان درهنگام زایمان در صورتی كه ماماها و یا افرادی با مهارت های مامایی كه از حمایت ساختارهای بهداشتی نیز برخودار بوده و به طور گسترده مشغول به كار باشند،قابل پیشگیری هستند.

وی با اشاره به این كه امروز،سراسر جهان از دست آورده های اساسی ایران نه تنها در كاهش مرگ و میر مادران بلكه در سایر زمینه های بهداشت باروری مطلع است و ما همه آگاه هستیم كه بسیاری از این واقعیت ها،به خصوص در زمینه بارداری ایمن و سلامت مادران،مدیون تلاش های ماماها است.

مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد افزود:دسترسی زنان در ایران به ماماهای دوره دیده قابل ملاحظه است. 97/3 درصد از زایمان ها با کمک افراد متخصص بهداشتی صورت می گیرد. کشور ایران در آموزش گروه بیشماری از ماماها بسیار موفق بوده و این نکته از تعهد سیاسی دولت به موضوع کاهش مرگ و میر مادران خبر می دهد،همچنین ایران دارای مراکز آموزش تخصصی متعدد بوده و دارای اداره ی مختص ماماها در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است که دست آورده های این اداره موضوع برگزاری روز جهانی ماما است.

*‌در دسترس بودن مراکز زایمان ایمن در سراسر کشور

وی دربخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد:بین سالهای 1990 تا 2008 میزان مرگ و میر مادران در کشور بیش از 80 درصد کاهش داشته است و ایران در رده سوم جهان در پیشرفت حاصله در زمینه این مسئله حیاتی قرار دارد،اما نمی توانیم فراموش کنیم که با وجود این دست آوردهای قابل ملاحظه،هنوز 420 زن در هر سال،تقریبا یک زن در هر روز در ایران در حداکثر عوارض ناشی از بارداری جان می دهند.

وی با اشاره به این که خدمات مراقبت های دوران بارداری و زایمان ایمن در مراکز زایمان و بیمارستان ها تقریبا در سراسر کشور در دسترس هستند و استفاده از لوازم پیشگیری در تمام روش ها 79 درصد گزارش شده است،گفت:هر روز 1000 زن و 5500 نوزاد در هفته اول زندگی به علت کمبود دسترسی به مراقبت های پزشکی،جان خود را از دست می دهند.

کمبود کنونی حدود 350000 ماماهای متخصص در سراسر جهان به این معنی است که زنان و نوزادان در اثر عوارضی که براحتی توسط پرسنل بهداشتی با مهارت های صحیح لوازم مناسب و حمایت های درست قابل پیشگیری بوده و جان خود را از دست می دهند.

هودکی اوز در پایان خاطرنشان کرد:در سال 2011 صندوق درپی تقویت نقش حیاتی ماماها در نجات انسانها و استحکام ساختارهای ملی بهداشتی می باشد و ما قصد داریم تا سطح مشارکت های خود را در برنامه های ماماها با همکاری کنفدراسیون بین المللی ماماها در پوشش 30 کشور ارتقا دهیم.

*‌تلاش وزارت بهداشت برای تحت پوشش بیمه قرار دادن خدمات مامایی

فاطمه زعفرانی،مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در ادامه افزود:حدود 9 ماه پیش امور مامایی در وزارت بهداشت تعرف شد و طی پنج جلسه با معاونین وزارتخانه حدود 10 مصوبه برای کار تدوین شد که از این بین 10 مصوبه درمانی،شش مصوبه آموزشی و 3 مصوبه بهداشتی در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه مهمترین نتیجه این جلسات،تدوین پیش نویس سند سیاست ارتقای خدمات مامایی است،گفت:مصوبات درمانی درخصوص پست ها و جایگاههای مامایی بوده است که هدف آن تقویت حرفه کاری ماماها است و باید برای حضور ماماها درکلینیک های نوزادی،زایمان و ناباروری جایگاهی تعریف شد.همچنین؛می توانند ماماها به عنوان سوپر وایزر و مترون در بیمارستان های تک تخصصی فعالیت کننده،زعفرانی اظهار داشت:یکی از دغدغه های ماماها،تحت پوشش بیمه قرارگرفتن خدمات مامایی است.اقدامات این امور در وزارت بهداشت انجام شده است و درتلاش هستیم که با وزارت رفاه دراین خصوص به تعامل برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha