سلامت نیوز : با گذشت یكسال از وعده‌های مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه در خصوص اجرای طرح پزشك خانواده به صورت پایلوت، كماكان این طرح در پیچ و خم اجرا قرار دارد.

به گزارش فارس، بسیاری از كارشناسان و محققان معتقدند اجرای طرح پزشك خانواده می‌تواند در حوزه سلامت موثر باشد و هزینه‌های اضافی در بخش درمان را كاهش دهد.

اجرای طرح پزشك خانواده منوط به همكاری دو وزارتخانه بهداشت و رفاه است كه طی سال گذشته تفاهنامه‌ای را در این خصوص امضاء كردند و قرار شد این طرح ابتدا به صورت پایلوت در 3 استان سیستان و بلوچستان، خوزستان و چهار محال و بختیاری انجام شود و پس از رفع نواقص آن، به صورت كشوری اجرا شود.

به رغم آنكه مقرر شده بود این طرح در سال گذشته به صورت پایلوت اجرا شود اما اجرا نشد و حتی مسئولان وزارت بهداشت و رفاه، اجرای آن را به امسال موكول كردند.

* همه چیز آماده است

براساس تفاهمنامه‌ای كه بین وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه در تاریخ 8 تیر 89 امضاء شد، صاق محصولی وزیر رفاه و تأمین اجتماعی تأكید كرد: هیچ مشكل اعتباری برای اجرای طرح پزشك خانواده نیست و 65 درصد از اعتبارات اجرای این طرح از سوی وزارت رفاه و 35 درصد از سوی وزارت بهداشت پرداخت می‌شود.

آنچه به عنوان ابهام اكنون باقی مانده، این است كه به رغم فراهم بودن تمام شرایط به گفته مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه، این طرح اجرا نمی‌شود.

*تناقض در صحبت مسئولان

البته ناگفته نماند كه در فراهم بودن امكانات نیز تناقض وجود دارد؛ به عنوان مثال در تاریخ 23 اسفند 89 محصولی تصریح كرد: وزارت رفاه هر گونه اختیارات و امكاناتی كه دارد را در اختیار اجرای مناسب طرح پزشك خانواده قرار می‌دهد و دفترچه‌های بیمه یكسان برای اجرای طرح پزشك خانواده زیر چاپ است.

اما در آخرین مصاحبه مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت در تاریخ 13 اردیبهشت 90 در مورد همكاری وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در خصوص چاپ و صدور دفترچه‌های طرح پزشك خانواده اعلام شده است: این وزارتخانه هنوز دفترچه‌های بیمه نظام ارجاع را چاپ نكرده است.

* بدون دفترچه، طرح پزشك خانواده اجرایی نمی‌شود
 صحبت‌های وزرای بهداشت و رفاه حاكی از آن است كه این طرح هنوز به مرحله اجرا نرسیده است چرا كه نخستین اقدام برای حضور بیماران در مراكز درمانی طرح پزشك خانواده، داشتن دفترچه این طرح است كه هنوز هم صادر نشده است.

اجرای طرح پزشك خانواده نیاز به همكاری و تعامل دستگاه‌های مربوطه دارد و شاید بهتر باشد كه مسئولان این دو وزارتخانه، به مفاد تفاهنامه امضاء شده خود نگاهی بیندازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha