یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۱
کد خبر: 27467
سلامت نیوز : متخصصان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نخستین بار در کشور موفق به ترمیم فتق دیافراگم مادرزادی به روش توراسکوپی شدند.

دکتر مهران هیراد فر دانشیار گروه جراحی اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این عمل بر روی نوزاد 4 روزه با وزن دو کیلو و 400 گرم که دچار فتق دیافراگم مادرازدی بود در بیمارستان آموزشی و پژوهشی دکتر شیخ با موفقیت انجام شد و در این روش بدون بازکردن وسیع قفسه صدری و ازطریق ایجاد یک سوراخ پنج میلی متری  و دو سوراخ سه میلی متری در قفسه صدری، فتق نوزاد ترمیم شد.

وی کاهش و یا جلوگیری از ایجاد چسبندگی در روده ها، کاهش زمان بستری، بازگشت سریع بیمار به شرایط عادی زندگی و کاهش آسیب های ناشی از عمل های جراحی تهاجمی را از مزایای این نوع عمل ها برشمرد و افزود: بر اساس مراقبت ها و مطالعات انجام شده پس از عمل در حال حاضر حال عمومی نوزاد رضایت بخش است .

دانشیار گروه جراحی اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایجاد اختلال تنفسی و ناتوانی نوزاد در تنفس عادی را از نشانه های این بیماری عنوان كرد وگفت : در صورت درمان نشدن به موقع این بیماری نوزاد در معرض خطر مرگ قرار می گیرد .

دکتر مهران هیراد فر جراحی فتق ران، عدم نزول بیضه، عمل جراحی برگشت مواد غذایی از معده به مری و حذف توده های شکمی را از جمله اعمالی برشمرد که در حال حاضر توسط پرشکان متخصص و فوق تخصص انجام می شود.

گفتنی است: با روی کار آمدن روش های غیر تهاجمی در دو دهه اخیر در گروه سنی بالغین و از ده سال گذشته در گروه سنی کودکان بسیاری از اعمال جراحی که در گذشته با ریسک های بالایی انجام می شد امروزه به راحتی قابل انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha