آبریزش دهانی یک اتفاق رایج در نوزادان است. نوزادان از حدود 3 ماهگی شروع به ترشح آب دهان می کنند. میزان آبریزش دهانی در هر نوزاد متفاوت است. اگر می بینید که نوزادتان بیش از حد آب دهانش می ریزد، ممکن است به دلیل رشد ناکافی ماهیچه های دهان یا تولید بیش از حد بزاق در دهان او باشد.

آبریزش طولانی‌مدت دهان در کودکان باید مورد بررسی قرار گیرد

آیا آبریزش دهانی در نوزادان شایع است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرنتینگ فرست کرای، آبریزش دهانی در نوزادان شایع است و ممکن است نوزاد در دو سال اول زندگی خود آبریزش دهانی را تجربه کند. از آنجایی که یک نوزاد کنترل کاملی بر عملکرد بلع و ماهیچه های دهان خود ندارد، ممکن است حتی در هنگام خواب نیز آب دهانش ترشح شود. اگر کودک شما شروع به آبریزش کرده است، می توانید انتظار داشته باشید که این وضعیت تا 18 تا 24 ماهگی ادامه پیدا کند. ریزش آب دهان در طول دوره دندان درآوردن نیز بسیار رایج است، بنابراین آماده باشید که لباس نوزاد خود را حدود 5 تا 6 بار در روز عوض کنید. آب دهان در نوزادان بسیار رایج است اما اگر کودکی حتی بعد از چهار سالگی آبریزش دهانی دارد، طبیعی نیست.

آب دهان در نوزادان بین 1 تا 24 ماهگی

آبریزش در نوزادان طبیعی است و حتی به رشد آنها کمک می کند. ممکن است در مراحل مختلف زندگی و در حین رشد، میزان آبریزش دهانی کودک تغییر کند.

1-3 ماهگی

وقتی کودک بین 1 تا 3 ماهگی است، ممکن است اصلاً آب دهانش نریزد. آبریزش دهانی در این زمان نادر است زیرا نوزاد همیشه در وضعیت رو به بالا قرار دارد. بنابراین ممکن است در این مدت یا حتی بعد از آن آب دهانش نریزد. اما برخی از نوزادان ممکن است تا 3 ماهگی شروع به آبریزش کنند.

6 ماهگی

در این زمان، آبریزش دهانی کمی کنترل شده است، اما زمانی که کودک غرغر می کند یا اسباب بازی ها را در دهان خود می گذارد، ادامه پیدا می کند. معمولاً نوزادان در این زمان شروع به دندان درآوردن می کنند، از این رو آبریزش دهانی شروع می شود.

9 ماهگی

در این مرحله، نوزادان شروع به غلت زدن و خزیدن می کنند و ممکن است همچنان به آبریزش دهانی خود ادامه دهند زیرا هنوز چرخه ی دندان درآوردن ادامه دارد. دندان درآوردن می تواند آبریزش دهانی را تحریک کند.

15 ماهگی

در 15 ماهگی، بیشتر نوزادان شروع به راه رفتن و دویدن می کنند، اما ممکن است هنگام راه رفتن یا دویدن، آب دهانشان نیفتد. با این حال، اگر آنها در فعالیت‌ها یا کارهایی که نیاز به تمرکز دارند زیاده‌روی کنند، ممکن است آب دهانشان بیفتد.

18 ماهگی

نوزادان هنگام انجام فعالیت‌های منظم یا فعالیت‌هایی که مهارت‌های حرکتی ظریف را تقویت می‌کنند،آب‌ریزش دهانی را تجربه نمی‌کنند. اما ممکن است در حین تغذیه یا در حال تمرکز، آبریزش دهانی داشته باشند.

24 ماهگی

در این زمان، آب دهان در نوزادان به حداقل می رسد. تقریباً آبریزش دهانی وجود ندارد.

آیا آب دهان نقش مهمی در رشد کودک دارد؟

بله، آب دهان نقش مهمی در رشد و نمو نوزاد دارد. آب دهان نشانه دندان درآوردن نوزاد است. ریزش آب دهان و دمیدن حباب ها نیز نشانه رشد جسمانی در کودکان نوپا است. اگر کوچولوی شما آب دهانش را بیرون می دهد یا حباب می دمد، نشانه آن است که او وارد دوره جدیدی از رشد شده است. اگر کودک شما بعد از بوییدن شیر یا غذا آب دهانش می آید، باید بدانید که حس بویایی او در حال رشد است.

آب دهان حاوی آنزیم هایی است که برای هضم غذای نیمه جامد یا جامد کودک در سنین 4 تا 6 ماهگی مفید است. بزاق اسید معده را خنثی می کند و به رشد کامل دیواره روده کودک کمک می کند و از پوشش مری در برابر تحریک محافظت می کند.

بزاق همچنین به دلیل ماهیت لطیفی که دارد به چسبیدن غذا به یکدیگر کمک می کند و بلع را تسهیل می کند.

علت آبریزش زیاد بعد از ۲ سالگی در نوزادان چیست؟

اگر کوچولوی شما بعد از گذشتن از 2 سالگی زیاد آبریزش دهانی دارد، باید برای همین موضوع با پزشک مشورت کنید. اگرچه اغلب به تولید بیش از حد بزاق نسبت داده می شود، آب دهان بیش از حد به دلیل هماهنگی ضعیف بین دهان و زبان رخ می دهد. این عدم هماهنگی می تواند منجر به بلع بد شود.

دلایل آبریزش بیش از حد در نوزادان چیست؟

ترشح بیش از حد آب دهان در نوزادان و کودکان نوپا به دلایل زیر ایجاد می شود:

دندان درآوردن

اگرچه نوزادان در سن 6 تا 8 ماهگی دندان ندارند، اما روند رویش دندان خیلی زود شروع می شود. به همین دلیل است که آنها از 3 ماهگی شروع به ریزش آب دهان می کنند. هنگامی که مرحله دندان درآوردن شروع می شود، بزاق بیش از حد تولید می شود و زمانی که دندان راه خود را از طریق لثه فشار می دهد، ممکن است آب دهان بیش از قبل نیز ترشح شود.

حالت دهان باز

اگر کودکی عادت داشته باشد که دهانش را برای مدت طولانی باز نگه دارد، ممکن است آب دهانش بریزد. اگر کودک شما به دلیل انسداد بینی یا کاملاً از روی عادت دهان خود را برای مدت طولانی باز نگه می دارد، ممکن است نتواند در فواصل منظم بزاق دهان خود را ببلعد و در نتیجه ممکن است آبریزش دهانی را تجربه کند.

برای مدت طولانی متمرکز ماندن

هنگامی که نوزادان و کودکان خردسال بر روی یک کار خاص تمرکز می کنند، ذهن آنها تحریک می شود. با تحریک، تولید بزاق شش برابر افزایش می یابد. در دوران نوزادی، توانایی آنها برای بلع بزاق اضافی ناکافی است و هنگامی که آنها بر روی کاری تمرکز می کنند توجه آنها از موقعیت دهان و حرکات زبان منحرف می شود و در نتیجه باعث آبریزش می شود.

غذا

ترشح بزاق از غدد داخل دهان در پاسخ به حس چشایی در خوردن انواع غذاها است. خوردن غذاهای ترش یا تند باعث ترشح بیش از حد بزاق می شود. اگر کودک شما غذاهای تند یا میوه هایی مانند پرتقال، لیموترش یا انگور بخورد، ممکن است بزاق بیش از حد ترشح شود.

اختلالات عصبی

بسیاری از اختلالات عصبی مانند فلج بل و فلج مغزی علائمی مانند ترشح آب دهان و ترشح بیش از حد بزاق را نشان می دهند. فلج بل یک بیماری عصبی موقتی است که بخشی از صورت را تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری‌هایی مانند فلج مغزی، فلج بل و بیماری ویلسون بر روی کنترل ماهیچه‌ها تأثیر می‌گذارند که در نتیجه باعث مشکل در بلع، تجمع بزاق در دهان و موقعیت غیرعادی لب‌ها می‌شود که همگی ممکن است منجر به آب‌ریزش دهانی شود.

عوارض جانبی دارو

برخی از داروها از جمله داروهایی که برای القای خواب و کاهش درد استفاده می‌شوند و داروهایی که برای معاینه چشم در کودکان یا حتی در مادران نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، می‌توانند باعث افزایش تولید بزاق شوند. مسمومیت با فلزات سنگین همچنین می تواند باعث ترشح بیش از حد بزاق شود که می تواند باعث ترشح آب دهان در نوزادان شود.

درمان آبریزش دهانی

آب دهان نوزادان طبیعی است و بخش مهمی از رشد جسمانی و رشد نوزادان است. با این حال، این طبیعی نیست که آنها پس از 2 سالگی نیز همچنان آبریزش دهانی داشته باشند. اگر کودک نوپای شما حتی بعد از 2 سالگی آب دهان می‌ریزد، نباید آن را ساده بگیرید.

اگر کودک شما بیش از حد آبریزش دهانی دارد، فوراً با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است بر زندگی اجتماعی او تأثیر بگذارد و فعالیت‌های روزانه‌اش تحت تأثیر قرار گیرد. اگر کوچولوی شما زیاد آب دهان می‌ریزد، پزشک به دنبال نشانه‌های زیر می‌گردد تا به نتیجه برسد و درمانی برای آن پیشنهاد دهد.

  • آیا کودک شما می تواند لب های خود را به درستی ببندد و زبان را به اطراف حرکت دهد؟
  • کودک شما به طور طبیعی فرآیند بلع را طی می کند؟
  • کودک دچار گرفتگی یا گرفتگی بینی شده است؟
  • اگر کودک رفلکس بلع طبیعی دارد؟
  • وضعیت بدن کودک نرمال است؟
  • سفت بودن یا نبودن فک کودک چگونه است؟

رژیم غذایی مادر و آب‌ریزش دهانی کودک شیرخوار

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر آب‌ریزش دهانی در کودک پس از رویش دندان برطرف نشد، باید او را نزد پزشک متخصص برد تا از نظر مغزی، رشد فکری، اندازه دور سر و بیماری‌های مادرزادی مورد معاینه قرار گیرد.

محمدحسین سلطانزاده در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در 2 ماه نخست تولد آب‌ریزش دهانی در کودک زیاد است، اظهار داشت: در این دوران هنوز عضلات دهانی طفل قوی نشده و به همین دلیل قادر نیست آب دهان را خود را ببلعد.

وی گفت: گاهی اوقات کودکانی که دچار عقب‌ماندگی‌ ذهنی و جسمی هستند، آب‌ریزش دهانی در آنها به طول می‌انجامد تا جایی که ممکن است همیشه طفل با این مشکل روبرو باشد.

سلطانزاده ادامه داد: رژیم غذایی مادر در آب‌ریزش دهانی کودک شیرخوار بی‌تأثیر نیست؛ زمانی که مادر در دوران شیردهی کالری کمتری دریافت ‌کند، این مسئله بر شیر وی تأثیر می‌گذارد و وقتی طفل از شیر مادر تغذیه می‌کند، تأثیر کالری کم بر شیر مادر به صورت آب‌ریزش دهانی در شیرخوار ظاهر می‌شود.

وی بیان داشت: اگر آب‌ریزش دهانی پس از رویش دندان برطرف نشد، باید کودک را نزد پزشک برد تا از نظر مغزی، رشد فکری، اندازه دور سر و بیماری‌های مادرزادی مورد معاینه قرار گیرد.

این فوق‌تخصص اطفال خاطرنشان کرد: در بعضی از موارد آب‌ریزش دهانی موجب آلرژی در اطراف دهان کودک می‌شود که همین مسئله زخم شدن اطراف دهان را در پی دارد البته خیس شدن روی سینه کودک نیز می‌تواند آلرژی ایجاد کند؛ از این رو به مادران توصیه می‌شود از پیش‌بند برای کودک استفاده کرده و در صورت خیس شدن لباس آن را سریع تعویض کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پریوش ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    با سلام پسر 1 ساله ای دارم که از 3 یا 4 ماهگی شروع به آبریزش دهان شد که دلیل آنرا در آوردن دندانها میدانستم که متوجه شدم لحظهای از آن موقع تا الان قطع نشده و فقط در خواب ابریزش ندارد.بعضی اوقات هم آب دهانش به داخل گلویش باز میگردد و دچار اختلال در تنفسش میشود.لطفا راه حلی را پیش رویم بگذارید.
  • مهرناز ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    با عرض سلام نوزاد پنج ماهه اي دارم كه از زمان تولد ابريزش دهان دارد و از زمان تولد شير مادر نخورده و از شير خشك استفاده ميكندعلت ان چيست ؟ و قد ان 58سانتي و وزن ان 5و نيم كيلو هست ايا براي طفل پنج ماه قد و وزن نرمال هست يا خير؟
  • مهسا ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    سلام فرزند3ساله ای دارم که یک سره آب ریزش دهان داردخیلی هم بیش فعال هست ممکنه آب ریزشش ازاون باشه؟بستگی داره بنظرتون؟لطفاراهنماییم کنیدممنون
  • صبا ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    46 10
    سلام پسر۹ماهی دارم که اب ریزش دهان داره ۸تا دندونم دراورده واصلا اب ریزشش قطع نمیشود لطفا من را راهنمایی کنید که چه کار کنم