قانون هوای پاک، وزارت صنعت را موظف کرده است تا 10 درصد از تولید موتورسیکلت‌ها به موتورسیکلت‌های برقی اختصاص یابد اما این وزارتخانه از این تعهد قانونی شانه خالی می‌کند. به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست وزارت صنعت باید گزارشی درباره میزان تولید موتورهای برقی به این سازمان ارائه دهد.

یک موتورسیکلت کاربراتوری به اندازه پنج خودرو آلایندگی دارد

سلامت نیوز: قانون هوای پاک، وزارت صنعت را موظف کرده است تا 10 درصد از تولید موتورسیکلت‌ها به موتورسیکلت‌های برقی اختصاص یابد اما این وزارتخانه از این تعهد قانونی شانه خالی می‌کند. به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست وزارت صنعت باید گزارشی درباره میزان تولید موتورهای برقی به این سازمان ارائه دهد.

به گزارش سلامت نیوز، مسعود تجریشی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به میزان بالای آلودگی از سوی موتورسیکلت‌های کاربراتوری اظهار کرد: یک موتورسیکلت کاربراتوری به اندازه پنج خودرو آلایندگی دارد و بخش مهمی از آلودگی هوا در کلانشهری همچون تهران به موتورهای کاربراتوری تعلق دارد.
بر اساس ماده 11 آیین‌نامه ماده 2 قانون هوای پاک، موتورسیکلت‌سازان کشور باید «در ازای تولید هر دستگاه موتور بنزینی نسبت به اسقاط یک دستگاه موتوسیکلت فرسوده» اقدام کنند. این آیین‌نامه شهریور ماه سال 97 به تصویب دولت رسید اما در اواخر سال گذشته، دولت بنا به درخواست وزارت صنعت اجرای این قانون را به مدت یک سال به تأخیر انداخت
 
 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اکنون با توجه به مصوبه دولت، خط تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری در کشور متوقف شده است ولی همچنان موتورهای کاربراتوری در شهر تردد می‌کنند. در این زمینه با کمک دستگاه‌های مرتبط باید جمع‌آوری موتورسیکلت‌های کاربراتوری در دستور کار قرار بگیرد و اگر این کار عملیاتی شود برای کاهش آلودگی هوا قدم بزرگی برداشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق ماده دو قانون هوای پاک، وزارت صنعت معدن تجارت موظف است تا 10 درصد موتورسیکلت‌های تولیدی‌اش برقی شود. نامه‌نگاری‌های لازم از سوی سازمان محیط زیست انجام شده است و وزارت صنعت باید گزارشی را مبنی بر میزان تولید موتورسیکلت انژکتوری و برقی به سازمان ارائه دهد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره تعلیق یک ساله در اجرای ماده دو قانون هوای پاک مبنی بر اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در ازای تولید جدید موتورهای انژکتوری گفت: بر اساس ماده 11 آیین‌نامه ماده 2 قانون هوای پاک، موتورسیکلت‌سازان کشور باید «در ازای تولید هر دستگاه موتور بنزینی نسبت به اسقاط یک دستگاه موتوسیکلت فرسوده» اقدام کنند. این آیین‌نامه شهریور ماه سال 97 به تصویب دولت رسید اما در اواخر سال گذشته، دولت بنا به درخواست وزارت صنعت اجرای این قانون را به مدت یک سال به تأخیر انداخت.

وی افزود: اگر قرار است پایان امسال در نقطه فعلی باشیم پس چرا باید اجرای قانونی که به نفع مردم است یک سال عقب بیفتد در حالی که نظم و تعهد در اجرای قانون به ویژه قانون هوای پاک برای حفظ سلامت مردم اهمیت دارد.

تجریشی تأکید کرد: اگر امسال بتوانیم در موضوع موتورسیکلت برنامه خوبی را با دولت پیش ببریم و تسهیلات وام به این بخش اختصاص یابد و موتورسیکلت‌های کاربراتوری اندک‌اندک از شهر جمع‌آوری شوند و موتورهای انژکتوری جایگزین آن شود می‌توان گفت که اقدامات خوبی برای کاهش آلودگی هوا صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha