در پی تغییراتی در لایحه ی قانون دادرسی کیفری که به موجب ماده ۴۷ آن به محکومان به اعدام اجازه ی اهدای عضو داده شد، به جز دکتر ایرج فاضل که از او به عنوان بنیانگذار پیوند اعضا نام برده می شود و طی نامه ای سرگشاده مراتب اعتراض خود را به رئیس دستگاه قضا اعلام کرد.کتر ولایتی، دکتر نمکی وزیر و دکتر نوبخت نیز طی نامه ی مشترکی به این تصمیم دستگاه قضا اعتراض کردند.

بدنامی ایران در حوزه ی حقوق بشر با پیوند اعضای محکومین به اعدام

سلامت نیوز:در پی تغییراتی در لایحه ی قانون دادرسی کیفری که به موجب ماده ۴۷ آن به محکومان به اعدام اجازه ی اهدای عضو داده شد، به جز دکتر ایرج فاضل که از او به عنوان بنیانگذار پیوند اعضا نام برده می شود و طی نامه ای سرگشاده مراتب اعتراض خود را به رئیس دستگاه قضا اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز دکتر ولایتی، دکتر نمکی وزیر و دکتر نوبخت نیز طی نامه ی مشترکی به این تصمیم دستگاه قضا اعتراض کردند.


در همین راستا دکتر نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با رادیو سلامت، ضمن تایید این نامه گفت: تنها یک کشور در دنیا اقدام به چنین کاری کرد که به شدت برای آن بدنامی به بار آورد و آن کشور هم این قانون را متوقف کرد.

نوبخت افزود که این نوع قوانین که با هدف خیرخواهانه صورت می گیرد موجبات بدنامی در حوزه ی حقوق بشر را فراهم می آورد و چه بسا این شبهه مطرح شود که فلان مسئول زندان و یا قاضی که خودش یا بستگانش نیاز به عضو داشته باشند، کسی را که جرمش محکومیت به اعدام نباشد به طرف محکومیت به اعدام سوق دهند.

نوبخت گفت: در این مورد نه نیازی از سوی کانون پیوند اعضا اعلام شده است و نه اینکه با توجه به ۶ میلیون داوطلبی که کارت پیوند اعضا را دریافت نموده اند؛ نیازی به موارد اندک محکوم به اعدام وجود دارد.

 اشاره ی نوبخت به کشور چین بود که در آن کشور این قانون برای دولت این اختیار را قائل شر که با بون محکوم به اعدام هر کاری که صلاح می داند در واگذاری عضو یا اهدا به دانشگاه های علوم پزشکی انجام دهد و با موضوع این قانون که بحث واگذاری اختیاری است متفاوت می باشد.

ضمنا نقد نوبخت در مورد احتمال سو استفاده برخی قضات یا مسئولان زندان، و سوق دادن بیمار به طرف اعدام که تعازرض منافع را مطرح می کند، می تواند در مورد پزشکان تصمیم گیرنده ی موارد مرگ مغزی نیز وارد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha