کودک گاهی با دروغ خود می فهماند که با محیط ناسازگار است و والدین باید این ناسازگاری را ریشه یابی کنند.

با کودکی که دروغ می گوید، چگونه برخورد کنیم؟

سلامت نیوز-*دکتر امید رضایی: کودک گاهی با دروغ خود می فهماند که با محیط ناسازگار است و والدین باید این ناسازگاری را ریشه یابی کنند.


به گزارش سلامت نیوز، یکی از کاربران سیناپرس نوشته است: به تازگی پسر پنج ساله ام عادت به دروغگویی پیدا کرده است.نوع برخورد من با کودکم باید چگونه باشد؟ آیا دروغگویی کودکان قابل درمان است؟


پاسخ:

دروغ گویی در کودکان شایع است، البته والدین باید با این مساله هم مانند سایر اختلالات رفتاری کودک با علم و به طور زیر بنایی برخورد بکنند و نباید از کودک سلب اعتماد کنند.

کودک گاهی با دروغ خود می فهماند که با محیط ناسازگار است و والدین باید این ناسازگاری را ریشه یابی کنند.

در حال حاضر دروغ گویی در کودک به علل مختلفی رخ می دهد. یکی از آن علت ها ممکن است ناشی از ترس کودک باشد به خصوص این مشکل در کودکانی که توسط والدین تنبیه و مجازات می شوند، بیشتر مشاهده می شود.

همچنین دروغ گویی کودک ممکن است به علت توقعات بی جای والدین از کودک و عدم توانایی او در برآوردن این توقعات رخ دهد؛ کودک برای برآورده کردن این توقعات به دروغ متوسل می شود.

یکی از مهمترین علل دروغ در کودکان نیز یادگیری دروغ از والدین است که این موضوع به صور مختلف در کودک تاثیر می گذارد برای مثال اگر والدین قولی به او داده اند و عمل نکرده اند، بدین طریق به او دروغ گویی را یاد داده اند.

برای پیشگیری از دروغ گویی کودکان، اولا نباید والدین دروغ بگویند. دوما پاسخ سوال های کودکان را به طور صحیح بدهند. سوم اینکه اگر کودک را از انجام کاری منع می کنند به او علت آن موضوع را روشن و صریح توضیح دهند .

چهارم اینکه اگر کودکی مرتکب کار بدی می شود، کوشش نکنید تا از اعتراف بگیرید بلکه در شناسایی عمل و آگاه کردن او تلاش کنید. پس از اعتراف او را تنبیه نکنید زیرا اگر تنبیه کردید ممکن است بار دیگر حقیقت را نگوید.

*روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha