سلامت نیوز : نخستین سیستم پیشرفته تنفس مصنوعی كشور با عنوان" تهویه مصنوعی هماهنگ باتحریكات عصبی" در بیمارستان نمازی شیراز راه اندازی شد.

 دكتر فرید زند سرپرست علمی بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان نمازی اظهار داشت: این یك سیستم جدید در دستگاه های تنفس مصنوعی است كه برای بیمارانی كه در بخش مراقبت های ویژه بستری می شوند و به استفاده از دستگاه برای تنفس مصنوعی نیاز دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: پیش از این احتمال عدم هماهنگی در تنفس بین بیمار و دستگاه تنفس مصنوعی وجود داشت كه با راه اندازی سیستم جدید، بیشترین هماهنگی بین بیمار و دستگاه به وجود می آید.

دكتر فرید زند ادامه داد: به دلیل ایجاد این هماهنگی نیاز به استفاده از داروهای خواب آور برای آرام كردن بیمار به منظور هماهنگ شدن با دستگاه كاهش می یابد.

سرپرست علمی بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان نمازی در زمینه چگونگی فعالیت سیستم جدید،‌ گفت: تغذیه بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه از طریق لوله انجام می شود كه در روش جدید،‌ گیرنده های مخصوصی روی لوله هایی كه غذا به بدن بیمار می رساند تعبیه شده كه وظیفه آنها ثبت فعالیت الكتریكی دیافراگم ، كه مهمترین عضله تنفسی بدن است و همچنین اطلاع به پزشك می باشد.

 وی افزود: بر این اساس در هر دم و بازدم ،‌ دستگاه بیشترین هماهنگی را با بیمار دارد متناسب با نیاز بیمار اقدام به تنفس دهی می كند.

دكتر زند اظهار داشت: در دستگاه هایی كه در روش پیشین برای تنفس مصنوعی دادن به بیمار مورد استفاده قرار می گرفت، استفاده می شد،‌ برای تشخیص دم و بازدم از فشار راه هوایی بیمار استفاده می شد كه این مسئله موجب ناهماهنگی می شد.

وی بیان كرد: در حال حاضر برای درمان بیمارانی كه در بخش مراقبت های ویژه عمومی بیمارستان نمازی شیراز بستری می شوند امكان استفاده از سیستم تهویه مصنوعی هماهنگ با تحریكات عصبی (Neurally Adjusted Ventilatory Assist) وجود دارد.

 سرپرست علمی بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان نمازی ابراز داشت: كمك به آسایش و آرامش بیشتر بیمار در طول اقامت در بخش مراقبت های ویژه ، كمك به جداكردن سریع تر بیمار از دستگاه تنفس مصنوعی ، كم شدن طول اقامت بیمار در بخش ICU و ترخیص سریع تر ،‌ كاهش عوارض استفاده از دستگاه های تنفس مصنوعی مانند عفونت ریه و كاهش هزینه های مربوط به بستری بیماران در بخشهای ICU از دیگر ویژگی های مثبت استفاده از سیستم پیشرفته تنفس مصنوعی در بیمارستان نمازی شیراز است.

گفتنی است: با گذشت حدود 9 روز از آغاز فعالیت این سیستم 4 بیمار با این شیوه مورد درمان قرار گرفته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha