یک كارشناس فن‌آوری اطلاعات گفت: برای موفقیت در اجرای روش‌های پیشگیری از اعتیاد، استفاده از رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و در کل فضای مجازی امری ضروری است.

استفاده از فضای مجازی در حوزه پیشگیری از اعتیاد ضروری است

سلامت نیوز:  یک كارشناس فن‌آوری اطلاعات گفت: برای موفقیت در اجرای روش‌های پیشگیری از اعتیاد، استفاده از رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و در کل فضای مجازی امری ضروری است.


به گزارش سلامت نیوز حامد میرشمسی در گفت‌وگو با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر به نقش فضای مجازی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی پرداخت و گفت: عصر حاضر «عصر ارتباطات» نامیده می‌شود و افزایش روز افزون شبكه‌های اجتماعی و فضای مجازی از نقش مهم رسانه‌های جمعی در «آموزش و اطلاع‌رسانی» حكایت دارد.


وی ادامه داد: کمپین‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی به استفاده از مجموعه‌ای از رسانه‌های دیداری، شنیداری، نوشتاری، الکترونیکی، تابلو و بیلبوردهای تبلیغاتی، لوح‌های فشرده، تالارهای گفتگو و نظایر آن گفته می‌شود که یک هدف و رفتاری خاص را در زمینه آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد و یا دیگر اهداف دنبال می‌کنند.


كارشناس فن‌آوری اطلاعات بیان داشت: فرض بر این است که با افزایش دانش و تغییر نگرش موجبات تغییر رفتار حاصل می‌شود؛ بنابراین تولیدات رسانه‌ای اگر با توجه به نیازسنجی و درک فضای اجتماعی و با توجه به ذائقه و انتظارات نسل جدید تهیه شوند، به سهم خود تحت شرایط خاص و در کنار سایر عوامل موثر، می‌توانند سبب کنترل و پیشگیری در زمینه آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد باشند.


میرشمسی تاکید کرد: در جامعه کنونی استفاده از رسانه و علی‌الخصوص فضای مجازی برای پیشگیری اولیه از اعتیاد ضروری و بدیهی به نظر می‌رسد.


وی تصریح كرد: در دیدگاه‌های سنتی‌تر، همواره رسانه نقش گوینده را دارد و کاربر همیشه نقش شنونده را ایفا می‌کند اما در فضای مجازی امروزی و شبکه‌های اجتماعی یکی از موارد جذب کاربر، تعاملی بودن آن است. این بدان معنا است که در گذشته کاربر در پیام دریافتی نقشی نداشت ولی امروز در یک ارتباط دو سویه در فضای مجازی حضور دارد.


این كارشناس فن‌آوری اطلاعات گفت: در مدل‌های نوین بازاریابی یکی از بهترین روش‌های امتحان شده، ارسال یک پیام از طریق یک واسطه قابل اعتماد برای شنونده است؛ به طور مثال ممکن است مخاطب سنتی پیامی را از رسانه بشنود و به سادگی از کنار آن رد شود ولی در رسانه تعاملی یک نفر پیام را دریافت می‌کند و برای حلقه نزدیکان خود بازگو می‌کند.


میرشمسی ادامه داد: برای موفقیت در اجرای بهترین روش‌های مقابله و پیشگیری از اعتیاد، رسانه‌ها با کمک شبکه‌های اجتماعی و در کل فضای مجازی، غیر از اجرای مستقیم برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد، باید با كمك سایر نهادهای اجتماعی، بیشترین كوشش خود را در زمینه تقویت مهارت‌ها و ارتباط موثر والدین و فرزندان بگذارند. همچنین تمركز کمپین‌ها باید بر عوامل عمده تاثیرگذار باشد. نقش و تاثیر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز در برخی از این موارد مستقیم و حیاتی است و در برخی موارد غیر مستقیم و جنبی دارد.


وی با اشاره به راه‌های موفقیت پیام‌های پیشگیرانه رسانه‌ای در بستر فضای مجازی گفت: برای موفقیت در رساندن پیام‌های پیشگیرانه از اعتیاد یا رفتارهای ناهنجار می‌توان از تکنیک‌های بازاریابی اجتماعی استفاده کرد.


این كارشناس فن آوری و اطلاعات بیان داشت: امروز حضور در فضای مجازی برای آموزش، فرهنگ‌سازی و ارتباط موثر در حوزه پیشگیری از اعتیاد یک نیاز واقعی است که باید با پشتیبانی نهادهای ناظر و مشارکت همه افراد جامعه انجام شود.


میرشمسی ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی امروز یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر هستند که نباید آنها را نادیده گرفت. زمانی که افراد اجتماع از رسانه‌های اجتماعی تا این حد تاثیر می‌پذیرند شاید استفاده بهینه از این تهدید و تبدیل آن به یک فرصت راه مناسب‌تری از فیلتر کردن آن باشد و قطعا می‌توان با آگاه‌سازی نوجوانان و جوانان در این فضا بهترین استفاده را در جهت كاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آن‌ها داشت.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha