چند وقت پیش بود كه خبر حمله یك سگ به عابر پیاده‌ای نقل مجالس شد و واكنش‌های مختلفی را به دنبال داشت. دوستداران محیط‌زیست و مخالفان حضور حیوانات در محیط‌های شهری سینه چاك كردند و اعتراض‌هایی به پا شد.

مراقب دوستی خاله‌خرسه باشید

سلامت نیوز:چند وقت پیش بود كه خبر حمله یك سگ به عابر پیاده‌ای نقل مجالس شد و واكنش‌های مختلفی را به دنبال داشت. دوستداران محیط‌زیست و مخالفان حضور حیوانات در محیط‌های شهری سینه چاك كردند و اعتراض‌هایی به پا شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،البته این اولین بار نیست كه چنین اتفاقاتی در شهرها رخ می‌دهد و آخرین بار هم نخواهد بود. علاوه بر خطری كه حضور آزادانه حیوانات در فضاهای شهری دارند، نكته بهداشتی آن هم مزید بر علت است؛ به‌طوری كه اگر اهل خبرهای علمی باشید، حتما شنیده‌اید كه دانشمندان بارها اعلام كرده‌اند نگهداری حیوانات خانگی مشكلات و بیماری‌های مختلفی را در پی دارد. البته رعایت هیچ‌كدام از این موارد، مهربانی به حیوانات را زیر سؤال نمی‌برد و به معنای ظلم به آنها نیست، بلكه با رعایت برخی اصول می‌توانید محبت‌تان را هم نصیب حیوانات كنید.


به دلیل اهمیت بیماری‌هایی كه از حیوانات قابل انتقال ‌ است، هر سال، 6 جولای مصادف با 15 تیر به نام «روز جهانی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان» نامگذاری شده است. یكی از معروف‌ترین بیماری‌های قابل انتقال هاری است و از سال 1885 و زمانی كه لویی پاستور برای اولین بار واكسنی را برای مقابله با ویروس هاری نامگذاری كرد، به این روز شناخته شد.  این بیماری‌ها از جانوران مختلفی چون حشره‌ها، پستانداران، خزندگان و پرندگان قابل سرایت به انسان هستند.

این بیماری‌ها اغلب از طریق باكتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و دیگر ارگانیسم‌ها منتقل می‌شود و طبق برآوردها حدود 60 درصد عفونت‌ها به‌راحتی انتقال می‌یابد. علاوه بر این، محققان حدود 75 درصد بیماری‌های جدید انسانی را كشف كرده‌اند كه ریشه در عفونت‌های انتقال یافته از حیوانات دارند.


 بیماری‌های قابل انتقال
هاری: هاری شاید یكی از شناخته‌شده‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است. این بیماری مرگبار به طور مستقیم سیستم عصبی بدن را تحت تأثیر قرار داده و از طریق تماس با بزاق دهان حیوان آلوده یا گاز گرفتن حیوانات آلوده‌ای چون سگ، خفاش، راكن، روباه و... قابل انتقال به انسان است.


سالمونلا: این باكتری مرگبار كه معمولا در غذاهای آلوده وجود دارد بعد از خورده شدن، ایجاد معده‌درد، اسهال و استفراغ می‌كند.لپتوسپیروز (تب شالیزار): نوعی بیماری باكتریایی است كه از ادرار یا مایعات بدن حیوانات آلوده به انسان منتقل می‌شود و علائم خفیفی به جا می‌گذارد و ممكن است منجر به آسیب شدید كبد و كلیه و دیگر بیماری‌های جدی شود.


بیماری‌های غدد لنفاوی: این بیماری‌ها از انواع باكتریایی و قابل انتقال از نیش حشرات یا گاز گرفتن حیوانات هستند كه باعث ایجاد زخم‌هایی در ناحیه گزش یا گازگرفتگی می‌شود و ممكن است علائمی شبیه آنفلوآنزا یا حتی شدیدتر ایجاد كند. این بیماری‌ها اگر درمان نشوند ممكن است فرد را به كام مرگ بكشانند.


 چطور مبتلا می‌شویم؟
بسته به نوع بیماری و علت آن، این بیماری‌ها به شیوه‌های مختلفی قابل انتقال از حیوان به انسان هستند اما معمول‌ترین آنها به شكل مستقیم و غیرمستقیم است. در روش انتقال مستقیم، با دست زدن و تماس نزدیك با حیوان آلوده، گاز گرفتن، گزیده شدن یا ایجاد خراش روی بدن ناشی از چنگ زدن حیوان، قرار گرفتن در تماس نزدیك با ادرار، مدفوع، خون یا بزاق دهان حیوان می‌تواند شما را در معرض خطر قرار دهد.

اما در روش غیرمستقیم شما ممكن است به اشیایی دست بزنید كه حیوان پیش از شما با آن تماس داشته، روی آن عطسه كرده یا ترشحات دهان و بینی آن روی شیء موردنظر پاشیده است یا در مكانی حضور یابید كه حیوانات آلوده در آنجا هستند و غذاها و نوشیدنی‌های ناایمن و آلوده مصرف كنید كه این موارد شما را در معرض ابتلا قرار می‌دهد.


 چه‌كار كنیم مبتلا نشویم؟
این روزها برخی به دلیل علاقه زیادی كه به حیوانات دارند یا به دلیل تنهایی آنها را به خانه خود راه می‌دهند و از آنها مراقبت می‌كنند و مانند بچه تر و خشك و به آنها رسیدگی می‌كنند.

جدا از این‌که این سبک زندگی با اصول سبک زندگی ایرانی - اسلامی در تضاد است، نباید از این مسأله غافل شوید كه بیماری‌های مشتركی بین انسان و حیوان وجود دارند كه انتقال آنها از حیوانات آلوده به انسان، گاه می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. اگر شما هم در خانه حیوان نگهداری می‌كنید یا قصد انجام این كار را دارید، این نكات ساده را رعایت كنید تا مشكلی برای شما و اطرافیان‌تان پیش نیاید.


حیوانی را كه از آن نگهداری می‌كنید مرتب نزد دامپزشك برده و واكسن‌های موردنیاز را برای او تزریق و به این شیوه، انتقال انگل را كنترل كنید. همیشه بعد از دست زدن به حیوانات یا قرار گرفتن در نزدیكی آنها، حتی اگر به ظاهر سلامت هستند، بعد از غذا  دادن و تمیز كردن محل نگهداری آنها، دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید تا آلودگی‌های احتمالی ازبین بروند. از تماس و دست زدن به حیواناتی كه ظاهرشان بیمار است، خودداری كنید. از تماس با حیوانات وحشی بپرهیزید.

تا حد امكان از نیش پشه و حشرات دیگر دور بمانید؛ برای این كار بهتر است در نقاطی كه حشرات و پشه‌های زیادی دارند، لباس‌های آستین‌بلند و شلوار بلند بپوشید و بدون جوراب بیرون نروید. هرگز از شیر غیرپاستوریزه كه نسبت به سلامت آن مطمئن نیستید، نخورید.


 چه علائمی را جدی بگیرید؟
امروزه برخی  علاقه به نگهداری حیوانات خانگی به‌ویژه سگ و گربه پیدا كرده‌اند، اما علاوه بر این میزان گاز‌گرفتگی در بین صاحبان آنها بیشتر به چشم می‌خورد كه خطر عفونت را در آنها بالا می‌برد. گازگرفتگی سگ‌ها بیشتر جراحت به جا می‌گذارد، اما گازگرفتگی گربه‌ها بیشتر حالت عفونی دارد.

تورم و التهاب ناحیه گاز‌گرفتگی كه بیشتر دست‌هاست، از شایع‌ترین علائمی است كه بسیار جدی است و اگر به موقع درمان نشوند، ممكن است خطرناك باشند.

اما در هر صورت، تا چند روز پس از تماس نزدیك با حیوانات بیمار یا به ظاهر سالم، اگر حالت تهوع، استفراغ، علائمی شبیه آنفلوآنزا، خارش پوست، تورم و التهاب یا سوزش را مشاهده كردید، در اولین فرصت به پزشك مراجعه كنید. مراجعه دیرهنگام به پزشك ممكن است جان‌تان را به خطر بیندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha