سلامت نیوز : مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: پیرمرد بی خانمان ارومیه‌ای هیچ گاه برای درمان پای دیابتی به بیمارستان‌های دولتی مراجعه نكرده و دختر معتاد در بیمارستانی در خرم آباد نیز دور از چشم پزشك و پرستار مواد مصرف كرده و نمی‌توانیم برای هر بیمار یك مراقب بگذاریم.

حمید حسینی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: خبر پیرمرد دیابتی كه در ارومیه بدون درمان مانده و در معرض قطع پای دوم خود بر اثر ابتلا به دیابت است به این شكل كه در سایتها منتشر شده نبوده است. واقعیت امر این است كه این فرد به نام خانعلی حسینی یك بیمار دیابتی است كه در خانه سالمندان شهر سلماس زندگی می كرده است و یك پای خود را هم به علت همین بیماری از دست داده است.

وی ادامه داد: این فرد هرگز برای درمان دیابت و پای دیابتی اش به هیچ یك از بیمارستانهای دولتی دانشگاه علوم پزشكی ارومیه مراجعه نداشته است و البته مدتی است كه این بیمار از خانه سالمندان شهر سلماس فرار كرده و در یك محلی در ورودی شهر ارومیه اتراق كرده است.

وی گفت: اگر این فرد از خانه سالمندان سلماس فرار نمی‌كرد مسئولان بهزیستی او را برای درمان به بیمارستان ارجاع می‌دادند و بر اساس توافقنامه بهزیستی با وزارت بهداشت درمان می‌شد ضمن اینكه اگر به هر طریقی این بیمار به یكی از بیمارستانهای دولتی ارجاع می‌شد حتی اگر ریالی هم پول نداشت نیز با استفاده ازحمایت‌های واحد مددكاری بیمارستان به طور كامل تحت درمان قرار می‌گرفت اما این فرد هیچ مراجعه‌ای به هیچ یك از مراكز درمانی نداشته است.

حسینی افزود: وزارت بهداشت هیچ وظیفه‌‌ای مبنی بر جست و جو و شناسایی بیماران كارتن خواب و درمان آنها ندارد و فقط در صورت ارجاع آنها به مراكز درمانی به آنها خدمات درمانی ارائه می‌كند و آنها را در هر صورت چه پول داشته باشند و چه نداشته باشند پذیرش می‌كند.

وی گفت: مدیر كل اجتماعی ارومیه نیز به جای انتشار این خبر بهتر بود موضوع را به بیمارستان ارجاع می‌داد تا این فرد تحت درمان قرار گیرد.

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش فارس درباره مصرف مواد مخدر توسط یك دختر خردسال در بیمارستان نیز توضیح داد: این حادثه در یكی از بیمارستانهای خرم آباد رخ داده است و در این مورد اولاً باید گفت كه وزارت بهداشت و كادر بیمارستان به هیچ وجه هیچ بیمار و همراه بیماری را تفتیش نمی‌كند و جلوگیری از وارد كردن مواد مخدر به بیمارستان وظیفه وزارت بهداشت نیست.

وی ادامه داد: از طرف دیگر برای حفظ كرامت بیماران در بیمارستانها به هیچ وجه دوربین مدار بسته وجود ندارد بنابراین به جز بیماران اورژانسی و بیمارانی كه با دستور پزشك تحت مراقبت دائمی هستند كارهایی كه سایر بیماران در بیمارستان انجام می‌دهند تحت نظارت و پایش دائمی پرسنل بیمارستان نیست و از نظر اخلاقی هم ما نمی‌توانیم برای هر بیمار یك بپا و مراقب بگذاریم.

حسینی گفت: قطعاً این دختر بچه كه در فضای بیمارستان مواد مخدر مصرف كرده است دور از چشم پزشكان و پرستاران بوده است زیرا اگر پرسنل بیمارستان می‌دیدند اجازه این كار را نمی‌دادند،بررسی‌های ما هم نشان می‌دهد این كار(دادن مواد برای مصرف) توسط همراهان بیمار انجام و فیلمبرداری شده است.

وی افزود: این دختر بچه به علت ناراحتی شكمی به بیمارستان مراجعه كرده و تحت درمان بوده است و كارهای درمانی و آزمایشی نیز برای وی انجام شده است و قطعاً شرایط آن با نظر پزشكان طوری نبوده است كه نیاز به مراقبت دائمی داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش كه اگر آزمایش انجام شده آیا اعتیاد این دختر خردسال مشخص نشده است گفت: اگر هم مشخص شده باشد ما نمی‌توانیم به علت اعتیاد روند درمان یك بیمار را در بیمارستان متوقف كنیم روزانه تعداد زیادی فرد بیمار به مراكز درمانی مراجعه می‌كنند كه ممكن است معتاد هم باشند، وظیفه بیمارستانها و مراكز درمانی در وهله اول درمان بیماری است كه فرد برای درمان آن مراجعه كرده است.

حسینی ادامه داد: البته برخی بیماران هستند كه با دستور پزشك باید هر یك ساعت یا دو ساعت به آنها مراجعه شود اما این شرایط برای همه بیماران نیست و به علت كمبود كادر پزشكی و پرستاری یك پزشك یا پرستار نمی‌تواند دائماً به همه بیماران بخش مراجعه داشته باشد و این اتفاق نیز دور از چشم كادر بیمارستان رخ داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha