متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد بدشدن شرایط زندگی سالمندان هستیم که این خود می‌تواند عاملی برای کاهش امید به زندگی و همچنین افزایش بسیاری از بیماری‌ها در میان این رده سنی در جامعه شود. به‌طور کلی باید در نظر داشت با توجه به اینکه جمعیت سالمندان در جامعه رو به افزایش است، بنابراین اهمیت و افزایش سطح زندگی این افراد بسیار حائز اهمیت می‌باشد، چراکه در غیر این صورت تبعات منفی بسیاری دامن جامعه را می‌گیرد.

فقدان برنامه‌ریزی برای عبور از بحران سالمندی

سلامت نیوز:متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد بدشدن شرایط زندگی سالمندان هستیم که این خود می‌تواند عاملی برای کاهش امید به زندگی و همچنین افزایش بسیاری از بیماری‌ها در میان این رده سنی در جامعه شود. به‌طور کلی باید در نظر داشت با توجه به اینکه جمعیت سالمندان در جامعه رو به افزایش است، بنابراین اهمیت و افزایش سطح زندگی این افراد بسیار حائز اهمیت می‌باشد، چراکه در غیر این صورت تبعات منفی بسیاری دامن جامعه را می‌گیرد.

بدشدن شرایط اقتصادی سالمندان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،باید در نظر داشت که با نامناسب‌شدن شرایط اقتصادی جوامع متاسفانه این مهم بر زندگی سالمندان تاثیرات منفی بسیاری بر جای گذاشته است، چراکه همان‌گونه که می‌دانیم متاسفانه میزان دریافتی حقوق بازنشستگی برخی از سالمندان کفاف خرج‌های جاری زندگی را نیز نمی‌دهد، این در حالی است که بسیاری از سالمندان در این دوران از زندگی خود مجبور به پرداخت هزینه‌های درمان نیز هستند؛ هزینه‌هایی که در برخی از اوقات بسیار کمرشکن و بالا است.

بنابراین شرایط اقتصادی موجود فشار بیشتری را به سالمندان وارد کرده است. از این رو انتظار می‌رود مسئولان امر توجه ویژه‌ای به این قشر از جامعه داشته باشند، چراکه در غیر این صورت شاهد کاهش امید به زندگی در میان سالمندان خواهیم بود که این خود جای بسی تاسف دارد.

اشتغال سالمندان

متاسفانه در برخی از اوقات شاهد اشتغال سالمندان آن هم در شغل‌های سیاه و بدون ثبات هستیم که می‌تواند عاملی برای سوءاستفاده از نیروی کار مسن باشد، به‌گونه‌ای که بنا به اظهارنظر کارشناسان افزایش این‌گونه اشتغال‌ها خود می‌تواند مانعی برای اشتغال جوانان نیز شود، چراکه متاسفانه برخی از کارفرمایان به دلیل پرداخت حقوق پایین‌تر تمایل به استفاده از نیروی کار مسن دارند که می‌تواند نشان از قوانین کهنه و نخ‌نمای کار داشته باشد. همچنین در این مجال باید یادآور شد که در کشورهای پیشرفته دنیا از نیروی کار مسن به هیچ‌عنوان استفاده نمی‌شود، این در حالی است که متاسفانه شاهد تحقق این مهم در کشور هستیم که این خود می‌تواند نشان از عدم نظارت کافی برخی از مسئولان باشد.

بررسی نقش ورزش در سالمندان

پرواضح است که انجام برخی از حرکات ورزشی می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش سلامت روحی و جسمی سالمندان داشته باشد؛ اتفاقی که امروزه متاسفانه بنا به دلایل مختلف چندان در کشور تحقق نمی‌یابد، چراکه باید خاطر نشان کرد که ورزش در سالمندان خود می‌تواند باعث افزایش نشاط در میان این رده سنی شود. به عبارت ساده‌تر با افزایش سن شاهد کم‌شدن فعالیت بدنی هستیم که این خود می‌تواند باعث بروز بسیاری از بیماری‌های جسمی و یا روحی در فرد شود.

بنابراین کارشناسان معتقد هستند که انجام برخی از فعالیت‌های ورزشی به‌خصوص به‌صورت گروهی نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش سلامت سالمندان دارد، به‌گونه‌ای که در بسیاری از کشورهای دنیا انجام ورزش‌های گروهی سالمندی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد که این خود عاملی برای افزایش امید به زندگی در میان این افراد شده است.

نقش مهم خاطره‌پردازی گروهی

شایان ذکر است که امروزه متاسفانه شاهد افزایش افسردگی در میان بسیاری از سالمندان هستیم که این خود می‌تواند عاملی برای افزایش ابتلا به بیماری‌های روحی و جسمی در میان این افراد باشد، بنابراین بسیاری از روانشناسان بر این باور هستند که انجام خاطره‌پردازی‌های گروهی در میان سالمندان خود عاملی اصلی برای دستیابی به شادکامی است؛ عاملی که تاثیر بسزایی در کاهش عدم ابتلا به افسردگی دارد.

به عبارت بهتر دورهمی‌های سالمندان عاملی برای افزایش امید به زندگی و همچنین شادکامی است، چراکه مطالعات نشان می‌دهد که انجام این کار تاثیر بسزایی در افزایش امید به زندگی و کاهش بیماری‌ها دارد، به‌عنوان مثال سالمندانی که به‌صورت روزانه در پارک‌ها دور هم جمع می‌شوند و به خاطره‌پردازی مشغول می‌شوند در مقایسه با سالمندان خانه‌نشین و یا سالمندانی که در مراکز نگهداری از سالمندان حضور دارند بسیار کمتر به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شوند، چراکه افزایش امید در دوران سالمندی خود نقش بسزایی در عدم ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها دارد.

معضل نبود بانک جامع اطلاعات

بدیهی است که امروزه متاسفانه بانک جامع اطلاعات در خصوص سالمندان وجود ندارد که این خود می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش مشکلات این قشر از جامعه داشته باشد. به عبارت ساده‌ترهرگاه به اطلاعات مربوط به یک رده سنی یا بخشی از جامعه دسترسی وجود نداشته باشد نمی‌توان خدمات بهتری را نیز به آنها ارائه داد که این خود می‌تواند عاملی برای نامناسب‌شدن شرایط زندگی این افراد نیز باشد.

از این رو انتظار می‌رود مسئولان امر اقدام به راه‌اندازی بانک جامع اطلاعات در خصوص سالمندان نمایند، چراکه با توجه به اینکه شاهد افزایش جمعیت سالمند در کشور هستیم که این مهم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چراکه در غیر این صورت جمعیت سالمند با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد این خود می‌تواند تبعات منفی بسیاری را نیز در جامعه داشته باشد.

جای خالی برنامه‌ریزی‌های ضروری

باید در نظر داشت که متاسفانه تا به امروز برنامه‌ریزی‌های لازم برای مقابله با بحران سالمندی از سوی مسئولان امر صورت نگرفته است که این خود می‌تواند باعث افزایش تبعات منفی بحران سالمندی در کشور شود، چراکه در جامعه‌ای که هر روزه آمار جمعیت سالمندی آن رو به افزایش است انتظار می‌رود که راهکارهای مناسب برای مقابله با این بحران نیز اندیشه شود، چراکه در غیر این صورت با افزایش تبعات منفی این بحران مواجه خواهیم بود.

مناسب‌سازی فضاهای شهری

باید یادآور شد که مناسب‌سازی فضاهای شهری برای استفاده سالمندان امروزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چراکه با توجه به اینکه جمعیت سالمندی در کشور ما رو به افزایش است باید از همین امروز اقدامات اساسی برای رفاه هرچه بیشتر از سالمندان در نظر گرفته شود، چراکه در غیر این صورت با گذشت زمان شاهد افزایش خانه‌نشینی سالمندان هستیم که این خود می‌تواند تاثیرات منفی بسزایی را در سلامت روح و روان آنها داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha