ویروس اچ آی وی نزدیک 40 سال پیش به دنیا معرفی شد و درمان موثر آن ازسال 1996 پیدا شد، طوری که دیگر این بیماری مرگبار نیست.

اگر همسرتان رفتارپرخطر دارد، مراقب ایدز باشید

سلامت نیوز: ویروس اچ آی وی نزدیک 40 سال پیش به دنیا معرفی شد و درمان موثر آن ازسال 1996 پیدا شد، طوری که دیگر این بیماری مرگبار نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،درمان بیماری یک شرط دارد وآن هم این است که زود شناسایی شود،  اگرفرد مبتلا  برای درمان دیرمراجعه کند، درمانش سخت ترخواهد شد .

این ویروس سیربطئی (حدود 10 ساله) دارد،  تا به مرحله بروز بیماری ایدز برسد و ازآن  جا که ویروس، سلول های لنفوسیت بدن را هدف قرارمی دهد، باعث کاهش توانایی بدن درمقابله با بیماری و عفونت ها می شود و بالطبع  با ورود عفونت  و بروز بیماری هایی مانند سرطان فرد مشکلات بیشتری پیدا می کند اما اگر تشخیص به موقع انجام شده باشد و فرد درمان های لازم را دریافت کرده باشد مانند یک فرد عادی می تواند با بیماری و عفونت مقابله کند زیرا برای تقویت سیستم ایمنی داروهایی خاص تجویز می شود و اما ...


توصیه همگانی
بنابراین به همه به ویژه جوانان توصیه می کنم که آزمایش های لازم را به موقع انجام دهند . این که دونفر با هم آشنا می شوند و بعد برای انجام آزمایش ازدواج مراجعه می کنند ( زمانی که  دو خانواده درگیر شده اند) کاری نمی توان انجام داد دو طرف قبل از شروع رابطه وضعیت خودشان را مشخص کنند که سالم یا آلوده به ایدزهستند و دیگری باید این را بداند. جالب است بدانید  ابتلا به ایدز مانع ازدواج و فرزندآوری نمی شود ولی افراد ترجیح می دهند دیگران از بیماری شان اطلاع نداشته باشند.


یکی ازمشکلات مهم و اساسی این است که نوجوان وجوان ما آموزش های لازم را ندیده است ، وقتی وارد جامعه می شود با رفتارهای پرخطرآشنا نیست و روابط غیرمحافظت شده را رفتار پر خطرتلقی نمی کند. افراد باید  راه های پیشگیری را بدانندو در این باره فرقی هم نمی کند چه جوانان و چه افرادی که سال های زیادی از ازدواجشان  را پشت سر گذاشته اندو هر کسی باید  علاوه بر خویشتن داری و وفاداری به شریک جنسی ، شیوه استفاده از لوازم بهداشتی را بدانند.

یکی از دلایل دیگرافزایش آمار ابتلا ، اعتیاد است . رفتارپرخطردرمعتادان بیشتر دیده می شود . اعتیاد مغز را از کارمی اندازد و فرد متوجه رفتارش نیست. همسران افراد معتاد هم  باید آزمایش بدهند از آن جا که سلامت افراد جامعه و خانواده اهمیت زیادی دارد، کسانی که همسرشان رفتارپرخطر دارد باید بیشترمراقب باشند .


همه جور تماسی خطرناک است
من به عنوان متخصص  بارها و بارها از جوانانی که مبتلا شده اند سوال می کنم که چرا  چنین رفتار پر خطری را مرتکب شده اند و به عنوان مثال رابطه مقعدی داشته اند ؟ در پاسخ می شنوم که  نمی دانستند این رفتارشان پر خطر است.


درحالی که در رابطه مقعدی احتمال سرایت بیماری  بیشتراست ، زیرا ویروس درناحیه مقعد تجمع بیشتری دارد و مستقیم وارد خون می شود . انتقال از طریق واژن و رابطه اورال درمرحله بعدی قرار دارد( به ویژه اگر فرد زخم دهانی هم داشته باشد .)


2 بازه سنی مبتلایان !
آمار ابتلا در سن پایین رو به افزایش است و درواقع دو اپیدمی این بیماری را  در دو بازه سنی شاهد هستیم. یکی افراد با سن بالا تر که فرزندان بزرگی هم دارندو سال ها از ازدواجشان گذشته است  اما به دلیل تماس غیرایمن مبتلا شده اندو دیگری دربازه سنی 25 تا 45 سال . 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha