یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 274846

شکلات از محبوب ‌ترین خوردنی‌ های جهان است که جایگاه ویژه ای در میان مردم از خردسالان تا کهنسالان دارد.

شکلات،محبوب و پرخاصیت

سلامت نیوز: شکلات از محبوب ‌ترین خوردنی‌ های جهان است که جایگاه ویژه ای در میان مردم از خردسالان تا کهنسالان دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، این ماده غذایی از نظر قند و کالری به ‌شدت غنی است که مصرف بیش از حد آن می ‌تواند بیماری ‌های مختلفی از جمله دیابت برای انسان به ارمغان بیاورد. ۷ ژوئیه مصادف با روز جهانی شکلات بهانه ای شد تا نگاهی بر خوب ها و بدهای این خوردنی دوست داشتنی داشته باشیم.

اخیرا یک گروه از محققان برای دریافت اطلاعات شکلات ‌ها به سراغ پایگاه داده شکلاتی Ocado بریتانیا رفته‌ اند. در این پایگاه اطلاعات 699 نوع شکلات وجود دارد.

محققان در این پژوهش برای اینکه عدالت بین محصولات برقرار شود، معیار اندازه گیری را برابر با 100 گرم در نظر گرفتند. به این ترتیب محصولات کوچک ‌تر به ابعاد بزرگ ‌تر و محصولات سنگین ‌تر از 100 گرم به استاندارد 100 گرم انتقال پیدا کردند.

یافته های آنها نشان داد که راحت ‌الحلقوم ‌های صنعتی کمترین کالری را در هر 100 گرم دارند. شکلات ‌هایی همانند مارس نیز (با حدود 450 کیلوکالری برای هر 100 گرم) مقدار زیادی کالری دارند. در این میان شکلات‌ های تخم مرغ شانسی درصدر پر کالری ‌ترین محصولات جهان قرار گرفته اند.

 به‌ طور کلی می ‌توان گفت هرچقدر شکلات موجود در بسته بیشتر باشد، کالری آن نیز زیادتر است و موارد ترکیبی با بیسکویت و سایر شیرینی ‌ها نیز کالری کمتری دارند اما این امر دلیل بر نخوردن شکلات نیست زیرا تحقیقات زیادی نشان داده اند که شکلات علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز بدن، نقش موثری در کاهش خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی و سکته مغزی دارد.

طبق تحقیق دانشمندان کانادایی، افرادی که شکلات زیادی مصرف می کنند ۲۲ درصد کمتر دچار سکته مغزی می شوند اما باید در مصرف شکلات های حاوی مقدار زیادی کالری احتیاط شود.

پژوهشگران BMJ نیز دریافتند که سطوح بالای مصرف شکلات با کاهش خطر اختلالات قلب و عروق مرتبط است. آنها نشان دادند که مصرف شکلات می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به میزان یک سوم کاهش دهد.

طبق مطالعات جدید دیگر محققان، مصرف منظم کیک شکلاتی کم چرب نقش موثری در کاهش کلسترول، بهبود فشار خون و  بهبود سلامت قلب و عروق دارد. همچنین شکلات داغ می تواند باعث بهبود جریان خون به قسمت های مختلف مغز شود.

کاکائو از جمله مهمترین و محبوب ترین شکلات هایی است که خواص درمانی بسیاری دارد. پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و سکته، افزایش ظرفیت فعالیت فیزیکی و ذهنی و مقابله با سرطان، از جمله مهمترین خواص کاکائو و فواید درمانی کاکائو است.

مطالعات پژوهشی مختلف نشان داده است که مصرف کاکائوی خالص می تواند از خطر بروز مشکلات قلبی ناشی از فشار خون بالا پیشگیری کند.

یافته های اخیر محققان پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی نیز حاکی از این است که مصرف کاکائو و فرآورده های آن می تواند به کاهش طبیعی فشار خون منجر شود؛ کاکائو سرشار از فیبر غذایی، چربی، کلسیم،  پتاسیم، منیزیم و فسفر است و به دلیل سرشار بودن از پتاسیم و مس در سلامتی و عروق نقش موثری دارد.

بر اساس این پژوهش، فلاونول ‌های موجود در کاکائو مسئول افزایش تعداد سلول های آنژیوژنیک(رگ‌زایی) در جریان خون هستند. این سلول ها عملکرد عروق خونی را تنظیم کرده و به بهبود آسیب عروقی کمک می ‌کنند.

همچنین تحقیقات آنها نشان داده است که مصرف کاکائو علاوه بر کاهش فشار خون، در پیشگیری از اکسیداسیون LDL، بهبود حساسیت انسولینی، تجمع پلاکتی و بهبود عملکرد اندوتلیال نقش موثری داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha