آیا هر روز پیاده‌روی می‌كنید یا فعالیت فیزیكی مناسب دارید؟ از دستپخت خودتان كه با مواد غذایی سالم درست كرده اید،مصرف می‌كنید؟ تلاش می‌كنید تا استرس‌تان را مدیریت كنید؟ و این‌كه از فعالیت‌های معنوی غافل نیستید؟ اگر پاسخ‌تان به همه یا بیشتر این سوالات مثبت است، پس شما به‌درستی مراقب خودتان هستید و در سطح مطلوبی از خود مراقبتی برخور دارید . شك نداشته باشید كه خود مراقبتی، گام اول سلامتی است. یعنی ما باید یاد بگیریم كه خودمان مراقبت خودمان باشیم.

شگردهای زندگی سالم

سلامت نیوز: آیا هر روز پیاده‌روی می‌كنید یا فعالیت فیزیكی مناسب دارید؟ از دستپخت خودتان كه با مواد غذایی سالم درست كرده اید،مصرف می‌كنید؟ تلاش می‌كنید تا استرس‌تان را مدیریت كنید؟ و این‌كه از فعالیت‌های معنوی غافل نیستید؟ اگر پاسخ‌تان به همه یا بیشتر این سوالات مثبت است، پس شما به‌درستی مراقب خودتان هستید و در سطح مطلوبی از خود مراقبتی برخور دارید . شك نداشته باشید كه خود مراقبتی، گام اول سلامتی است. یعنی ما باید یاد بگیریم كه خودمان مراقبت خودمان باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، جالب آن كه بین 65 تا 85 درصد از مراقبت‌هایی كه به سلامت ما منجر می‌شود نیز محصول خودمراقبتی است. یادگیری اصول خود مراقبتی در حفظ سلامت هر فرد آن‌قدر پر اهمیت است كه ما را بر آن داشت تا با دكتر حسن بركتی، دبیر چهارمین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار به گفت‌وگو بنشینیم.


فعالیت‌هایی كه خود و یا خانواده ما برای حفظ یا ارتقای سلامت، پیشگیری از ابتلای به بیماری، درمان بیماری یا كاهش عوارض انجام می‌دهیم در راستای خودمراقبتی است.


مراقب قلب‌تان باشید
طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت از طریق اصلاح شیوه زندگی با خود مراقبتی می‌توان بیش از 80 درصد از ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری كرد. سلامت قلب از كودكی تا سالمندی تا حد زیادی به خود مراقبتی بستگی دارد .
متأسفانه آمار مرگ و میر نشان می‌دهد كه یكی از دلایل عمده مرگ و میر به سكته‌های قلبی و مغزی اختصاص دارد.
 قلب سالم به تغذیه سالم، میزان فعالیت فیزیكی كافی و مدیریت تنش‌ها و عدم مصرف دخانیات نیاز دارد.


نگذاریم سلامت باروری ما به خطر بیفتد
سبك زندگی فرد روی باروری تأثیر فراوانی دارد. به‌عنوان مثال سیگار كشیدن می‌تواند تأثیر مخربی بر  دستگاه تولید مثل و همچنین باروری داشته باشد. مصرف دخانیات روی تخمدان، رحم و دهانه رحم مؤثر بوده و طبق تحقیقات با سرطان دهانه رحم در ارتباط است. باروری زنان با BMI (شاخص توده بدنی) آنها نیز در ارتباط است، چنانچه اضافه وزن یا چاقی مفرط می‌تواند باعث اختلال و مشكلات باروری در زنان شود، كمبود چربی نیز می‌تواند موجب اختلال در تولید هورمون‌های باروری شود.


ایمنی در برابر بیماری‌های غیر واگیر
بیماری‌های مزمن و غیرواگیر اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر و ناتوانی در دنیای امروز به‌شمار می‌روند. بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر (سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی) می‌توانند با كنترل عوامل خطر همچون مصرف دخانیات، مصرف الكل، کمبود فعالیت جسمی كافی و رژیم غذایی نامناسب پیشگیری و كنترل شوند. البته بیماری‌های مزمن و غیرواگیر تنها به عوامل فوق‌الذكر محدود نشده و می‌توانند موارد دیگری همچون سوانح، حوادث و اختلالات روحی، روانی را نیز شامل ‌شوند.


خود مراقبتی از كودكی تا سالمندی

خودآگاهی اولین گام برای خود مراقبتی است. یعنی باید به شیوه زندگی كه برای خود برگزیده ایم توجه كنیم. خود مراقبتی هر فردی مختص خود اوست. برنامه افراد مختلف با هم متفاوت است و ممكن است شامل ترك سیگار، تغییر عادت‌های بد غذایی یا كاهش زمان كار با رایانه و تماشای تلویزیون باشد.


اما نكات مهم در برنامه‌ریزی برای
 خود مراقبتی آن است كه چیزهای كوچك و ساده را برای شروع كردن انتخاب كنیم. به‌عنوان مثال تصمیم بگیریم ورزش را به جای 30 دقیقه با 5 دقیقه در روز شروع كنیم. همچنین به خودمان آسان بگیریم و به مربی درون خود و نه منتقد درونمان توجه كنیم. منتقد درون ما را از هر تلاش جدیدی منصرف می‌كند. این همان بخش از وجودمان است كه ترس ما را تقویت می‌كند.


بسته ویژه پیشنهادی برای خود مراقبتی
   سه تا چهار بار در هفته پیاده‌روی كنم.
  یك بار در هفته شنا كنم .
  یك لیوان اضافی آب در روز بنوشم.
  یك قطعه اضافی میوه در روز بخورم.
  ناهار را خودم درست كنم، به جای این‌كه فست فود بخورم.
   محیط زندگی خودم را سر و سامان بدهم، هربار یك اتاق یا كمد لباس را مرتب كنم.
  یاد بگیرم كه وقتی لازم است، نه بگویم.
   زندگی در محل كار و خانه را از هم جدا كنم.
   احساسات خودم را بنویسم.
  با یك دوست یا مشاور مورد اعتماد صحبت كنم.
  به یك كلاس هنری بروم.
  به یك باشگاه ورزشی ملحق شوم.
  از یك موزه یا گالری بازدید كنم.
  ‌ یك بار در هفته با دوستان خود ملاقات كنم.
   بیشتر اوقات فراغت را با خانواده خود بگذرانم.
  گردش و مسافرت خانوادگی داشته باشم.
   نمازم را به موقع بخوانم.
  به مراقبت از سالمندان كمك كنم.
   وقتی را در طبیعت بگذرانم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha