یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 274866

آرتروز زانو بیماری شایعی است كه با توجه به ایجاد علائمی مانند تورم، درد و محدودیت حركت می‌تواند در فعالیت‌های عادی روزانه اختلال ایجاد كند.

درمان‌های غیر جراحی آرتروز زانو

سلامت نیوز: آرتروز زانو بیماری شایعی است كه با توجه به ایجاد علائمی مانند تورم، درد و محدودیت حركت می‌تواند در فعالیت‌های عادی روزانه اختلال ایجاد كند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، زانو جزو مفاصل بزرگ بدن محسوب می‌شود كه محل اتصال استخوان ران و ساق پاست. در محلی كه این استخوان‌ها روی هم قرار دارند یك لایه غضروف نازك روی استخوان‌ها را پوشانده است و یك كپسول مفصلی از خارج مفصل را در‌بر می‌گیرد.مایع مفصلی به‌صورت یك ماده لغزنده در داخل زانو مانع ایجاداصطكاك شده و حركت مفصل را روان می‌كند‌.

طی فعالیت‌های روزانه حركت این مفصل سبب آزردگی سطح داخلی غضروف می‌شود و نوعی تخریب را در سطح مفصلی ایجاد می‌كند، ساز و كار ترمیم‌كننده بدن این آسیب را به‌صورت مداوم ترمیم كرده و مانع ایجاد آرتروز می‌شود.

اگر سرعت تخریب مفصل از سرعت ترمیم بیشتر شود و آسیب‌های ایجاد شده جبران نشود علائم آرتروز مفصلی بروز می‌كند‌. افزایش سن، استفاده زیاد از مفصل، شكل غیر‌طبیعی مفصل یا هر گونه آسیبی كه سبب تغییر سطح مفصلی شوند از علل شایع ایجاد آرتروز هستند.


درمان دارویی با ضد‌التهاب‌های خوراكی و موضعی و بعضی از مكمل‌ها، انجام ورزش‌های تقویت‌كننده عضلات نگهدارنده زانو، آب‌درمانی و فیزیوتراپی از روش‌های ساده و موثری است كه در مرحله اول درمان كاربرد گسترده‌ای دارند. استفاده از نسل جدید لیزر با توان بالا كه در كلینیك‌های درد وجود دارد، می‌تواند در كاهش التهاب و افزایش ترمیم داخل مفصل موثر باشد.

تزریق داخل مفصل زانو در بیماران مبتلا به آرتروز خفیف و متوسط روش موثری است كه در كلینیك‌های درد قابل انجام است‌. قدیمی‌ترین تزریق‌ها استفاده از كورتون برای كاهش التهاب و درد مفصل بوده كه در حال حاضر كاربرد زیادی ندارد‌.

روش‌هایی چون تزریق ژل‌های لغزنده‌كننده هیالورنیك می‌تواند با كاهش اصطكاك بهبود مناسبی را برای بیماران ایجاد كند. تزریق پی‌.ار.‌پی در واقع استفاده از پلاكت‌های خون بیمار است كه با وجود فاكتورهای فعال‌كننده می‌تواند سبب ترمیم مفصل شود و فرم جدید آن با نام اورتوكین در كلینیك‌های درد در حال انجام است. تزریق گاز ازن روش ساده سالم و موثر و جدیدی است كه بیماران با مراجعه به كلینیك‌های درد می‌توانند از آن در درمان آرتروز استفاده كنند.


آنچه در درمان آتروز زانو مهم است انجام مجموعه درمان‌ها و اصلاح روش زندگی به نحوی است كه بیمار بتواند از زانوی طبیعی خودش بدون درد استفاده كرده و از عمل تعویض مفصل جلوگیری شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha