رئیس انجمن داروسازان تهران ، طرح پرونده الکترونیک سلامت را طرحی پیشرفته و ضروری در راستای هنجارسازی، منطقی سازی و تسهیل ارائه خدمات به مردم عنوان کرد و گفت: این طرح پله ای برای ارتقای نظام سلامت است که طی سه دهه گذشته در بسیاری از کشورها عملیاتی شده است.

پرونده الکترونیک سلامت هزینه سربار داروخانه را افزایش می دهد

سلامت نیوز:رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: طرح "پرونده الکترونیک سلامت" هزینه های سربار قابل توجهی را بر داروخانه ها تحمیل خواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز برنامه "صبح و گفتگو" با موضوع شرایط داروخانه ها برای ورود به پرونده الکترونیک سلامت در ارتباط تلفنی با دکتر حمید خویی رئیس انجمن داروسازان تهران و دکتر حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

رئیس انجمن داروسازان تهران ، طرح پرونده الکترونیک سلامت را طرحی پیشرفته و ضروری در راستای هنجارسازی، منطقی سازی و تسهیل ارائه خدمات به مردم عنوان کرد و گفت: این طرح پله ای برای ارتقای نظام سلامت است که طی سه دهه گذشته در بسیاری از کشورها عملیاتی شده است.

خویی با بیان اینکه طرح پرونده الکترونیک سلام در ایران از حدود ده سال قبل مطرح شد افزود: طبق آمار مرکز آمار ایران جمعیت ایران در سال 1395 حدود 80 میلیون نفر بود که به گفته مدیرعامل بیمه سلامت هنوز 6,5 نیم میلیون نفر از جمعیت تحت پوشش بیمه ای نیستند اما تعداد دفترچه های بیمه سلامت حدود 83 میلیون است؛ به عبارتی 8 میلیون دفترچه بیمه اضافی در دست مردم داریم که به ابزار سوداگری تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه حداقل 30 درصد داروها در نسخ بیمه با هدف سوداگری و اهدافی غیر از سلامت مردم نوشته و داد و ستد می شوند افزود: پرونده الکترونیک سلامت مکانیزم بسیار منطقی برای هنجارسازی ها و بستن روزنه های مصرف غیر منطقی داروخانه ها و کسب و کارهای ناسالم است.

رئیس انجمن داروسازان تهران از دچار شدن این طرح ملی به سرانجام تلخ طرح تحول سلامت ابراز نگرانی کرد و افزود: این طرح نیازمند فرهنگ سازی در همه دست اندرکاران و حتی دریافت کنندگان خدمات سلامت است چراکه هنوز همه پزشکان و داروسازان تصویر روشنی از نقاط ضعف و قوت این طرح ندارند.

خویی وضعیت کنونی اقتصاد داروخانه ها را نامطلوب عنوان کرد و گفت: حدود پنج سال است که هزینه ها به شدت افزایش یافته است. داروسازان باید داروی وارداتی را با حاشیه پنج درصد سود بفروشند و هشت ماه بعد پول خود را دریافت کنند درصورتیکه این توجیه اقتصادی ندارد.

رئیس انجمن داروسازان تهران نخستین گام برای موفقیت طرح پرونده الکترونیک سلامت را سالم سازی گردش اقتصادی داروخانه ها دانست و گفت: این طرح هزینه های سربار قابل توجهی را بر داروخانه ها تحمیل خواهد کرد و البته ممکن است در بلند مدت برخی هزینه ها و خسارات ناشی از خط خوردگی نسخه را کاهش دهد.

همچنین در ادامه عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، زمان بر بودن رسیدگی به نسخ در سیستم های بیمه ای را از جمله مشکلات در پرداخت داروخانه ها عنوان کرد و گفت: در صورت تشکیل پرونده الکترونیکی سرعت رسیدگی به نسخ افزایش خواهد یافت.

عابدی یادآور شد: در حال حاضر قدرت مانور داروخانه ها بیشتر است یعنی اگر داروخانه داروی مورد نظر بیمار را نداشته باشد داروی مشابه آن را تحویل می دهد لذا این موضوع باید در نسخ الکترونیکی دیده شود تا بیمار مجدداً ارجاع داده نشود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: اجرای این طرح در داروخانه ها هزینه بر است و لذا داروخانه هم باید انگیزه برای این کار را داشته باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: داروخانه های دولتی مستقر در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی به صورت اتوماتیک در داخل پرونده های الکترونیک لحاظ می شوند اما تا زمانیکه سیستم ارجاع پیاده نشود داروخانه های خصوصی در چرخه پرونده الکترونیک سلامت قرار نخواهند گرفت.

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha