کشاورزان خوزستانی در حال آماده شدن برای برداشت محصول خود بودند که سیل همه دارایی‌شان را برد و زمین‌هایشان را به باتلاق تبدیل کرد.

پرداخت خسارت سیل به کشاورزان خوزستانی

سلامت نیوز:کشاورزان خوزستانی در حال آماده شدن برای برداشت محصول خود بودند که سیل همه دارایی‌شان را برد و زمین‌هایشان را به باتلاق تبدیل کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،مسطح بودن اراضی خوزستان موجب شد سیلاب تا مدت‌ها در زمین‌های کشاورزی بماند و دغدغه اول کشاورزان تخلیه آب‌هایی باشد که مانع کشت تابستانه بود.


بنا بر آمار منتشرشده از سوی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، خسارت واردشده به کشاورزان بیش از 77 هزار میلیارد ریال بوده است. بر اساس آخرین برآوردها، ۲۲۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت تاثیر سیلاب اخیر قرار گرفته‌اند که از این میزان ۱۷۰ هزار هکتار به صورت 100 درصدی خسارت دیده و زیر آب رفته‌اند و حدود ۵۴ هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی محصول شده‌اند.


در روزهای ابتدایی سیل، دغدغه نخست کشاورزان پرداخت خسارت‌های وارد‌آمده به آنها بود. براساس دستور مقام معظم رهبری و رئیس‌ جمهوری قرار شد همه خسارات واردشده به کشاورزان پرداخت شود و نگرانی‌ها در این زمینه رفع شد. اما تاخیر در پرداخت خسارت‌ها یکی از مسائلی بود که به گلایه کشاورزان منجر شد.

گلایه کشاورزان خوزستانی
ابوناجی از اهالی روستای آلبونیس می‌گوید: 30 هکتار از زمین‌هایم در سیل اخیر از بین رفت و خسارتی 100 درصدی را به من تحمیل کرد. از مسئولان خواسته‌ایم در کشت تابستانه همراهمان باشند تا بتوانیم خسارت‌ها را جبران کنیم.


وی تسریع روند پرداخت خسارت کشاورزان را از اولویت‌های کشاورزان می‌داند و می‌افزاید: امیدواریم پرداخت خسارت‌ها زودتر به سرانجام برسد، زیرا ما در بازار چک داریم و نمی‌خواهیم بدحساب شویم. همچنین برای تامین مایحتاج زندگی خود چشم به راه برداشت محصول بودیم که حالا دیگر از آن خبری نیست و باید منتظر هزینه ما به ازای آن باشیم.


وزیر جهاد کشاورزی در سفر خود به شعیبیه شوشتر از پرداخت خسارت به اراضی بیمه‌شده خوزستان از 24 فروردین خبر داده بود، اما تحقق این وعده بیش از 2 ماه زمان برد و همین مساله موجب بروز گلایه‌هایی از سوی کشاورزان شد.

آغاز پرداخت خسارت‌ها
استاندار خوزستان با خبری خوش در پایان هفته گذشته، کشاورزان خسارت‌دیده را امیدوار کرد. غلامرضا شریعتی در این باره می‌گوید: برای پرداخت خسارت کشاورزان سیل‌زده کشور ۹۲۶ میلیارد تومان اعتبار به‌ صورت بلاعوض ابلاغ شده که ۵۰ درصد آن تخصیص یافته است.


 چند روز پیش نقدینگی آن وارد خوزستان و پرداخت خسارت بلاعوض کشاورزان سیل‌زده این استان از 15 تیر (شنبه) آغاز شده است.
وی می‌افزاید: خسارت کشاورزان در 2 قالب تسهیلات قرض‌الحسنه و بلاعوض پرداخت می‌شود. پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از ۱۰ روز پیش آغاز شده است.

پرداخت 800 میلیارد ریال خسارت
مدیر گروه خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خوزستان  با بیان این‌که ۹۷۰ میلیارد ریال خسارات ناشی از سیل وارد سامانه بانک کشاورزی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی شده است، اظهار می‌کند: ۸۰۰ میلیارد ریال غرامت به حساب کشاورزان خسارت‌دیده از سیل سال زراعی ۱۳۹8 - ۱۳۹7 استان در ۳ مرحله واریز شده است و مابقی آن به محض تخصیص اعتبار به حساب آنها واریز خواهد شد.


محمد آلاله با بیان این‌که پرداخت این میزان غرامت برای خسارت به ۴۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان که زیر    پوشش بیمه محصولات کشاورزی بوده‌اند صورت گرفته است، ادامه می‌دهد: پرداخت غرامت به کشاورزان خسارت‌دیده از سیل خوزستان با چنین سرعتی هرگز سابقه نداشته است.


وی می‌گوید: خسارت واردآمده به اراضی کشاورزی بیمه‌شده خوزستان حدود 1300 میلیارد ریال است و همه خسارت‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت می‌شود.

این مسئول، بیشترین سقف پرداختی غرامت از سوی بیمه محصولات کشاورزی را به کشاورزان سیل‌زده خوزستانی ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال برای هر هکتار گندم آبی عنوان و بیان می‌کند: البته دولت به صورت جداگانه به هر هکتار گندم آبی در خوزستان که در سیل فروردین امسال دچار آب‌گرفتگی شده‌ است، ۵۰ میلیون ریال به صورت بلاعوض کمک می‌کند و این سقف در صورت احراز عملکرد بالا در سال زراعی گذشته، تا ۳۰ درصد قابل افزایش است.

تسهیلات ارزان‌قیمت برای کشاورزان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان هم  با بیان این‌که برای ارائه تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به کشاورزان برنامه‌‌ریزی و هماهنگی دقیقی بین شهرستان‌ها و کارگروه تخصیص منابع استان صورت گرفته است، می‌گوید:

دولت برای ارائه غرامت بلاعوض و تسهیلات ارزان‌قیمت مصوبات بسیار خوبی را تصویب کرده است. فرایندهای لازم در این خصوص سرعت گرفته‌‌اند و پرداختی‌ها با جدیت در حال پیگیری است. کیخسرو چنگلوایی می‌افزاید: پیگیر پرداخت کامل خسارت‌ها به کشاورزان هستیم. به همین دلیل جلسات کارگروه تخصیص خسارت به کشاورزان تا پرداخت کامل و تعیین تکلیف پرونده کشاورزان با حضور فرمانداران شهرستان‌های آسیب‌دیده ادامه خواهد داشت.

2 تا 5 میلیون تسهیلات برای هر هکتار
این مسئول اظهار می‌کند: بر اساس مصوبه دولت، 9۲۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل در عرصه کشاورزی خوزستان ابلاغ شده و کشاورزان بابت هر هکتار زراعت دیم تا سقف ۲۰ میلیون ریال و برای هر هکتار زراعت آبی و باغی نیز ۵۰ میلیون ریال خسارت دریافت می‌کنند. چنگلوایی می‌گوید: همچنین برای هر رأس دام سبک 5 میلیون ریال، برای هر رأس دام سنگین ۳۰ میلیون ریال و بابت هر واحد مرغداری تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال خسارت بلاعوض پرداخت می‌شود.

 بازسازی‌ها در گلستان، ایلام و لرستان

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گلستان از ارزیابی و برآورد خسارت 21 هزار واحد مسکونی آسیب‌دیده از سیل در گلستان خبر داد. عباس حقبین به فارس گفت: امیدواریم طی 2 ماه آینده شاهد تحولاتی در بازسازی واحدهای مسکونی باشیم و تعمیرات ساختمان‌ها تا پانزدهم مهر به پایان برسد. معاون امور عمرانی استاندار ایلام هم از تخصیص ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار مرحله اول بازسازی مناطق سیل‌زده ایلام خبر داد و گفت: این تخصیص اعتبار روند بازسازی واحدهای تخریب‌شده بر اثر سیلاب نوروز امسال را سرعت بخشیده است.

 

احمد کرمی با تشریح آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده استان بیان کرد: هیات دولت ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی مناطق سیل‌زده ایلام تصویب کرده است. همچنین استاندار لرستان با بیان این‌که 3 هزار میلیارد تومان به جبران خسارت سیل لرستان اختصاص می‌یابد، گفت: از این میزان  800 میلیارد تومان تسهیلات بانکی و حدود 760 میلیارد تومان کمک‌های هزینه‌ای یا جاری  است که به اشخاص زیان‌دیده پرداخت می‌شود.

سید موسی خادمی افزود: حدود 1390 میلیارد تومان کمک‌های زیرساختی شامل جاده‌ها، عمران شهری، دیواره‌های ساحلی رودخانه‌ها، ایمن‌سازی رودخانه‌ها، لایروبی رودخانه‌ها و تاسیسات آب و برق استان اختصاص داده شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha