دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 274959

سلامت به معنی آسایش كامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است، بسته به این‌كه فرد فقط بیمار نباشد.

چطور از سلامت خود مطمئن شویم؟

سلامت نیوز-*دكتر كیوان الچیان: سلامت به معنی آسایش كامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است، بسته به این‌كه فرد فقط بیمار نباشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، ارزیابی‌های سلامت درسه بعد  پیشگیری مرحله اول، دوم و سوم است. در پیشگیری اولیه، بیماری را نداریم ولی پیشگیری می‌كنیم. مثلا واكسن می‌زنیم. انواع واكسن‌هایی كه به نوزادان و كودكان تزریق می‌شود، جزو پیشگیری اولیه است. ورزش كردن، فعالیت بدنی منظم داشتن، مصرف نكردن دخانیات و به طوركلی سبك زندگی سالم دراین گروه تقسیم‌بندی قرار می‌گیرد.
در پیشگیری مرحله دوم، بیماری وجود دارد، اما علامت ندارد. پس باید بگردیم و آن را پیدا کرده و به‌سرعت از بروز آن پیشگیری كنیم. مثلا افزایش فشار خون و افزایش چربی خون را داریم، اما علامت نداریم.
در پیشگیری مرحله سلوم، بیماری وجود دارد، اما ما باید عوارض آن را كاهش دهیم. به‌عنوان مثال اگر مبتلا به دیابت هستیم، كنترل كنیم تا زخم پا
ایجاد نشود.


چه تغییراتی در سبك زندگی برای ارتقای سطح سلامت باید صورت بگیرد؟
سیگار باید ترك شود، فشار خون افراد برای اولین بار باید در 16سالگی اندازه‌گیری و بعد از آن هم سالی یك‌بار چك شود. افراد در تمام سنین مصرف چربی را كنترل كنند.
باید چربی خوب را افزایش و چربی بد را كاهش دهیم. چربی خوب یا اچ‌دی‌ا‌ل را با ورزش و فعالیت بدنی و كاهش وزن مناسب افزایش بدهیم. كنترل وزن از بیمار‌ی‌ها‌ی قلبی-عروقی، دیابت و سكته و... جلو گیری می‌كند.


در 40 تا 49 سالگی چه ارزیابی‌هایی لازم است؟
خانم‌ها از نظر سرطان سینه، سالی یك‌بار به متخصص مربوط مراجعه كنند. اگر لازم باشد سونوگرافی و ماموگرافی انجام شود.
چربی باید كنترل شود. خانم‌ها از نظر بیماری كلامید یا سرطان دهانه رحم بررسی شوند. پاپ اسمیر انجام شود. از نظر بیمار ی‌هایی چون سیفلیس و اچ‌آی‌وی بررسی شوند و كنترل دیابت انجام دهند.
در 50 تا 59 سالگی علاوه بر مواردی كه در 40 تا 49 سالگی ذكر كردیم، در مردان سرطان پروستات نیز بررسی شود. تمام مردان، سرطان پروستات و در تمام زنان، سرطان سینه باید بررسی شود.

*متخصص داخلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha