دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 27497
سلامت نیوز : مشاور وزیر بهداشت در امور طب سنتی گفت: آیین نامه و استانداردهای مطب‌ها و درمانگاههای طب سنتی مراحل نهایی تدوین را می‌گذارند و با اجرای آن از نیمه دوم امسال این مراكز باید از وزارت بهداشت مجوز قانونی فعالیت بگیرند.

عباس حاجی آخوندی در گفت‌وگو با فارس افزود: مهمترین اولویت و برنامه وزارت بهداشت در حوزه طب سنتی طی سال جاری ساماندهی خدمات طب سنتی، مطب‌ها و درمانگاه‌هایی است كه این نوع خدمات را به مردم ارائه می‌كنند.

وی ادامه داد: برای این كار، مراكز قانونی طب سنتی ایرانی و اسلامی تعریف می‌شوند و حیطه و محدوده فعالیت آنها نیز مشخص می‌شود، به این ترتیب افرادی كه می‌خواهند در این زمینه در كشور فعالیت قانونی داشته باشند باید بر اساس آیین نامه جدید طب سنتی كه احتمالاً تا پاییز امسال تدوین و تصویب می‌شود از وزارت بهداشت مجوز قانونی بگیرند.

مشاور وزیر بهداشت گفت: افرادی كه نتوانند مجوز فعالیت طب سنتی را از وزارت بهداشت بگیرند فعالیت آنها غیر قانونی خواهد بود و معاونت درمان وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشكی و مراجع نظارتی دیگر می‌توانند با آنان برخورد قانونی داشته باشند و از فعالیت آنها جلوگیری كنند.

وی افزود: در آیین نامه فعالیت مطب ها و درمانگاههای طب سنتی استانداردهای حرفه‌ای و اخلاقی طب سنتی ایرانی مشخص می‌شود، تعرفه‌های این مراكز نیز همان طور كه برای خدمات پزشكی مدرن تعیین شده، مشخص می‌شود و این افراد به عنوان طبیب یا حكیم سنتی در صورتی كه صلاحیت علمی و اخلاقی آنان مورد تأیید قرار گیرد می‌توانند در چارچوب مشخص تعریف شده، فعالیت كنند.

حاجی آ‌خوندی ادامه داد: در این آیین نامه همچنین شرایط محیط كار طب سنتی ایرانی، امكانات مورد نیاز این مراكز، استانداردهای حرفه‌ای، روش نطارت، حمایت و پایش این مراكز مشخص می‌شود و دانشگاه‌های علوم پزشكی موظف به نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه خواهند بود.

وی گفت: هنوز در مورد امكان فعالیت در برخی حیطه‌ها مانند زالو درمانی در این مراكز در وزارت بهداشت به جمع بندی نهایی نرسیده‌ایم اما به طور قطع فعالیتهایی مانند انرژی درمانی كه مورد تأیید وزارت بهداشت نیست در این مراكز جایی ندارد.

مشاور وزیر بهداشت در امور طب سنتی در پاسخ به این پرسش كه چه افرادی مجازند در حیطه طب سنتی وارد شوند و آیا حتماً باید پزشك باشند، گفت: افرادی كه حق فعالیت در حیطه طب سنتی را دارند فقط پزشكان نیستند بلكه افراد دیگری هم هستند كه به لحاظ دانش و تألیفاتی كه در حیطه طب سنتی دارند صلاحیت این كار را دارند اما برای تأیید صلاحیت آنها باید آزمونی برگزار شود و افرادی كه در این آزمون قبول شوند می‌توانند مجوز فعالیت در حوزه طب سنتی را از وزارت بهداشت كسب كنند.

وی درباره علت اقدام وزارت بهداشت برای ساماندهی مراكز طب سنتی گفت: متأسفانه افراد زیادی كه بسیاری از آنها شیاد و كلاهبردارند و هیچ صلاحیتی برای فعالیت در حوزه طب سنتی ندارند وارد این حیطه شده‌اند و به خصوص در چند سال اخیر این نوع شیادی بسیار افزایش یافته است، به نحوی كه سلامت مردم را به خطر انداخته است.

حاجی آخوندی گفت: وزارت بهداشت این نوع فعالیت‌ها را تأیید نمی‌كند و وظیفه برخورد با این مدعیان كه با دخالت در امور پزشكی با سلامت مردم بازی می كنند به عهده معاونت درمان وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشكی و نیز مراكز نظارتی دیگر است كه البته تاكنون نیز با برخی از این مدعیان دروغین برخورد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha