دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 27499

یك جراح عمومی با بیان اینكه اپیلاسیون زیر بغل زمینه ابتلا به سرطان پستان را فراهم نمی‌كند، گفت: گوشه كردن ناخن و برداشتن موهای زائد نشانه تحریك پوستی است بنابراین نمی‌تواند زمینه ابتلا به سرطان پستان شود.

سلامت نیوز : یك جراح عمومی با بیان اینكه اپیلاسیون زیر بغل زمینه ابتلا به سرطان پستان را فراهم نمی‌كند، گفت: گوشه كردن ناخن و برداشتن موهای زائد نشانه تحریك پوستی است بنابراین نمی‌تواند زمینه ابتلا به سرطان پستان شود.

دكتر آزاده جولایی در گفت وگو با ایسنا، افزود: تحریك غده‌های لنفاوی زیربغل به هیچ وجه موجب ابتلا به سرطان پستان نمی‌شود بلكه ممكن است سرطان پستان به آن‌ها سرایت كند.

وی درباره عوامل زمینه‌ساز ابتلا به سرطان پستان اظهار كرد: عوامل موثر در ابتلا به این سرطان ناشناخته است چون در صورت شناخته شده بودن این علایم می‌توانستیم از ابتلای افراد به سرطان پستان جلوگیری كنیم.

این جراح عمومی اضافه كرد: در تحقیقات انجام شده مشخص شده است كه استروژن در ابتلا به سرطان پستان نقش دارد چرا كه 99 درصد از زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند. اما چگونگی عملكرد استروژن در سرطان پستان هنوز مشخص نیست.

جولایی با بیان اینكه براساس آمار سال 89 وزارت بهداشت، 7 هزار نفر در ایران به بیماری سرطان پستان مبتلا هستند، گفت: سرطان پستان به علت جوان بودن جمعیت ایران بیشتر در جوانان دیده می‌شود این در حالیست كه در این مرحله نمی‌توان از راه غربالگری این سرطان را تشخیص داد.

وی توصیه كرد: زنان و دختران ماهانه پستان‌های خود را معاینه كنند و در صورت وجود هرگونه ضایعه غیرعادی در این عضو به پزشك مراجعه كنند. آنان برای این كار می‌توانند نزد جراحان عمومی یا جراحان پستان بروند.

این جراح عمومی تاكید كرد: بهتر است زنان درباره علایم پستان‌های خود قضاوت نكنند بلكه به پزشك مراجعه كنند چرا كه مهمترین مشكل در زمینه سرطان پستان وجود فاصله طولانی بین مدت زمان بروز علائم این سرطان تا مراجعه بیمار به پزشك است.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا احساس درد در دور پستان می‌تواند علامت ابتلا به سرطان پستان باشد، گفت: درد یك علامت بسیار نادر است بنابراین اگر ضایعه‌ای دردناك است به احتمال زیاد نشانه سرطان نیست.

این جراح عمومی درباره علامت‌های ابتلا به سرطان پستان توضیح داد: وجود توده در پستان یا زیربغل، توكشیدگی پوست یا نوك پستان، زخم‌ روی نوك پستان یا ترشح خود به خودی از این عضو از علائم ابتلا به سرطان پستان است.

جولایی در پایان اظهار كرد: خروج ترشح علامت ابتلا به سرطان پستان است كه خود به خود رخ دهد و لباس خواب یا لباس زیر بیمار را آلوده می‌كند بنابراین اگر از نوك پستان براثر فشار دست ترشح خارج ‌شود نمی‌توان آن را نشانه ابتلا به سرطان پستان دانست. از سوی دیگر ترشحی كه نشانه ابتلا به سرطان پستان است، ممكن است رنگ‌های مختلفی داشته باشد به عنوان نمونه خونی یا بی‌رنگ باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha