رییس هیات مدیره انجمن دندانپزشكی ایران گفت: 78 درصد دندانپزشكان در جهان اعم از متخصصان و دندانپزشكان عمومی دوره دیده از روش ایمپلنت برای درمان بیماران استفاده می‌كنند.

دكتر غلامرضا غزنوی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، افزود: امروزه ایمپلنتولوژی دربیشتر كشورهای دنیا به عنوان یك روش درمانی علمی مطرح است و كارآیی لازم را دارد. از این روش برای درمان بیمارانی استفاده می‌شود كه همه یا بخشی از دندانهای خود را از دست داده‌اند.

وی در ادامه گفت: انتخاب روش درمانی و بیمار به منظور استفاده از ایمپلنت باید براساس اصول علمی صورت گیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود چرا كه لازم است در انتخاب یك بیمار برای درمان به روش ایمپلنت، نوع و وضعیت استخوان فك‌های بالا و پایین او توجه شود علاوه بر آن بیمار نباید به بیماریهای سیستمیك پیشرفته مانند دیابت مبتلا باشد و از دخانیات بسیار استفاده كند.

رییس هیات مدیره انجمن دندانپزشكی ایران تاكید كرد: رعایت اصول بهداشت دهان و دندان پس از گذاشتن ایمپلنت در میزان اثربخشی این روش درمانی بسیار موثر است.

غزنوی در پاسخ به این پرسش كه در چه سنی بهتر است از ایمپلنت استفاده شود، گفت: سن و سال در استفاده از روش ایمپلنت اهمیت ندارد. به عنوان مثال یك فرد 18 ساله می‌تواند از این روش استفاده كند و یك فرد 70 ساله نیز ممكن است بتواند از این روش بهره ببرد.

وی تاكید كرد: برخورداری از سلامت جسمی، مبتلا نبودن به بیماریهای سیستمیك و عوارض خونی در استفاده از ایمپلنت موثر است.

غزنوی در ادامه گفت: ممكن است یك فرد 40 ساله تمام دندانهای خود را از دست داده باشد و فك او به شدت تحلیل رفته باشد. در این شرایط می‌توان با به كارگیری جراحی‌های پیشرفته و مواد خاص عمل پیوند استخوان را روی استخوان‌های فك انجام داد و با بهره‌گیری از روشهای خاص حتی از ایمپلنت نیز برای این افراد استفاده كرد.

رییس هیات مدیره انجمن دندانپزشكی درباره استفاده از ایمپلنت‌های چینی در دهان بیماران ایرانی اظهار كرد: از این موضوع اطلاعی ندارم اما به جرات می‌توانم بگویم كه ایران در زمینه دندانپزشكی نه تنها در منطقه خاورمیانه بلكه در جهان از جمله پیشرفته‌ترین كشورهاست و مراكز درمانی دانشگاه تلاش می‌كنند از برندها و سیستمهای علمی معتبر برای درمان استفاده كنند و بیشتر ایمپلنتولوژیست‌ها از بهترین نوع ایمپلنت برای درمان بیماران خود بهره می‌برند.

وی با اشاره به تاریخچه ایمپلنت در ایران و جهان گفت: از معرفی ایمپلنت به عرصه دندانپزشكی در جهان 45 سال می‌گذرد و در ایران نیز بیش از 25 سال است كه متخصصان و دوره دیدگان در زمینه ایمپلنت از این روش برای درمان بیماران استفاده می‌كنند. از سال 1370 نیز مراكز ایمپلنتولوژی در دانشگاه‌های ایران فعالیت می‌كنند.

غزنوی در پایان درباره پنجاه و یكمین كنگره بین‌المللی دندانپزشكان اظهار كرد: در این كنگره كه از 20 تا 23 اردیبهشت ماه در سال همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود، 430 سخنران در رشته‌های مختلف علمی دندانپزشكی سخنرانی می‌كنند و حدود 140 پوستر ارایه می‌شود. علاوه بر آن نمایشگاه بزرگ تجهیزات دندانپزشكی تولید داخل و خارج كشور نیز در حاشیه این كنگره برپا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha