آلبالو یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستانی است که مدت برداشت و عرصه بازاری آن در سراسر جهان، بسیار کوتاه است.

در تابستان حتماً آلبالو بخورید!

سلامت نیوز: آلبالو یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستانی است که مدت برداشت و عرصه بازاری آن در سراسر جهان، بسیار کوتاه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه سلامت، از آنجایی که آلبالو دارای ریزمغذی‌ها و ترکیبات منحصربه‌فرد فراوانی است بسیاری از متخصصان و محققان تغذیه تأکید به مصرف آلبالو در فصل برداشت آن دارند تا بدن بتواند حتی در طول همین روزهای محدود تابستانی هم فایده کافی و لازم را در خوردن آلبالو ببرد. در ادامه این مطلب به مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شوند روی مصرف آلبالو در تابستان تأکید شود اشاره می‌کنیم.

آلبالو منبع عالی از ترکیبات مهم است
رنگ قرمز شفاف و غلیظ آلبالو فقط برای جذابیت و زیبایی نیست، بلکه به علت وجود میزان زیادی از آنتوسیانین‌ها شکل می‌گیرد. آنتوسیانین ها، نوعی آنتی‌اکسیدان هستند که می‌توانند با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مقابله کنند و مانع از استرس اکسیداتیو شوند. طبق گزارش مجله Nutrients در سال ۲۰۱۸ میلادی، آلبالو سرشار از مواد مغذی مهمی مانند فیبر، کاروتنوئیدها، ویتامین C و پتاسیم است، در حالی که نسبتاً کم‌کالری هم محسوب می‌شود. در واقع، هر وعده مصرفی از آلبالو، تنها ۷۰ کیلوکالری انرژی دارد.

آلبالو می‌تواند به خواب سریع‌تر کمک کند
اگر در شب‌های گرم تابستانی خیلی دیر خوابتان می‌برد یا کم می‌خوابید، باید بدانید شما در این مورد تنها نیستید. آمارها نشان می‌دهد حدود یک‌سوم از بزرگسالان در کشوری مانند آمریکا، کمتر از ۷ ساعت در شب‌های گرم تابستانی می‌خوابند که چنین عادتی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری فشارخون بالا، بیماری دیابت، چاقی و... را افزایش دهد. با این حال امروزه بعضی افراد از آلبالو و خصوصاً آب خالص آن برای خواب سریع‌تر و بهتر کمک می‌گیرند. دلیلش این است که آلبالو ذاتاً حاوی میزان زیادی ملاتونین است که نوعی هورمون مهم در چرخه خواب مطلوب محسوب می‌شود. طبق یافته‌های به‌دست‌آمده از مطالعات اخیر، افرادی که صبح‌ها پس از بیدار شدن و شب‌ها قبل از خوابیدن از آب آلبالو خالص استفاده می‌کنند، هم بهتر می‌خوابند و هم خواب طولانی‌تری را تجربه می‌کنند.

آلبالو می‌تواند به کاهش فشار ناشی از ورزش‌های تابستانی کمک کند
آب آلبالوی خالصی برای ورزشکاران واقعاً مفید است چون به‌خوبی می‌تواند فشار عضلانی را پس از ورزشی تسکین بدهد. یکی از مطالعات Journal of the International Society of Sports Nutrition نشان می‌دهد. دوندگانی که از آب آلبالوی خالص در هفته منتهی به مسابقه دوندگی استفاده می‌کنند، پس از مسابقه با فشار عضلانی و گرفتگی عضلاتی کمتری مواجه می‌شوند. به گفته محققان، آنتی‌اکسیدان‌های درون آب آلبالوی خالص می‌تواند به کاهش التهاب ایجاد شده پس از مسابقه‌های سنگین رقابتی کمک کند. شما می‌توانید از این نوشیدنی خالص و سالم پس از پایان تمرین‌های ورزشی هم استفاده کنید. البته بعضی افراد نسبت به حالت خواب‌آور آن نگران هستند؛ اما این قابلیت آب‌آلبالوی خالص به‌اندازه‌ای قوی نیست که بتواند شما را پس از ورزش به خوابیدن وادار کند. درواقع، مصرف آب آلبالو خالص پس از ورزش فقط به ایجاد حس آرامش منجر می‌شود.


آلبالو می‌تواند درد ناشی از آرتریت را تسکین بدهد
بحث درباره اثرگذاری آلبالو بر مشکلاتی مانند نقرس و آرتریت از دهه ۱۹۵۰ میلادی شروع شد؛ اما مطالعات جدیدتر نشان می‌دهد واقعاً می‌توان به چنین نکته‌ای اتکا کرد. طبق گزارش مجله Nutrition در سال ۲۰۱۸ میلادی، مصرف آلبالو و حتی گیلاس می‌تواند مشکلات ناشی از آرتریت را در بیماران کاهش دهد؛ زیرا سطح ترکیبات التهاب‌زا را در بدن کمتر می‌کند.

آلبالو می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند
طبق گزارش Nutrition American Journal of Clinical در سال جدید، آلبالو سرشار از پلی‌فنول‌های مهمی است که نقش آنتی‌اکسیدانی دارند و می‌توانند به کاهش فشارخون کمک کنند. محققان بریتانیایی معتقدند پس از گذشت 3 ساعت از مصرف آب‌آلبالوی خالص، فشارخون سیستولیک در مردان مبتلا به فشارخون بالا حدوداً 7 mmHG کاهش پیدا می‌کند. آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد فشارخون بالا، نقش مهمی در مرگ‌ومیرهای امروزی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha