سلامت نیوز : یك مطالعه بین‌المللی نشان داد كودكانی كه مادر یا پدر آنها سابقه ابتلا به اختلال دوقطبی (افسردگی ـ شیدایی) را داشته یا دارند، نسبت به هورمون استرس موسوم به كورتیزول حساس‌تر هستند.

به گزارش  ایسنا، در این مطالعه كه به سرپرستی متخصصان دانشگاه كنكوردیا صورت گرفته تاكید شده است كه این كودكان نیاز دارند كه به لحاظ میزان استرس و ترشح هورمون كورتیزول در بدنشان تحت معاینه قرار بگیرند.

این متخصصان روانپزشكی یادآور شدند كه هورمون كورتیزول معروف به هورمون استرس نقش كلیدی در اختلالات خلقی ایفا می‌كند. در این مطالعه برای اولین ‌بار نشان داده شد سطح كورتیزول در كودكانی كه والدین مبتلا به اختلال دوقطبی دارند در واكنش به عوامل استرس‌ زای زندگی معمولی، خیلی بیشتر از كودكان عادی افزایش پیدا می‌كند.

به گزارش مجله آنلاین ساینس دیلی دكتر مارك النبوگن رییس بخش مطالعات آسیب‌شناسی روانی در دانشگاه كانادایی كنكوردیا و عضو مركز مطالعات رشد انسان در این ‌رابطه اظهار داشت: بررسی‌های قبلی تایید كرده است كودكانی كه والدین مبتلا به اختلال دو قطبی دارند چهار برابر بیشتر از سایر همسالان خود در معرض ابتلا به اختلالات خلقی هستند لذا هدف ما از این بررسی‌ها شناسایی علت این ارتباط است.

در بررسی‌های جدید متخصصان دریافتند افزایش ترشح هورمون استرس در این كودكان در واقع آنها را بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات خلقی قرار می‌دهد.

جزئیات این یافته در مجله «طب روانشناسی» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha