نتایج یک تحقیق نشان داد مصرف روزانه «سیاه دانه» باعث کاهش التهاب و کاهش چربی رسوب شده در سلول‌های کبدی می‌شود.

تاثیر سیاه‌دانه بر کبدچرب

سلامت نیوز:نتایج یک تحقیق نشان داد مصرف روزانه «سیاه دانه» باعث کاهش التهاب و کاهش چربی رسوب شده در سلول‌های کبدی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، با توجه به شیوع روز افزون کبد چرب غیرالکلی نیاز به راهکارهایی برای پیشگیری و درمان این بیماری روز به روز بیشتر احساس می‌شود، زیرا عدم درمان بیماری منجر به پیشرفت آن به سمت سیروز کبدی می‌شود که درمان آن تنها با روش‌های پیچیده‌ای مانند پیوند کبد امکان پذیر است.

دکتر آزیتا حکمت دوست، مجری طرح پژوهشی «بررسی اثر مکمل یاری با سیاه دانه بر چربی‌های خون-آنزیم‌های کبدی-فاکتورهای التهابی و میزان استیاتوز کبدی در بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی» در این باره گفت: در حال حاضر تنها راهکار درمانی تأیید شده برای درمان کبد چرب تغییر سبک زندگی و کاهش وزن آهسته است.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره این طرح پژوهشی توضیح داد: در این مطالعه ما به بررسی تأثیر مصرف دو گرم سیاه دانه در روز به همراه رژیم کاهش وزن در مقایسه با کاهش وزن به تنهایی پرداختیم.

وی ادامه داد: در این مطالعه ۵۰ نفر بیمار مبتلا به کبد چرب غیر الکلی شرکت داشتند که به ۲۵ نفر از آنها به مدت دوازده هفته روزانه دو گرم سیاه دانه داده شد نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه دو گرم سیاه دانه در کنار رژیم کاهش وزن در مقایسه با کاهش وزن به تنهایی باعث کاهش التهاب و درصد چربی رسوب شده در سلول‌های کبدی می‌شود.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حکمت دوست در پایان گفت: توصیه می‌شود مطالعات آینده با دوزهای بیشتر سیاه دانه انجام شود زیرا به نظر می‌رسد دوزهای بالاتر ممکن است تأثیر بیشتری داشته باشند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha