سلامت نیوز :  رییس اداره ژنتیك وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكی گفت :با اجرای طرح غربالگری تالاسمی در كشور، حدود80درصد از تولد نوزادان تالاسمی پیشگیری شد .
 
اشرف سماوات  به مناسبت روز جهانی تالاسمی (18اردیبهشت ) در گفت و گو با ایرنا افزود: هم اكنون 20 هزار مبتلا به تالاسمی در كشور وجود دارد كه از خدمات درمانی استفاده می كنند.
وی ، تالاسمی را از شایع ترین بیماریهای ارثی در كشور دانست و گفت : با اجرای غربالگری تالاسمی از 10 سال گذشته تا كنون از تولد نوزادان تالاسمی پیشگیری شده است .
سماوات، ایران را جزو كشورهای طراز اول در عرصه ارایه خدمات تشخیص و درمان به افراد تالاسمی دانست و گفت: كشور پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه كنترل و كاهش میزان بروز موارد جدید تالاسمی داشته است.
وی تصریح كرد: نظام سلامت سالانه بیش از 500 میلیارد ریال برای تزریق مستمر فرآورده‌های خونی، كنترل عوارض و ارایه خدمات درمانی به بیماران تالاسمی هزینه می‌كند.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت گفت : با اینكه ایران در منطقه شرق مدیترانه و بر روی كمربند تالاسمی واقع شده اما افزایش سطح آگاهی‌های عمومی ، غربالگری تالاسمی و تعریف بسته‌های خدماتی و مشاوره‌ای در حوزه‌های بهداشتی و درمان باعث شده است تا توفیقات چشمگیری در زمنیه كاهش بروز موارد جدید تالاسمی در كشور به وجود آید.
سماوات افزود:هم اكنون بیش از 12 آزمایشگاه تشخیص قبل از تولد تالاسمی در سطح كشور وجود دارد كه یكی از مجهزترین این آزمایشگاه‌ها در زاهدان مستقر شده و به زوج های مشكوك كمك می‌كند تا بر اساس معیارهای شرعی و قانونی از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی جلوگیری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha