میوه‌ها و سبزیجات به‌رغم ارزش غذایی بالایی كه دارند، همواره در معرض آلودگی به انواع آفت‌كـــش‌ها، فلــزات سنگین و آلودگی‌های میكروبی ناشی از كودهای حیوانی مورد استفاده در فعالیت‌های كشاورزی قرار دارند. در این یادداشت سعی بر این است نكاتی برای حذف هر چه بیشتر از این سموم قبل از مصرف میوه‌ها و سبزیجات ذكر شود.

چطور سموم میوه و سبزیجات را از بین ببریم؟

سلامت نیوز: میوه‌ها و سبزیجات به‌رغم ارزش غذایی بالایی كه دارند، همواره در معرض آلودگی به انواع آفت‌كـــش‌ها، فلــزات سنگین و آلودگی‌های میكروبی ناشی از كودهای حیوانی مورد استفاده در فعالیت‌های كشاورزی قرار دارند.  در این یادداشت سعی بر این است نكاتی برای حذف هر چه بیشتر از این سموم قبل از مصرف میوه‌ها و سبزیجات ذكر شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،یكی از روش‌های ساده و موثر برای حذف بقایای آفت‌كش‌ها استفاده از آب نمك برای شست‌وشوی این محصولات است. برای این منظور نسبت دو قاشق چایخوری نمك با چهار فنجان آب گرم باید رعایت شود. پس از حل شدن كامل نمك اجازه دهید آب سرد شود و میوه یا سبزی را به مدت 30 تا 40 دقیقه در آن بخیسانید. این روش در مورد میوه‌هایی نظیر توت عملی نیست و باید آنها را با آب كاملا شسته و آبكشی كنید.

زردچوبه دارای اثرات ضدعفونی‌كنندگی است. مشخص شده است كه محلول تهیه شده از یک قاشق چایخوری از پودر زردچوبه به چهار فنجان آب گرم می‌تواند یك محلول ضدعفونی‌كننده مناسب برای سبزیجات باشد كه در عین حال می‌تواند بقایای آفت‌كش‌ها را نیز از سطح آنها حذف کند. سبزیجات به مدت ده دقیقه بایستی در این محلول خیسانده شد و سپس به‌طور كامل آبكشی شوند.


 خیساندن میوه و سبزیجات در محلول تهیه شده از یک فنجان سركه و چهار فنجان آب به مدت 15 دقیقه راه‌حل مناسب و ارزانی برای حذف بقایای آفت‌كش‌هاست.


  اگر وقت كافی برای خیساندن میوه و سبزیجات ندارید، می‌توانید محلول تهیه شده از یک قاشق چایخوری آبلیمو و دو قاشق جوش‌شیرین در یك فنجان آب را بر سطح میوه یا سبزی اسپری كرده و اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه بماند. سپس آن‌را با آب تمیز آبكشی كنید.
 آب به تنهایی می‌تواند 70 تا 80 درصد از بقایای آفت‌كش‌ها را از سطح محصولات بزداید. می‌توانید از یك برس نرم برای ساییدن سطح میوه یا سبزی نیز استفاده كنید تا زمانی كه سطح میوه به‌صورت براق درآید.


 بلانچینگ سبزیحات به معنی قرار‌دادن آنها در آب در حال جوش به مدت5 تا 8 دقیقه است. این روش نه‌تنها با غیرفعال‌سازی آنزیم‌ها عمر نگهداری سبزیجات را افزایش می‌دهد بلكه روش موثر و ایمنی برای حذف بقایای سموم نیز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha