اعزام ٢٣ تیم ارزیاب و یک فروند بالگرد جمعیت هلال‌احمر برای برآورد خسارت‌ها و رصدشرایط منطقه رئیس سازمان امدادونجات ١٠٠ مصدوم بر اثر زلزله و یک فوتی بر اثر سکته قلبی بعد از وقوع زلزله داشتیم و احتمال افزایش تعداد مصدومان بعید است مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان در گفت‌وگو با «شهروند»: وضع منطقه عادی است و هشدارهای لازم به مردم داده شده، آمادگی لازم برای ایجاد اسکان اضطراری در صورت نیاز در منطقه گلگیرمسجدسلیمان را داریم.

مقابله همه‌جانبه با زلزله در مسجدسلیمان

سلامت نیوز:اعزام ٢٣ تیم ارزیاب و یک فروند بالگرد جمعیت هلال‌احمر برای برآورد خسارت‌ها و رصدشرایط منطقه رئیس سازمان امدادونجات ١٠٠ مصدوم بر اثر زلزله و یک فوتی بر اثر سکته قلبی بعد از وقوع زلزله داشتیم و احتمال افزایش تعداد مصدومان بعید است مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان در گفت‌وگو با «شهروند»: وضع منطقه عادی است و هشدارهای لازم به مردم داده شده، آمادگی لازم برای ایجاد اسکان اضطراری در صورت نیاز در منطقه گلگیرمسجدسلیمان را داریم.

به گارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،درحالی‌که خوزستان هنوز از سیل ماه‌های ابتدایی‌سال زانو راست نکرده و مردم بسیاری از شهرها و روستاهای استان درگیر احیای دوباره خانه و زندگی‌شان هستند، پیش از ظهر دیروز یک بار دیگر خشم طبیعت در خوزستان خودی نشان داد و همه مردم استان را شوکه کرد.

زلزله‌ای نسبتا قوی ساعت ١١:٣٠ دیروز شهرستان مسجدسلیمان در استان خوزستان را بشدت تکان داد. شدت زمین لرزه به‌حدی بود که همه شهرهای استان خوزستان و حتی ساکنان لرستان هم این زمین‌لرزه را احساس کردند. مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زلزله ۵.۷ ریشتری مسجدسلیمان را در ساعت ٣٣:  ۳۰:  ١١دیروز (دوشنبه ۱۷ تیرماه) ثبت کرده است.این زمین‌لرزه که در عمق ۱۷ کیلومتری زمین رخ داد، در مختصات ۳۱.۹۵ درجه عرض شمالی و ۴۹.۰۵ درجه طول شرقی ثبت شده است.


احتمال وقوع پس لرزه‌های بیشترتا ساعت‌ها بعد از زلزله
 زلزله صبح دیروز در فاصله ۱۹کیلومتری مسجدسلیمان، ۲۹کیلومتری قلعه خواجه و ۳۷ کیلومتری ایذه خوزستان رخ داده است. این زمین‌لرزه تا ٤ ساعت بعد از وقوع ٦ پس لرزه داشت و در عین حال احتمال افزایش پس لرزه‌ها  وجود دارد. مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این‌که پس لرزه‌های زلزله تا بعدازظهر دوشنبه به ۶ مورد رسید، عنوان کرد: «بزرگترین آن زمین‌لرزه ٤,٧ریشتری در ساعت ١١:٥٦ بوده است.

گفتنی است تا شعاع ٣٠ کیلومتری مرکز این زمین‌لرزه، ٥٦ روستای دارای آبادی با جمعیت بالغ بر ٣٠ هزار نفر وجود دارد و لرزش زمین در استان‌های بوشهر و لرستان هم احساس شده است.

رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که این زمین‌لرزه در شهرهای مسجد سلیمان، باغملک، ایذه و هفتگل در استان خوزستان احساس شده است، از مصدومیت ١٠٠ نفر بر اثر زمین‌لرزه خبر داد.

سلیمی  گفت: «تا ساعت ١٨ امروز (روز گذشته) ٩٠ نفر در مسجدسلیمان و ١٠ نفر در ایذه مصدوم گزارش شده است. ٤ نفر از مصدومان مسجدسلیمان بر اثر جراحات شدید به بخش جراحی منتقل شدند و از میان مصدومان ایذه ٧ نفر به صورت سرپایی درمان و ٣ نفر در بیمارستان بستری شدند.


شهرستان‌های لالی، اندیکا، گوتوند، شوشتر، ایذه و باغملک تا عصر دیروز به‌طور کامل توسط تیم‌های ارزیاب مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و خوشبختانه در این مناطق نه صدمات مالی داشتیم و نه صدمات جانی. در مناطق روستایی مسجد سلیمان ترک‌خوردگی برخی از منازل، ریزش محدود کوه در محورهای فرعی شهرستان مسجد سلیمان مشاهده شده است.» وی همچنین به وضع استان‌های همجوار اشاره کرد و گفت: «در استان کهگیلویه و بویراحمد در روستاهای کلته بهمئی و سرآسیاب ترک جزیی دیوار منازل مشاهده شده و تاکنون صدمات جانی اعلام نشده است.»

رئیس سازمان امدادونجات در مورد وضع استان‌های چهار محال و بختیاری و بوشهر نیز گفت: «در پی ارزیابی تیم‌های ارزیاب در این استان‌ها، صدمات جانی و خسارات مالی گزارش نشده است. تیم‌های امدادی شهر مسجدسلیمان در آماده‌باش کامل قرار دارند. همچنین شهرستان‌های معین مسجدسلیمان نیز تیم‌های امدادی درحال آماده‌باش هستند.

  پیش‌بینی اسکان اضطراری برای محل‌های تجمع زیاد سکنه دیده شده و این آمادگی را داریم تا در صورت نیاز امکان اسکان اضطراری را برای مردم زلزله زده فراهم کنیم.»  سلیمی از برپایی چادرهای اسکان اضطراری در محوطه بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان برای اسکان بیماران، در صورت تداوم پس لرزه‌های احتمالی توسط امدادگران جمعیت هلال‌احمر خبر داد.


اعلام آماده‌باش در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان و بوشهر
سجادی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر به اقدامات صورت‌گرفته و اعلام آماده‌باش استان‌های همجوار خوزستان اشاره کرد: «در پی وقوع زلزله ٥,٧ ریشتری در عمق ١٧ کیلومتری سطح زمین در استان خوزستان، شهرستان مسجدسلیمان و در منطقه روستایی گلگیر، بلافاصله مرکز کنترل عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر فعالیت خود را آغاز کرد، ضمن آن‌که به خود استان نیز اعلام آماده‌باش کامل شد و تیم‌های ارزیاب از شهرستان‌های همجوار نیز اعزام شدند. همچنین به استان‌های همجوار کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان و بوشهر اعلام آمادگی شد. به روستاهای نزدیک به استان‌های همجوار نیز اعلام شد تا با دهیار‌های خود ارتباط بگیرند و گزارش‌ها را دریافت کنند.»

او در رابطه با اعزام بالگردها به مناطق روستایی گفت: «بالگردهای جمعیت هلال‌احمر برای گزارش‌گیری هوایی از مناطق روستایی اعزام شدند تا در صورت نیاز به کمک نیروهای عملیاتی برای آن مناطق اقدامات لازم صورت گیرد.» به گفته معاون عملیات سازمان امداد و نجات تاکنون گزارش خاصی از تخریب منازل یا خسارات جانی و مالی داده نشده است و خسارات تنها در حد ریزش دیوارهای منازل روستایی بوده است. همچنین تمام شهرستان‌های استان خوزستان در آمادگی کامل برای ارسال نیروهای امدادی هستند.


آماده‌باش ١٠ تیم امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر لرستان
رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان نیز از آمادگی ۱٠ تیم عملیاتی امداد و نجات این استان برای اعزام به منطقه زلزله‌‌زده خوزستان خبر داد. «این ۱۰ تیم متشکل از تیم‌های جست‌وجو و نجات، نجات از آوار و تیم واکنش سریع استان لرستان است که در صورت اعلام نیاز از سوی سازمان امداد و نجات و استان خوزستان آماده اعزام برای کمک‌رسانی به منطقه زلزله‌زده خوزستان هستند.»

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان، ۱۰ تیم عملیاتی امداد و نجات استان و از هر شهرستان یک تیم که در مجموع ۵۰ نفراند در آماده‌باش کامل هستند، همچنین یک تیم واکنش سریع ۱۵ نفره نیز در حالت آماده‌باش است تا در صورت نیاز به مسجدسلیمان اعزام شوند. او گفت: «با توجه به شدت زلزله و چندین پس‌لرزه، تیم‌های ارزیاب استان خوزستان به منطقه اعزام شده‌اند و در استان لرستان نیز اعلام آماده‌باش شده است تا در صورت اعلام نیاز به مسجدسلیمان اعزام شوند.»


واکنش فرمانداری‌های شهرهای مسجدسلیمان، ایذه و باغملک
به دنبال زلزله صبح دیروز، فرمانداری‌های مسجدسلیمان، هفتکل، ایذه، اندیکا و باغملک نیز به‌سرعت در وضع آماده‌باش قرار گرفتند. به گفته سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان، این زلزله تاکنون خسارات جانی نداشته، اما خساراتی مانند تخریب ساختمان در پی داشته است، همچنین تاکنون میزان خسارات وارده مشخص نیست. حجتی‌نیا همچنین به اعلام آماده‌باش این شهرستان اشاره کرد و گفت:

«تاکنون به شهرستان‌های دیگر درخواست کمک نداده‌ایم.» نجاتی‌پور، فرماندار باغملک نیز با اشاره به زلزله دیروز در مسجدسلیمان گفت: «تاکنون گزارشی از خسارات احتمالی زمین‌لرزه که باغملک را نیز تحت‌تأثیر قرار داده باشد، ارایه نشده است. در پی این زلزله به بخشداران، دهیاران و کلیه عوامل اعلام آماده‌باش شده است. درحال پیگیری خسارات احتمالی این زلزله هستیم.»

فرماندار ایذه نیز در پی اعلام آماده‌باش به بخشداران و دهیاران در پی زلزله عنوان کرد: «با توجه به این‌که مناطق کوهستانی و صعب‌العبور بسیاری در ایذه وجود دارد، قطعا این زلزله خساراتی در پی داشته است. این زلزله ایذه را نیز لرزانده و درحال پیگیری اخبار محیطی هستیم تا متوجه شویم این زلزله خساراتی در ایذه داشته است یا نه.» سمالی همچنین از اعلام آماده‌باش به دهیاران و بخشداران ایذه برای پیگیری وضع خبر داد.


آماده‌باش بیمارستان‌های اهواز برای پذیرش مصدومان زلزله مسجدسلیمان
قائم‌مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز از آماده‌باش کلیه بیمارستان‌ها و مراکز امدادی اهواز برای پذیرش مصدومان احتمالی زلزله مسجدسلیمان خبر داد.

خجسته حسینی‌نژاد اظهار کرد: «مدیریت فوریت‌های پزشکی دانشگاه اهواز با بالگرد مدیریت بحران و حوادث فوریت‌های پزشکی درحال ارزیابی وضع مصدومان احتمالی زلزله مسجدسلیمان است.» او افزود: «در پی زلزله دوشنبه، ۱۰ دستگاه آمبولانس به مسجدسلیمان اعزام شده است.» حسینی‌نژاد گفت: «همچنین کلیه بیمارستان‌ها و مراکز امدادی اهواز برای پذیرش مصدومان احتمالی در آماده‌باش هستند.»

رئیس سازمان امدادونجات هلال احمر: تخریب بیش از ٥٠‌درصدی ٨ باب خانه در ٥ روستا
مانند همه حوادث طبیعی که در کشور رخ می‌دهد گروه‌های ارزیاب و امدادی جمعیت هلال‌احمر در دقایق اولیه پس از این زمین‌لرزه به مناطق زلزله‌زده اعزام شده و هلال‌احمر استان خوزستان برای کمک‌رسانی به مصدومان و حادثه‌دیدگان این زمین لرزه نسبتا قوی به صورت آماده باش درآمد.

به گفته سلیمی مرکز کنترل عملیات امدادونجات فعال شده و علاوه بر ٢٣ تیم ارزیاب که به منطقه مسجدسلیمان، اندیکا، لالی، شوشتر، ایذه و هفتکل جهت ارزیابی اولیه سانحه اعزام شدند و همچنین دو تیم پشتیبان از شهرستان لالی و اندیکا به مسجدسلیمان اعزام شدند و سازمان امدادونجات به‌طور پیوسته با استان خوزستان در تماس است.

با این‌که منطقه روستایی بوده، اما خوشبختانه براساس گزارش‌های ما خسارت شدید در پی نداشته است. درحال ارتباط‌گیری با استان‌های همجوار هم هستیم و آنها را نیز رصد می‌کنیم، چرا که استان‌های همجوار هم لرزیده است. طبق ارزیابی‌های صورت گرفته و اعلام فرمانداری‌ها در شهرستان‌های لالی، اندیکا، گتوند، شوشتر، ایذه، باغملک خسارات و صدمات جانی و مالی گزارش نشده است.

سلیمی با اشاره به ارزیابی ۱۵ روستای خسارت دیده گفت:   «خانه‌های ١٠ روستا ترک‌های جزیی دارند. در ۵ روستای دیگر تعداد ٨ باب منزل دچار تخریب بیش از ۵٠‌درصد شده است.»رئیس سازمان امدادونجات تأکید کرد:

«تیم‌های عملیاتی نیز آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز به منطقه اعزام شوند. یک فروند بالگرد جمعیت هلال‌احمر همچنان درحال ارزیابی منطقه است، چراکه برخی روستاها به دلیل ریزش کوه راه‌های مواصلاتی‌شان تحت‌تأثیر قرار گرفته است. اقلام زیستی و مواد غذایی از مجتمع امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان (اهواز) به شهرستان مسجدسلیمان ارسال شده است. ارزیابی مناطق آسیب‌دیده همچنان ادامه دارد.»

آمادگی هلال‌احمر خوزستان برای اسکان اضطراری مردم دهستان گلگیر
 در همین رابطه علی خدادادی، مدیرعامل هلال‌احمر استان خوزستان گفت:«با توجه به زلزله ٥,٧ ریشتری که ساعت ١١:٣٠ روز دوشنبه در مسجدسلیمان رخ داد و در شعاع ١٥ کیلومتر برآورد شده بود، بلافاصله ٩ تیم ارزیاب به منطقه زلزله‌زده اعزام شدند و با ارزیابی به عمل آمده و اعزام بالگرد برای برآورد وضع منطقه که من شخصا در این ارزیابی حضور داشتم، متوجه شدیم خسارت‌هایی به بافت‌های فرسوده وارد شده است و ١٠٠ نفر مصدوم بر اثر زمین‌لرزه داشتیم و یک پیرمرد در منطقه ٢٢ بهمن مسجدسلیمان بر اثر سکته قلبی به‌واسطه ترس، بعد از زلزله فوت کرده است.»  به گفته خدادادی، ٩٠ نفر از مصدومان از شهر مسجدسلیمان و ١٠ نفر از شهرستان ایذه هستند.

بیشتر مصدومان درمان سرپایی شدند و ٣ نفر نیاز به پیگیری درمان داشتند که در بیمارستان بستری شده‌اند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان از آمادگی کافی نیروهای امدادی استان برای پاسخگویی به نیازهای مردم آسیب‌دیده و خسارت‌دیده خبر داد و گفت: «هشدارهای لازم را به مردم مناطقی که در معرض زمین‌لرزه قرار گرفته‌اند، داده‌ایم که با توجه به گسل‌های فعال منطقه، احتمال بروز پس‌لرزه بیشتر وجود دارد. نیروهای امداد و نجات استان درحال حاضر در منطقه گلگیر مسجدسلیمان مستقرند.»


خدادادی همچنین گفت: «با توجه به شرایط دهستان گلگیر و آسیب‌های وارده به بافت فرسوده، احتمال دارد نیاز به اسکان اضطراری مردم داشته باشیم که شرایط کاملا مهیا شده است. به‌ویژه افراد مسن و بچه‌هایی که از زمین‌لرزه دچار ترس و وحشت شده بودند، شب را در محل اسکان اضطراری سپری کنند و مورد حمایت جمعیت هلال‌احمر قرار داشته باشند.»

مدیرعامل هلال‌احمر خوزستان در مورد وضع منطقه در ساعات‌ بعد از زلزله نیز به «شهروند» گفت: «وضع مناطق در حالت عادی قرار دارد؛ برق شهر مسجدسلیمان که بعد از زلزله قطع شده بود، وصل شده است و آب و گاز هم وصل است و همه چیز به حالت عادی برگشته است. با این‌حال، هشدارهای لازم برای وقوع پس‌لرزه‌ها به مردم داده شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha