خبر ابتلای 54 مورد و فوت 5 نفر در اثر بیماری تب کریمه کنگو در کشور بازهم زنگ خطر طغیان بیماری عفونی تب کریمه کنگو را در استان‌های پر خطر به صدا در آورده است.

تب کریمه کنگو در کمین کسانی که دام را در خانه ذبح می‌کنند

سلامت نیوز:خبر ابتلای 54 مورد و فوت 5 نفر در اثر بیماری تب کریمه کنگو در کشور بازهم زنگ خطر طغیان بیماری عفونی تب کریمه کنگو را در استان‌های پر خطر به صدا در آورده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،امسال بر خلاف سال‌های گذشته تعداد موارد ابتلا به تب کریمه کنگو در استان گیلان از استان پرشیوع سیستان و بلوچستان پیشی گرفته و ثبت 14 مورد ابتلا به این بیماری گیلان را در صدر استان‌های پرشیوع تب کریمه کنگو قرار داده است.

به گفته رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزایش موارد ابتلا به تب کریمه کنگو در استان گیلان پای فرمانداری را هم به میدان مبارزه با این بیماری باز کرده به‌طوری که بنا به توصیه وزارت بهداشت مبنی بر پیشگیری از افزایش تعداد مبتلایان مقرر شده نهادهای مرتبط در گیلان همه اماکن نگهداری دام را دقیق کنترل کرده و از عرضه گوشت دام کنار خیابان و جاده‌ها و منازل جلوگیری کنند.


دکتر محمد مهدی گویا درباره آخرین آمار موارد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در کشور  گفت: از ابتدای امسال تاکنون 54 نفر در کشور به تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند و 5 نفر در اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند. از این تعداد 3 مورد در استان سیستان و بلوچستان، یک مورد گیلان و یک مورد در اردبیل گزارش شده است. سال گذشته این رقم 58 مورد ابتلا و 8 مورد فوتی گزارش شده بود.


او با اشاره به اینکه امسال بیشترین موارد بیماری تب کریمه کنگو مربوط به استان های گیلان و سیستان و بلوچستان است، افزود: دلیل اصلی شیوع تب کریمه کنگو در استان سیستان و بلوچستان ورود غیر مجاز دام از افغانستان و پاکستان به این استان و ذبح دام در داخل منازل است. در رابطه با استان گیلان هم تعداد موارد ابتلا در این استان همیشه کم بود اما امسال 14 مورد از موارد ابتلا مربوط به گیلان است تا جایی که موضوع به سطح فرمانداری کشیده شده تا تصمیم جدی در رابطه با کنترل دقیق اماکن نگهداری دام و عرضه گوشت دام کنار خیابان گرفته شود.


به‌گفته وی هم اینک دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان آموزش‌های لازم را درباره خرید دام و گوشت از کنار خیابان و جاده به مردم ارائه می‌کنند هر چند بی‌توجهی به نکات بهداشتی عامل اصلی ابتلا به تب کریمه کنگو است اما با این حال همچنان علت شیوع این بیماری در گیلان در دست بررسی است.

وی اظهار داشت: آمار 54 نفری مبتلایان چند ماهه امسال و 58 نفری مبتلایان در مدت مشابه سال قبل را که کنار جمعیت ایران می‌گذاریم نتیجه این می‌شود که تب کریمه کنگو هنوز یک اپیدمی همه گیر نشده است.

دکتر گویا تأکید کرد: هر چند آمار ابتلا به تب کریمه کنگو در ایران از متوسط جهانی پایین تر است و این بیماری امسال تغییر خاصی نداشته است اما نباید فریب این آمار را خورد چرا که هنوز مشخص نیست در ماه‌های آینده چه پیش خواهد آمد.


 این مقام مسئول  درباره اینکه احتمال فوت ناشی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو چقدر است؟ گفت: عامل ایجاد‌کننده تب کریمه کنگو جزو عوامل بیماری زای خطرناک است و احتمال اینکه فرد مبتلا جان خود را از دست بدهد 30 درصد است. او در پاسخ به اینکه آیا آمپول و کپسول‌های درمانی تب خونریزی دهنده کریمه به میزان کافی در استان‌ها توزیع شده است؟

افزود: تب کریمه در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است. مردم نگران نباشند کپسول‌های درمان این بیماری تولید داخلی است و آمپول‌های بهبود دهنده نیز به اندازه کافی وارد کشور شده و مشکلی از بابت تأمین دارو نداریم.


 رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با هشدار به مردم درباره عوارض این بیماری افزود: کسانی که با دام سر و کار دارند از جمله کشاورزان روستایی، کشتارگاه‌ها، دامداری‌ها، قصاب‌ها و زنان خانه دار به‌دلیل تماس با دام و گوشت بیشتر در معرض ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند.


به گفته او، هر گونه ذبح دام خارج از کشتارگاه‌ها و نظارت سازمان دامپزشکی خطرناک است و احتمال انتقال بیماری را افزایش می‌دهد. وی ادامه داد: ذبح دام خارج از کشتارگاه هم شامل دام‌هایی می‌شود که در کنار خیابان و منازل ذبح می‌شوند و هم دام‌هایی را در بر می‌گیرد که از مرزهای شرقی به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند چون این دام‌ها مراحل قرنطینه و پلاک کوبی را نگذرانده‌اند و گواهی بهداشتی ندارند.


گویا، درباره بیماری تب کریمه کنگو اظهار داشت: تب کریمه کنگو عفونت ویروسی است.این عفونت از طریق گزش کنه، تماس با ترشحات بدن و خون حیوانات آلوده ممکن است به انسان منتقل شود.  راه دوم انتقال این بیماری به گفته او، تماس با خون و ترشحات بدن بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو است. تب کریمه کنگو دام‌ها را آلوده می‌کند و سپس عامل بیماری زا از طریق نیش حشرات به بدن انسان منتقل می‌شود.


 توصیه اکید دکتر گویا بر این نکته است که مردم حتماً گوشت را از قصابی‌ها تهیه کنند. گوشت ذبح شده در کشتارگاه حداقل به مدت 24 ساعت در فضایی به نام «فضای پیش سرد» نگهداری می‌شود و همین روش آلودگی در گوشت را  از بین می برد. او با تأکید بر اینکه تب کریمه کسانی را که با دام سر و کار دارند مبتلا می‌کند، گفت: گوشتی که از طریق چرخه سازمان دامپزشکی توزیع و در قصابی‌ها عرضه می‌شود به ندرت باعث آلودگی به تب کریمه کنگومی شود.

رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به این نکته هم اشاره کرد که این بیماری با خوردن گوشت منتقل نمی‌شود. مثلاً اگر کسی جگر خام بخورد در صورتی مبتلا می‌شود که در دهانش زخم باشد.

مهم‌ترین توصیه ما این است که مردم باید توجه داشته باشند که گوشت را از کنار خیابان یا جاده نخرند، چراکه احتمال آلودگی آن وجود دارد. او درباره اینکه آیا دام آلوده به تب کریمه کنگو علائم بالینی ظاهری دارد که قابل تشخیص باشد، اظهار داشت: دامی که مبتلا به عفونت کریمه می‌شود فاقدعلائم ظاهری است و کسی نمی‌تواند مدعی شود که دام آلوده را شناسایی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha