دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 27516

عریق اغلب برای افراد، صرفاً یك ناراحتی جزیی است. بویی كه در بعضی موارد ایجاد می‌شود به‌ علت عرقی است كه احتمالاً بوی آزاردهنده‌ای دارد. گر چه تعریق عملا بویی به همراه ندارد، با این حال ممكن است در تماس با باكتری‌های روی پوست بوی ناخوشایندی ایجاد كند.

سلامت نیوز : عریق اغلب برای افراد، صرفاً یك ناراحتی جزیی است. بویی كه در بعضی موارد ایجاد می‌شود به‌ علت عرقی است كه احتمالاً بوی آزاردهنده‌ای دارد. گر چه تعریق عملا بویی به همراه ندارد، با این حال ممكن است در تماس با باكتری‌های روی پوست بوی ناخوشایندی ایجاد كند.

به گزارش ایسنا، قرارگرفتن در معرض آفتاب، انجام حركات ورزشی، ایراد سخنرانی و به عبارتی انجام كلیه این فعالیت‌ها می‌تواند موجب ایجاد تعریق در بدن شود. عرق‌ كردن تحت چنین شرایطی، امری طبیعی و نشانه سلامت است. زمانی كه در معرض گرما قرار می‌گیرید و به هنگام حركات ورزشی شدید یا استرس شدید، حجم زیادی از آب بدن به‌ صورت تعریق خارج می‌شود.

مكانیسم تعریق

عملكرد اصلی تعریق خنك كردن دمای بدن به منظور ثابت نگه داشتن آن تا حداكثر 37 درجه است، فرآیند تعریق عموما با قرار گرفتن در محیط گرم و مرطوب، فعالیت كردن یا وجود تب فعال می‌شود. توانایی تعریق به انسان این امكان را می دهد كه در شرایط آب و هوای متفاوت زندگی كند.

بدن ما دو نوع عرق «آپوكراین» و «اكرین» ترشح می‌كند، عرق «اكرین» برای پایین آوردن درجه حرارت بدن، مثلا هنگام ورزش یا زمانی كه هوا خیلی گرم است كاربرد دارد. این نوع عرق در همه قسمت‌های بدن به طور یكنواخت ترشح می‌شود و بی بو است.

«آپوكراین» نوع ویژه ای از ترشحات بدن است كه در محل‌های مخصوصی مثل زیر بغل، كشاله های ران، دست‌ها و پاها ایجاد می‌شود. این نوع عرق دلیل پیدایش بوی تند و زننده است. ولی آپوكراین هم مثل اكرین كاملا بی بو است و حاوی چربی و پروتئین است. باكترهایی روی بدن ما وجود دارند كه از عرق آپوكراین تغذیه می‌كنند و وقتی این عرق را مصرف می‌كنند همان كاری كه سایر موجودات زنده پس از غذا خوردن انجام می دهند از او سر می زند. به طوری كه غذا را دفع می‌كند و این بوی زننده و منزجر كننده از این موضوع ناشی می شود.

عوامل پیدایش بوی بدن چیست؟

 درست حمام نكردن: یكی از دلایل عمده در پیدایش بوی بد این است كه به میزان كافی حمام نمی كنیم. البته فقط شست و شوی بدن كافی نیست، پاكی و نظافت لباسها نیز در این مسئله موثر هستند.

عرق كردن: بدن برخی افراد بوی تندتری دارد به این دلیل كه بیشتر عرق می‌كنند دلیل آن می تواند استرس یا فعالیت جسمی بیش از اندازه باشد این روزها استرس عامل رایج تری است. توقعات بالا، برنامه‌های فشرده كاری و ... همه و همه اضطرابی بیش از حد نرمال بر بدن وارد می‌كنند كه باعث عرق كردن بیشتر می شود. عرق كودكان معمولا بوی بد نمی گیرد به این علت كه آبوكراین ترشح نمی كنند از این رو باكتری‌ها نمی توانند با چیزی فعل و انفعال داشته باشند. با بالا رفتن میزان تستوسترون بدن در دوران بلوغ، آپوكراین نیز ترشح می شود.


 تغذیه: خوردن بعضی از غذاها نیز می تواند بر بوی بدن تاثیرگذار باشد غذاهایی تند و تلخ با بوی نافذ معمولا تاثیر منفی بر بوی بدن بدن دارند. سیر، زیره و كاری نمونه‌هایی از این غذاها هستند . كمبود روی نیز می تواند در این زمینه موثر باشد.

چه باید كرد؟

بیشتر حمام كنید. حمام كردن و شست و شوی به موقع لباس‌ها می تواند شروع خوبی باشد.

تغذیه مناسب: كم كردن مصرف كافئین از برنامه غذایی روزانه بسیار مفید خواهد بود. قهوه، نوشابه، شكلات و سایر مواد غذایی كافئین دار با تحریك غده ترشح كننده آپوكراین در ایجاد بوی بدن بدن تاثیر دارند. نوشیدن میزان كافی آب و مایعات،غدد ترشح كننده اكرین را فعال می سازد كه باعث رقیق تر شدن عرق آپوكراین می شود.

استفاده از دئودورانت‌ها و ضد عرق‌ها به صورت استاندارد وقتی به یك تركیب ضد عرق اطلاق می شود و آن را موثر می دانند كه پس از مصرف بتواند حداقل 20 درصد از میزان تعریق یك ناحیه بكاهد به طور كلی هدف از كاربرد مواد ضد عرق و بو بر افزایش بهداشت فردی است.

اكثر دئودورانت‌ها فقط بوی بد بدن را می پوشانند اما دئودورانت‌هایی هستند كه با این عناصر مقابله می‌كنند موثرترین بهتریت دئودورانت‌ها حاوی آلومینیوم یا روی هستند كه درهر دوی این عناصر برای مقابله با باكتریهای تولید كننده عرق را مسدود می‌كنند و باكتری‌ها نیز چیزی برای فعل و انفعال با آن ندارند. دئودورانت‌ها اگر چه به علت دارا بودن اسانس پوست را خوشبو می‌كنند ولی در میزان تعریق نقشی ندارند بنابراین در كنار آنها به مواد ضد عرق نیز نیاز است این قبیل محصولات جنبه دارویی داشته و میزان تعریق بدن را كاهش می دهند.

براساس گزارش وزارت بهداشت، اما در صورتی كه بهداشت فردی و شست و شوی مرتب و انتخاب صحیح پوشاك وجود نداشته باشد كاربرد این مواد به خصوص اسپری‌های خوشبو كننده نه تنها كار ساز نبوده بلكه بوی تركیبی حاصل از بدن بسیار آزار دهنده تر خواهد شد. ضمن اینكه امكان استفاده از این اسپری‌ها برای برخی افراد به دلیل داشتن حساسیت پوستی نسبت به آنها وجود ندارد.

 درمان‌های دیگر

اگر بوی عرق بدن با هیچ كدام از روشهای بالا از بین نرفت بدانید كه راههای دیگری نیز برای رفع آنها وجود دارد كه نیازمند تجویز پزشك است . موارد بسیار شدید احتمالا از بیماریهای خاص ناشی می شوند كه باید تحت درمان قرار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha