دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 27518
سلامت نیوز :  عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: گیاه مسواك حاوی املاح كلسیم به خصوص بی‌كربنات كلسیم است به همین دلیل در استحكام مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان بسیار مؤثر است.

محمد صالحی سورمقی در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: با وجودی كه روز به روز بهداشت دهان و دندان در جهان مطلوب‌تر می‌شود اما بر عكس پوسیدگی دندان و بیمار‌‌ی‌های دهان (لثه) بیشتر می‌‌شود.

وی گفت: مهمترین علل پوسیدگی دندان استفاده زیاد از قندها در مواد خوراكی، كمبود فلوراید و كلسیم و عدم مراقبت‌های بهداشتی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد: دندان‌ها در سلامت بدن، تغذیه، تكلم، تنفس و زیبایی نقش اساسی برعهده دارند و به همین علت مراقبت‌ از دندان‌ها و دهان (لثه) امری مهم است.

صالحی سورمقی افزود: گیاه مسواك یكی از غنی‌ترین منابع فلوراید در عالم گیاهی است، به همین دلیل در جلوگیری از پوسیدگی دندان نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد.

وی بیان داشت: گیاه مسواك دارای تركیبات ضد میكروب قوی است همچنین این گیاه ضد پلاك، ضد عفونی كننده و از بین برنده بوی دهان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران تصریح كرد: تانن‌ها و اسید تانیك گیاه مسواك ضمن تشدید اثرات ضد میكروبی، باعث سفت شدن و جلوگیری از خونریزی لثه و ترمیم زخم‌های دهان می‌‌شود

وی اظهار داشت: نخستین بار توسط پیغمبر اكرم حضرت ‌محمد (ص) چوب‌های مسواك برای تمیز كردن(مسواك زدن) و سفت شدن لثه توصیه شده است و هنوز در بسیاری از نقاط دنیا در حال استفاده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد: این گیاه جدیداً مورد تحقیق قرار گرفته است و اثرات شگفت‌انگیزی از آن كشف شده كه نشان می‌دهد در جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری دهان و درمان آنها بسیار موثر است.

صالحی سورمقی افزود: درخت مسواك بومی ایران است و به همین دلیل به نام ایران(PERSICA ) نامگذاری شده است. از عصاره این گیاه برای اولین بار در جهان، دهانشویه پرسیكا تهیه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha