پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 275233

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: لازم است که سازمان جنگل‌ها و مراتع و یا سازمان منابع طبیعی دست به بررسی دقیق شرایط بزنند و به لحاظ آماری مقایسه‌ای با شرایط سال قبل داشته باشند تا مشخص شود که امسال آمار آتش‌سوزی‌ها بیشتر شده است یا خیر.

بازیگر اصلی در آتش‌سوزی‌های اخیر جنگل‌ها

سلامت نیوز:مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: لازم است که سازمان جنگل‌ها و مراتع و یا سازمان منابع طبیعی دست به بررسی دقیق شرایط بزنند و به لحاظ آماری مقایسه‌ای با شرایط سال قبل داشته باشند تا مشخص شود که امسال آمار آتش‌سوزی‌ها بیشتر شده است یا خیر.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،در یک‌ماه گذشته به صورت سریالی جنگل‌های کشور در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، چهارمحال و بختیاری، کردستان و زنجان دچار آتش‌سوزی‌های بزرگ شده‌اند.

هر چند که آتش‌سوزی جنگل‌ها در فصل تابستان امری طبیعی است ولی لازم است این سؤال مطرح شود که چرا در هفته‌های اخیر تا به این حد زیاد شده است؟ به‌جز عوامل انسانی چه عوامل دیگری در این زمینه تأثیرگذار هستند؟ صدرالدین علیپور، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و فعال محیط زیستی، در مورد دلایل افزایش آتش‌سوزی در هفته‌های اخیر به «برنا» گفت: در سراسر دنیا در مکان‌هایی که اقلیم به صورتی است که در فصل تابستان مستعد آتش‌سوزی است، این مساله رواج دارد. در کشور ما هرساله این اتفاق در مکان‌هایی که پوشش گیاهی قابل اشتعال دارند، روی می‌دهد.

در این زمینه که امسال آمار آتش‌سوزی‌ها بیشتر شده است، لازم است که سازمان جنگل‌ها و مراتع و یا سازمان منابع طبیعی دست به بررسی دقیق شرایط بزنند و به لحاظ آماری مقایسه‌ای با شرایط سال قبل داشته باشند تا مشخص شود که امسال آمار آتش‌سوزی‌ها بیشتر شده است.

افزایش آتش‌سوزی به‌خاطر باران زیاد

وی ادامه داد: یکی از دلایل افزایش آتش‌سوزی‌ها در هفته‌های اخیر می‌تواند این باشد که ما در فصل بهار بارندگی‌های زیادی داشته‌ایم، که این بارندگی‌ها عاملی برای رویش گیاهان علفی بیشتر شد، در فصل گرما این گیاهان خشک می‌شوند و چون از جنس نرم‌تری هستند، بنابراین حریق بیشتری را ایجاد می‌کنند.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تصریح کرد: در ایجاد آتش‌سوزی‌ها، تنها عامل انسانی دخیل نیست، طبق گزارش‌هایی که از آتش‌سوزی‌ها وجود دارد به نظر می‌رسد حتی افتادن یک شیشه و تابش خورشید به آن می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود، زیرا حالت ذره‌بینی ایجاد می‌کند و باعث اشتعال می‌شود. این آتش‌سوزی نقطه‌ای در اثر خشکی هوا و وجود باد به سایر نقاط سرایت پیدا می‌کند.

کمپ‌ها و ایجاد آتش‌سوزی‌های غیرعمدی

علیپور با اشاره به اینکه، عامل انسانی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در آتش‌سوزی‌ها اثرگذار است، این‌گونه توضیح داد: عامل انسانی همیشه یک فرد مشخص نیست، گاهی ممکن است فعالیت ناخواسته یک کمپ در طبیعت باعث آتش‌سوزی شود. به‌طور مثال، وقتی افراد حاضر در کمپ طبیعت را ترک می‌کنند ولی منبع آتشی که روشن کرده‌اند به‌طور کامل خاموش نشده است، بعد از رفتن‌شان باد آن را جابه‌جا می‌کند و آتش‌سوزی شکل می‌گیرد. خیلی از این موارد ناخواسته است.

اغلب آتش‌سوزی‌ها از این نوع هستند و غیرعمدی هستند. وی در پاسخ به این سؤال که با آگاهی از رشد مازاد علف‌ها در پس بارش‌های امسال چرا از روش کندن علف‌ها استفاده نشده و پیشگیری صورت نگرفته است، گفت: با توجه به اینکه در محیط‌های طبیعی میزان رویش علف در سطح وسیعی است نمی‌توان آنها را کند، اما در محیط‌های شهری مانند پارک‌ها می‌توان اقداماتی این‌چنینی انجام داد که در این زمینه هم اختلاف نظر وجود دارد.

چندی پیش فعالان محیط زیست نسبت به اینکه چرا گونه‌های گیاهی در پارک‌ها کنده می‌شوند اعتراض داشتند. در شهر تهران چندین مورد آتش‌سوزی به دلیل ازدیاد گونه‌های گیاهی داشته‌ایم که کانون آتش‌سوزی شده‌اند. اکوسیستم فضای وسیعی است که نمی‌توان همه پوشش گیاهی آن را جمع کرد.

استفاده از سنسورها برای نجات جنگل‌ها

علیپور راهکاری جهانی را برای کاستن از آسیب حریق‌ها مطرح کرد و گفت: در سراسر دنیا در محیط زیستی که مستعد آتش‌سوزی است سیستم‌های پایش مستقر می‌کنند، سنسورهایی را به‌عنوان ایستگاه نصب می‌کنند که این سنسورها حساس هستند، وقتی در نقطه‌ای آتش‌سوزی صورت بگیرد و دودی اتفاق بیفتد آلارم‌هایی را به بخش مرکزی انتقال می‌دهند.

این سنسورها بعضا به دوربین تصویری مجهز هستند. وی به استفاده از این طرح‌ها در جنگل‌های باارزش ایران اشاره کرد و تأکید کرد: این نوع از طرح‌ها در جنگل‌هایی که ارزش بالایی دارند می‌توانند اجرایی شوند.

برای نمونه جنگل‌های هیرکانی که ثبت جهانی شده‌اند، ارزش چنین اقداماتی را دارند. جنگل‌های هیرکانی قدیمی‌ترین میراث زیستی دنیا هستند که باقیمانده دوره سوم زمین‌شناسی‌ هستند و 40میلیون سال قدمت دارند.

در این مکان‌ها می‌توان سایت‌های پایش و سنجش حریق گذاشت تا از این طریق زودتر از موعد متوجه کانون آتش‌سوزی شد. این روش از روش‌های سنتی خبررسانی در حریق‌ها بهتر است. در گذشته باید یک نفر حریق را می‌دید، بعد آن را گزارش می‌کرد و تا تیم حریق به آنجا می‌رسید آتش‌سوزی گسترش پیدا کرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha